BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Merz: az örök második, akitől most a Volkswagen és Nagy Márton is a csodát várja

Fordulat állhat be a német gazdaságpolitikában a februári választásokat követően, erre hívta fel lapunk figyelmét Prőhle Gergely, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének programigazgatója, korábbi német nagykövet, aki szerint az ideologizálás helyett végre a gazdasági szereplők igényeire is odafigyelhet az új kormánykoalíció. Minden várakozás szerint a február 23-án esedékes német választásokat a CDU és Friedrich Merz nyerheti meg, az utóbbira azonban óriási feladat hárul: rendbe kell tennie egy olyan gazdaságot, amely több évtizede nem látott válságát éli.

A jelenleginél egy sokkal pragmatikus gazdaságpolitika jöhet a CDU és Friedrich Merz hatalomra kerülésével – állítja Prőhle Gergely, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének programigazgatója, korábbi német nagykövet. Február 23-án választást tartanak Németországban, és a választások toronymagas esélyesei a kereszténydemokraták és Angela Merkel egykori pártbéli ellenlábasa, a CDU mostani elnöke, Fredriech Merz. Bár a kormánykoalíciós tárgyalások akár hónapokig is elhúzódhatnak, és biztosan nem lesz sétagalopp egy nagykoalíció tető alá hozása az SPD-vel az AfD-vel való affér után, de alapjaiban változhat a meg a gazdasághoz való hozzáállásuk a leendő kormánypártoknak. Amire óriási szükség is van, Németország több évtizede nem látott válságban tántorog.

Merz
Merz: az örök második, akitől most a Volkswagen és Nagy Márton is a csodát várja / Fotó: NurPhoto via AFP

Teljes csőd a jelzőlámpa-koalíció kormányzása

Az SPD–FDP–Zöldek alkotta kormánykoalíció csúfos bukása egyszerre írható az adósságfékről szóló viták és a gazdasági nehézségek számlájára. 2024 végig a német gazdasági szereplők létszámleépítési és gyárbezárási terveitől volt hangos, olyan nagy világcégek, mint a ZF, a Bosch, a BASF vagy Thyssenkrupp egymás után jelentették be, hogy hol húzzák meg a nadrágszíjat. A legtragikusabb mégis a Volkswagen kálváriája volt, a wolfsburgi székhelyű vállalat 87 éves történetében először tervezett gyárat bezárni saját hazájában. Bár ettől később elállt, így is 35 ezer munkavállaló lett az áldozata a cég racionalizáló lépéseinek. A nehézségek természetesen a munkaerőpiacot is utolérték, amely 2025 januárjában már tíz éves mélyponton a közel 3 milliós munkanélküli létszámmal.

A zöldenergia-politikának és a korábbi sikeres német modell feladásának is egyenes következménye lett, hogy 2023 után 2024-et is recesszióban töltötte Németország. És minden bizonnyal ez még nem a vége. Egyre több olyan modell és előrejelzés lát napvilágot, amely azt jósolja, hogy Európa legfejlettebb gazdasága idén sem fog talpra állni. Sőt, van egészen horrorforgatókönyv is, a Bundesbank egy évtizedes stagnálást vetített előre, amennyiben Donald Trump beváltja a fenyegetéseit, és tényleg megvámolja az Európából érkező autókat. Pedig olyan, hogy három évig recesszióban legyen Németország, a 2. világháború óta nem fordult elő.

Magyarország is Merztől várja a megoldást

Magyar szempontból mindez kifejezetten rossz hír, hazánk legfontosabb kereskedelmi partnere ugyanis Németország, a magyar export 25 százaléka közvetlenül oda megy, tehát ha német gazdaság földbe áll, a magyar célokat is hazavágja. Tavaly épp ezért kellett a kormánynak mindössze két hónap után a 4 százalékos növekedési álmait feladnia, hogy aztán a harmadik negyedéves lesújtó GDP-adatok után Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egyenesen arról kezdjen el beszélni, „hogy a német gazdaság maga alá teperte a magyart”. 

Mivel Magyarország egy kis nyitott piacgazdaság, ezért ameddig a német kereslet és gondok nem oldódnak meg, addig szinte lehetetlen elérni a 2-3 százaléknál nagyobb növekedést. Pontosabban lehet, a belső fogyasztás felpörgetésével, de az külkereskedelmi deficitet és újabb eladósodási spirált okozna, tehát visszacsúsznánk oda, ahonnan nagy nehezen sikerült 2024-ben kikerülni. Arra pedig biztosan nincs esély, hogy a rövid távon a külpiacainkban változás legyen, ezért a magyar gazdaság érdeke, hogy minél hamarabb magára találjon Németország.

