Bajban a söripar, és ez az árpatermesztő gazdákat is a mélybe rántja
A sörfogyasztás évek óta tartó hanyatlása a tengerentúlon az ország sörárpatermelő gazdáit is egyre inkább megviseli, akárcsak a sörfőzdéket. Mindez részben ahhoz vezet, hogy a gazdák inkább étkezési árpát vagy búzát vetnek, ám ezen termékek ára is a padlón van.

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy az Egyesült Államokban a hetvenes évek óta nem fogyott annyira kevés sör, mint manapság, az amerikai sörfőzdék szövetségének adatai szerint. A gazdák gondjait egy darabig elkendőzték a gyárinál akár négyszer-ötször több malátát igénylő kézműves sörök, de tavaly először több kisüzemi főzde zárt be, mint ahány nyitott. Nem csoda, hogy az amerikai préri államaiban óriási árpafelesleg alakult ki.
A termőterület visszafogása sem tüntette el a felesleget
A sörfogyasztás hanyatlása mögött számos tényező áll, kezdve az úgynevezett hard seltzerek népszerűségétől az alkoholfogyasztás általános visszaeséséig, amit részben az egyre több helyen legális kannabisz és a fiatalok körében egyre növekvő egészségtudatosság egyaránt hajt.
A gazdák gondjait az is tetézi, hogy az elmúlt évek kiváló árpatermést hoztak, tovább növelve a felesleget.
A helyzeten az sem segít, hogy az amerikai mezőgazdasági minisztérium legfrissebb adatai szerint országszerte 22 százalékkal csökkent az árpa vetésterülete, míg az Idaho után második legnagyobb árpatermelő államban, Észak-Dakotában csaknem lefeleződött, ugyanis még így is 51 százalékkal több árpa van a gazdák raktáraiban, mint egy évvel korábban.

A sörárpa vékájáért a feldolgozók a tavalyi 7 dollár körüli ár helyett már kevesebb mint 5 dollárt fizetnek.
A ludas egyértelműen a sörivás hanyatlása Frayne Olson, az Észak-dakotai Állami Egyetem közgazdásza szerint, ugyanis a termény túlnyomó többségét a malátaipar használja fel. A sörgyártók, köztük a világ legnagyobbja, az Anheuser-Busch InBev is egyre kevesebb szerződést kínál az árpatermesztő gazdáknak.
A sörgyártó egy szóvivője a Reuters kérdésére csak annyit válaszolt, hogy mint az ország legnagyobb sörfőzője és mint amerikai gyártó évi 700 millió dollárért vásárolnak a legjobb minőségű árpából, amit 700-nál több partnerüktől szereznek be, ám egyes idei szerződéseket a cég nem kommentált.
A sörnek ma olyan termékekkel kell versenyeznie, amelyek korábban nem is léteztek
A gyümölcsös ízesítésű seltzerek vagy az előre bekevert koktélok népszerűsége azonban jelzi a fogyasztói igények változását. Bár az előbbi típusból van olyan, ami használ árpát, a kategória többségében az alkoholt vodka vagy épp tequila adja, sőt az még a vidéki kisvárosokat is kezdi meghódítani még az árpatermelő Észak-Dakotában is. Ráadásul a fiatalok közül egyre többen élnek józan életet, a Z és a millenniumi generáció tagjai körében egyre kevésbé népszerű az alkohol.
A gazdák helyzetét a magas kamatok, valamint a gyomirtók és a termelési eszközök árának emelkedése is nehezíti, míg a terményváltás más gabonák árát nyomhaja le, ha az tömegesen történik.