
Az olajár és az olajtermelők is borús jövőt jósolnak a világnak – döntött az OPEC+
Az üzemanyagárak szempontjából akár vehetnénk pozitívnek a hírt: az OPEC+ csoport csütörtökön úgy döntött: januárról áprilisra halasztja az olajtermelés tervezett növelését, az olajár túl alacsony. A halasztás fonákján azonban borús várakozásokat találunk.

Az Szaúd-Arábia és Oroszország fémjelezte OPEC+ eredeti terve az volt, hogy januártól emelik a kínálatot, kezdetben naponta 180 ezer hordóval. Ehelyett a friss döntés szerint csak áprilisban indulnak – hacsak nem következik újabb halasztás –, és az eredetileg elgondolthoz képest lassabb ütemben növelve a kitermelést – jelentette a Bloomberg.
Az OPEC+ képviseli a világ olajkitermelésének mintegy 60 százalékát. A nagyobb kínálat elvben lejjebb nyomná az olajárakat, csakhogy ebben az esetben az volt az eredeti elgondolás, hogy a világgazdaság felpörgésével a kereslet is nő. Tehát nem lesz olajár-leszorító hatás, ami a termelőknek – köztük az ukrajnai háborúja finanszírozásához sok bevételre szomjazó Oroszországnak – nem is volna érdeke. A kitermelés növelésével csak a kereslet várt növelését ellensúlyozták volna.
Autósok: az olajár és az üzemanyag ára alacsony, a gazdasági kilátások azonban rosszak
Mindezek értelmében a hír egyetlen pozitívnak mondható jó, és több negatív üzenetet hordoz.
A pozitív:
- Mivel az olajárak meghatározzák az üzemanyagárakat, az OPEC+ döntése azt üzeni az autósoknak: nem számítunk az árak emelkedésére a jelenlegi elég alacsony szintekről.
A negatív:
- Mivel az olajkitermelést a világgazdasági kilátásokhoz szabják, alacsonyan maradó szintje azt a várakozást tükrözi, hogy mégse lesz élénkülés.
- Oroszország se gyorsítana, márpedig ha arra számítanak, hogy az ukrajnai háború a közeljövőben véget ér, az keresletélénkülést hozhatna az olajpiacon. Persze, ha mégis történik ebben az ügyben pozitív fejlemény és megugrik a kereslet, a felszökő olajár Moszkvának nagyobb bevételt jelentene – amit nyilván nem bánnának. Az autósok annál inkább.
Az olajtermelők óvatosságát indokolja, hogy hiába zajlik háború a Közel-Keleten, félelmeket gerjesztve az olajkínálatot illetően, az olaj ára idén csökkent, a Brenté például jelenlegi állapot szerint mintegy 6 százalékkal. Miközben az olajból önellátó amerikai gazdaság köszöni, jól van, Kína nyűglődik a növekedés és a belső fogyasztás gyorsításával, miközben Európa örülne, ha egyáltalán növekedne érzékelhetően.
Jó, vagy rossz? Még olcsóbb is lehet az olaj és az üzemanyag
A Brent nem igazán reagált a nagy meglepetést nem hozó döntésre: kora délután Londonban 72,42 dollár volt a hordónkénti ár.
Ami a geopolitikát illeti, Donald Trump november 4-ei amerikai elnökké választása után és január 20-ai beiktatása előtt nem a jó, hanem a rossz hírek sorjáztak eddig, holott az elnökként újrázó republikánus béketeremtést ígért Ukrajnában. A baljóslatú hírek tipikusan a gazdasági kilátásokat rontják, ami az olajárat és ezen keresztül az üzemanyagárat lefelé nyomja. Azaz, kicsit leegyszerűsítve, a sajnálatos korreláció: pillanatnyilag minél rosszabb a világnak, annál olcsóbb az üzemanyag.
Az OPEC időt vásárolt magának – idézte a Bloomberg Harry Tchilinguriant, az Onyx Commodities Ltd fő olajpiaci elemzőjét.
Azonban az árak nem várnak senkire, és ha a keresleti kilátás tovább rosszabbodik, akkor a mostani (kitermelési) nyesésből származó haszon elenyészik és tesztelhetjük a 60 dolláros számot
– tette hozzá. Sírjunk, vagy örüljünk, eldönti a jövő.