Éppen az elektromos átállás a németek gondja

Prőhle Gergely szerint most a legfőbb kérdés, hogy az adósságfékkel mit kezd az új kormánykoalíció, mivel alapvető gond, hogy nincs elég beruházás a német gazdaságban, főleg az iparban. Ez azonban nem újdonság, a 90-es évek óta tartó folyamat eredménye, hogy az innováció és a digitalizációban is lemaradt Németország, nem függetlenül attól, hogy nincs elég magántőke és állami injekció sem, ami a fejlődést generálna.

Prőhle úgy látja, a német gazdaság részben az elektromos átállásnak az áldozata, a Volkswagen hanyatlásában az is szerepet játszott, hogy Scholzék 2023 decemberében egy tollvonással kivezették az e-autók állami támogatását, amit szerinte rosszul lőtték be a kormánypártok. Ezzel szemben példaként hozta fel a norvégokat, ahol az új autók regisztrációjában 90 százalékos arányt képviselnek az elektromos meghajtásúak.

„Ezt Németországban nem sikerült megugrani, egyrészt a töltőegységek elterjedése is hagyni némi kívánnivalót maga után, másrészt nagyon drágák ezek az autók” magyarázta a korábbi nagykövet. Arra a kérdésre, hogy az állami támogatásokat esetleg visszahozná-e Merz, szerinte az a gond, hogy nincs miből, ugyanis annyira üres az államkassza, és a kétéves recesszió olyan mélyen ellehetetlenítése a német gazdaság növekedését, hogy nem sok mozgástér maradt. Ezért is állandó téma az adósságfék megszüntetése, csakhogy pont ez a CDU számára szent tehén. Egy megoldás lehet erre a helyzetre: ha kizárják, hogy a felvett hiteleket népjóléti intézkedésekre fordítsák, és kimondottan csak gazdaságélénkítésre lehet majd költeni.

Merz: olcsóbb áram, kevesebb bürokrácia, több szabadkereskedelem

A korábbi német államtitkár szavaival csengenek egybe Friedrich Merz szavai, aki épp vasárnap a Die Weltben közölt véleménycikkében a realitásokhoz közelebb álló gazdaságpolitikát vázolt fel, amit azzal kezd, 2025-ben is fennáll a recesszió veszélye, ám megfelelő intézkedésekkel előreléphet Németország.

Szerinte a német gazdasági modellre globális nyomás nehezedik, amely soha látott mozgásban van. „Mesterséges intelligencia Kínából, az inflációcsökkentési törvény az Egyesült Államokban, a protekcionizmus újjáéledése, a globális konfliktusok fokozódása” – sorolja a változások fő irányait. Úgy látja, hogy véget ért az a szakasz, amikor olcsón szereztek be Oroszországból az energiát, Amerika szabadkereskedelmi útvonalainak védelmére támaszkodhattak, és termékeik a világ élvonalában megkérdőjelezhetetlenek voltak.

Merz a megoldást többek között abban látja, hogy olcsóbbá kell tenni az áramot az áramadók és a hálózati díjak csökkentésével, mivel az energiaköltségeik túl magasak más országokhoz képest, és az állam rengeteg pénzt keres az áramadóból. Szerinte klímapolitikai szempontból nincs értelme pusztán a villamosításra hagyatkozni.

„Meggyőződésem, hogy más energiapolitikával többet érhetünk el, a gazdaság és a klíma érdekében egyszerre” – teszi hozzá, egyúttal a bürokrácia csökkentésének szükségességét is kiemeli, illetve digitális minisztert tervez kinevezni kormányra kerülve, akinek az lesz a feladata, hogy Németországot a digitalizáció és a mesterséges intelligencia élvonalába vezesse.

Ami a vámokat illeti, Merz szerint a gazdaságuknak különösen előnyös az európai belső piac és a nyitott piacok, ezért úgy véli, hogy a vámokra adott válasz nem az elszigeteltség, hanem egy még mélyebb európai belső piac és egy új globális szabadkereskedelmi offenzíva.

Továbbra is kiállok egy transzatlanti gazdasági, kereskedelmi és jövőbeli térség mellett, mert a kereskedelmi háborúk csak veszteseket szülnek.

hangsúlyozza Merz, aki továbbá adóreformot sürget a jövedelemadó és a társasági adó csökkentésén keresztül.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.