Jövőre 817,7 milliárd dollárt tehet ki a globális reklámköltések értéke, ami 5,9 százalékos bővülést jelent az idei évre várható 772,4 milliárd dolláros kiadás után – olvasható a Dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac várható növekedési üteme – 5,6 százalék – alig valamivel marad a világátlag alatt.
A Dentsu Global Ad Spend Forecasts című jelentés szerint idén 6,8 százalékkal nőttek a hirdetési kiadások,s ezt jövőre annak ellenére követi újabb 5,9 százalékos növekedés, hogy kevesebb lesz a globális sporteseményekhez és választási kampányokhoz köthető reklám. A prognózis arra is felhívja a figyelmet, hogy a bővülés üteme jelentősen meghaladja a világgazdaság növekedési rátáját, ami az IMF előrejelzése szerint jövőre 3,2 százalékos lesz.
A Dentsu szerint
az idei volt az első olyan év, amikor a reklámköltések többségét már az algoritmussal segített hirdetések tették ki,
arányuk 2024-ben 59,5 százalék lehetett, ám három éven belül ez 79 százalékra nőhet.
Turóczi András, a Dentsu Hungary vezérigazgatója elmondta, hogy ezzel izgalmas határponthoz értünk, ugyanis a reklámipar végérvényesen belépett az algoritmussal vezérelt korba, amit az adatvezérelt stratégiák dominálnak, melyek sosem látott hatékonysággal működnek.
A kiadások hirdetési csatornák közötti megoszlását vizsgálva látható, hogy a digitális reklámok térnyerése töretlen, idén a korábban jósoltnál is gyorsabb, 10,4 százalékos ütemben bővült a szegmens, jövőre pedig 9,2 százalékos növekedés várható. Ez azt is jelenti, hogy jövőre a digitális reklámok 62,7 százalékot hasítanak ki a hirdetési piac tortájából.
A következő három évben a digitális szegmensben két számjegyű növekedésre főként a retail media (21,9 százalék átlagos éves növekedés), a programmatic (11,1 százalék átlagos éves növekedés), illetve a paid social (8,7 százalék átlagos éves növekedés) területeken számíthatunk a jelentés szerint.
A digitális hirdetések után következnek a tévéreklámok, melyek még mindig a kiadások több mint ötödét, közel negyedét adják, ám a bővülés üteme mindössze 0,6 százalék lehet ezen a területen jövőre. A Dentsu szerint
a csökkenéstől csak a connected TV költések 18,4 százalék feletti növekedése menti meg ezt a szektort.
Eközben köztéri hirdetésekre 3,9, rádióreklámokra 1,1, mozireklámokra pedig 3,2 százalékkal fognak többet költeni a hirdetők.
Tovább szorul vissza a nyomtatott felületek reklámpiaca, amely idén 2,9 százalékkal csökkent, és jövőre is 2,5 százalékot zsugorodhat. A terület a hirdetési piacnak már csak 2,5 százalékát foglalja el.
Földrajzilag nézve a reklámokra költött pénz a világ minden régiójában nőhet, ám területenként eltérő mértékben. A globális reklámköltések 47 százalékát kitevő amerikai régióban jövőre 6,3 százalékos növekedés várható, a 31 százalékos részarányt képviselő ázsiai–csendes-óceáni régióban pedig 5,8 százalékos lesz a bővülés. Ennél lassabb, 5 százalékos növekedésre számíthat az Európa, a Közel-Kelet és Afrika területeit magába foglaló EMEA régió.
Iparági szegmensek tekintetében a pénzügyi (plusz 6,4 százalék), a gyógyszeripari (plusz 5,8 százalék), valamint az utazási és szállítási (plusz 5,5 százalék) hirdetők növelik legnagyobb mértékben a reklámköltéseiket.
Magyarországon idén közel 10 százalékkal nőttek a hirdetési kiadások, elérve az 1,08 milliárd dolláros szintet,
amely jövőre 1,14 milliárd dollárra nőhet, tehát további 5,6 százalékos növekedés valószínű.
Turóczi András elmondta: „Választások és nagy sportrendezvények hiányában a piacot jövőre a vásárlóerő növekedése kapcsán fellendülő kereslet hajtja majd: egyre több márka részéről nő az igény a reklámtevékenység iránt, ami a digitális, a televíziós és az outdoor hirdetési szegmensekben egyaránt két számjegyű árnövekedést gerjeszt majd.”
A távolabbi jövőt nézve a Dentsu szerint a következő években is marad a reklámpiac bővülésének 6 százalék körüli üteme, így 2026-ban 5,9 százalékkal, 2027-ben pedig 5,8 százalékkal növekedhet a reklámpiac.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.