A rohamosan emelkedő árak és a fogyasztók óvatos költekezése rendkívüli nyomást gyakorol a brit vendéglátóiparra, a hagyományos brit kocsmákat azonban meglepő termék mentheti meg: az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes sör.
Az elmúlt 23 évben több mint 15 ezer pub zárt be a szigetországban, nagyrészt azért, mert a fiatalabb generációk egészség- és fitneszcentrikusabbak, ráadásul idejük is kevesebb van, mint a szüleiknek. Egy év eleji felmérés szerint a 18–24 év közöttiek 44 százaléka fogyaszt alacsony alkoholtartalmú, vagy alkoholmentes italt.
Részben az ő visszacsábításuk, részben amiatt, hogy az új alkoholadó-rendszer alacsonyabb kulcsot szab a gyengébb sörökre, idén 86 százalékkal nőtt az ilyesmit kínáló vendéglátóipari egységek száma.
Meg is lett az eredmény: az italgyártó és vendéglátóipar legnagyobb és legbefolyásosabb kereskedelmi szövetsége, a British Beer and Pub Association (BBPA) csütörtökön nyilvánosságra hozott előrejelzése szerint rekordot jelentő 140 millió pint (több mint 79 millió liter) alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú sört adnak el az idén a pubokban.
Ez 12 százalékos növekedés a tavalyihoz képest,
számolt be a Sky News hírtelevízió internetes kiadása.
A gyenge sörök terjedését mutatja, hogy míg 2019-ban a pubok csak két százalékában kínálták csapolva, ma már nyolc százalékában kapható.
A BBPA még tovább menne, sürgeti a kormányt, hogy az értékesítés ösztönzése és a gazdaság fellendítése érdekében hangolja össze a küszöbértékeket más országokéval.
Az Egyesült Királyságban ugyanis az „alkoholmentesség” jelenlegi küszöbértéke 0,05 százalék ABV (alkohol térfogatszázalék), míg más nemzeteknél ez 0,5 százalék is lehet. A kereskedelmi szövetség szerint a küszöbértékek összehangolása méltányosságot biztosítana a brit sörfőzők számára.
Isszák azonban a britek a hagyományos söröket is, a Guinness ír gyártó például kénytelen volt korlátozni a brit puboknak és bároknak szállított mennyiséget, annyira megnőtt az utóbbi hetekben a kereslet az ital iránt.
A The Times szerint a megugrás nagyrészt
a „Guinnfluencereknek” köszönhető, akiknek a kampánya igen népszerűvé tette a sört a nők között.
Hozzájárultak azonban az eladások nagymértékű növekedéséhez a novemberi nemzetközi rögbimérkőzések is.
A pubok egy része is pánikszerűen próbálta a piacon feltölteni a készleteit, ami további hiányt okozott.
Sajtóértesülések szerint a Guinness tulajdonosa, a Diageo hetente változó szinten szabja meg a rendelhető mennyiséget, így akarja biztosítani, hogy a cégnek elegendő készlete legyen az ellátási láncban, hogy elkerüljék a pánikszerű vásárlásokat és a hiányt.
„Az elmúlt hónapban rendkívüli fogyasztói keresletet tapasztaltunk a Guinness iránt Nagy-Britanniában” – nyilatkozta a hírtelevíziónak a Diageo szóvivője. „Maximáltuk a kínálatot, és proaktívan dolgozunk együtt ügyfeleinkkel, hogy a lehető leghatékonyabban kezeljük a forgalmazást a kereskedelem számára” – tette hozzá.
A BBC értesülése szerint a sörfőzde 100 százalékos kapacitáson termel, de az eladásai éppen ellentétesek a piaci trendekkel:
míg a csapolt sör fogyasztása július és október között összességében némileg csökkent, a Guinnessé több mint ötödével nőtt.
A Diageo fejleszti a dublini sörfőzdéjét és egy újabbat is épít Kildare megyében, a sört pedig Lweis Capaldi skót énekessel és Jason Momoa amerikai színésszel is népszerűsíti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.