BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem alszunk eleget és főleg nem jól – cserébe faljuk az antidepresszánsokat

Súlyos gazdasági terhe van a romló alvásmennyiségnek és minőségnek. Nem alszunk eleget és főleg nem jól, ugyanakkor Európa-szerte dollármilliárdokat költünk antidepresszánsokra. Mindez pedig lecsapódik a romló munkateljesítményben, a nagyobb balesetveszélyben és a növekvő orvosi költségekben.

„Nem alszik jól a világ” – közölte G. Németh György címzetes egyetemi docens, a Magyar Alvás Szövetség elnöke a március 15-én esedékes alvás világnapja alkalmából a Magyar Tudományos Akadémián szervezett nemzetközi tudományos és ismeretterjesztő konferencián. Hozzátette: a legfrissebb adatok szerint 

világszerte 40 millió ember kialvatlan, és Magyarországon sem jó a helyzet, aminek egyértelmű gazdasági hatása is van, 

például az altatók és antidepresszánsok fogyasztásnövekedésében: csak a 2020-as esztendőben 2,94 milliárd dollárt (1167 milliárd forintot) költöttek ilyesmire a vizsgált 21 európai ország polgárai. 

Exhausted,Tired,Businessman,With,Painted,Eyes,On,Stickers,,Adhesive,Notes
Nemcsak keveset, rosszul is alszunk, ami a munkateljesítményben is lecsapódhat. Fotó: Shutterstock

A tudomány egyértelműen igazolja, hogy a pihenés, a táplálkozás és a mozgás összefüggnek: nagyon fontos dolgok történnek alvás közben, ezért sem mindegy, mennyit és hogyan alszunk – fejtegette G. Németh György, akinek bevezetőjét tíz szakmai előadás követte, jobbára elkeserítő adatokkal.

Tendenciózusan és súlyosan romlanak az alvásadatok

Dr. Baticz Orsolya, a Belügyminisztérium Népegészségügyi Főosztályának vezetője előrebocsátotta, hogy a magyar kormányzat határozott célja, hogy növekedjen az egészségben eltöltött évek száma. E szándékhoz rendelt mottó, hogy „Az egészség érték és élmény”. Ennek dacára a hazai halálozási okok között az alábbiak a listavezetők, illetve az alvás témája szempontjából érdekesek:

  • nem megfelelő táplálkozás: 24 százalék,
  • dohányzás: 21 százalék,
  • alkoholfogyasztás: 7 százalék,
  • nem megfelelő levegő: 7 százalék,
  • mozgásszegény életmód: 2 százalék.

A főosztályvezető megjegyezte: az említett okok sokszor együtt hatnak, és jókora hatással vannak az alvásminőségre és -mennyiségre is, aminek pedig további szerepe van az életminőségre és -hosszra.

Young,Man,Taking,Sleeping,Pills,At,Night
Egyre több alvássegítő szer fogy világszerte. 
Fotó: Shutterstock

Kun Eszter, a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. kutatási igazgatója döbbenetes számokat ismertetett a Budapesti Alvásközponttal közösen immár ötödször elvégzett kutatásukból. Többek között felmérték, hogy milyen tényezőket vél a lakosság fontosnak az egészségmegőrzés szempontjából: a válaszadók szerint a legfontosabb az egészséges táplálkozás, a jó alvás és a sok mozgás, ugyanakkor lesújtó adat, hogy 52 százalék szerint a rendszeres szűrővizsgálat a legkevésbé fontos.

A felmérésben részvevők közül rendkívül kevesen nyilatkoztak úgy, hogy kielégítő mennyiségű és pihentető az alvásuk, 

viszont sokkal többen feleltek úgy, hogy kevesebbet alszanak, mint korábban, és egyre többeknél súlyos a helyzet. Ez azt jelenti, hogy a kialvatlanságuk már kihat a mindennapi életükre, a munkateljesítményükre és/vagy egészségügyi következménnyel is jár – utóbbiaknak természetesen azonnali negatív gazdasági hatása is van.

Sokba kerül és veszélyes is a kialvatlanság

A pénzügyi összefüggésekre világított rá dr. Szabó Gyöngyi neurológus, pszichiáter, a svédországi Luleai Egyetemi Oktatókórház munkatársa is.

Kiemelte, Magyarországon hat-hétszázezer, Európában 40 millió, a világon 300 millió ember szembesül depressziós problémával, ami ugyancsak összefüggésbe hozható az alvásgondokkal. Ez pedig csak fokozódott a koronavírus-járvány nyomán: 2021-re 76 millióval több szorongó és 52 millióval több depressziós lett. Nyakaljuk is az antidepresszánsokat, ezt illusztrálja az alábbi, a fogyasztásnövekedést összefoglaló ábra:

 

Az OECD adatai szerint csakis Dániában csökkent az ilyen szerek használata, nálunk viszont 125 százalékkal nőtt, a vizsgált európai országokban pedig 147 százalékkal összesen. Ennek természetesen jelentős az anyagi vonzata: csak 2020-ban 

Németországban 812 millió dollárnyit (322,4 milliárd forintnyit) költöttek antidepresszánsokra, Magyarországon 26 millió dollárnyit (10,3 milliárd forintnyit).

Érdekes párhuzamos igazság, hogy miközben Izlandon nőtt a leginkább az ilyen szerek fogyasztása, a szigetország lakosai számítanak a második legboldogabbnak a világon. Hasonló a helyzet Svédországban, ahol a negyedik legtöbb antidepresszánst fogyasztják, miközben a hatodik legboldogabbak a mérés szerint.

Nem tiltott a munkahelyi alvás, sőt

Mindeközben a hazai kutatás szerint a szubjektív megítélés is romlott, magyarul az emberek érzik is, amit a számok bizonyítanak a romló alvásminőséggel kapcsolatban, noha a mennyiség nem sokat változott tavaly óta: jelenleg átlagban hétköznap 6-7, hétvégén 7-9 órát alszunk, viszont már a lakosság 26 százaléka használ rendszeresen valamilyen alvássegítő terméket, és további 30 százalék alkalmanként.

A munkahelyi vonatkozásokat tárgyaló szakaszban Kemény Péter az E.ON sokszínűségi és integrációs szakértője elmondta: 

Ha kialvatlanok a munkatársak, romlik a teljesítményük, az együttműködési képességük és főleg nehezebben viselik a stresszhatásokat, mindez pedig megjelenik a baleseti statisztikákban is.

Mindezek okán szervezte meg a cég a saját jóléti politikáját, aminek lényege, hogy fókuszba helyezték az egzisztenciális jólét mellett a lelki egyensúly és a személyi célok összehangolását is. Ennek keretében a vállalatnál nemhogy tiltott, nagyon is lehetséges a munkahelyen és munkaidőn belüli mikroalvás, másképpen tízperces-negyedórás csendes pihenők beiktatása.

A Sleepfriendly-díjak idei nyertesei

SZÁLLÁSHELYEK

  • Hotel Küküllő, Székelyudvarhely
  • Hotel Vinifera Wine&Spa, Balatonfüred
  • Matild Palace, Budapest

VÁLLALATOK

  • E.ON Hungária Zrt.

TERMÉKEK

  • JYSK (Gold F30 matrac)

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.