BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Honnan fakad Trump erős vonzódása a vámok iránt?

Az amerikai elnök egy korábbi kollégája, az USA 25. elnöke, William McKinley gazdaságpolitikájának elemeit igyekszik leporolni. Trump arra számít, hogy az adócsökkentések miatt kieső költségvetési bevételt legalább részben a vámokkal tudja pótolni. Ez azonban már McKinley-nek sem sikerült.

Donald Trump még a kampánykörútján meglepően gyakran emlegetett egy másik amerikai elnököt, a 123 éve halott William McKinley-t. Az ok: McKinley és Trump egyaránt erősen vonzódott a vámokhoz.

Trump vámok McKinley
Trump újra elővette a vámokat mint gazdaságpolitikai eszközöket / Fotó: NurPhoto via AFP

McKinley, aki 1896 és 1901 között töltötte be az elnöki tisztséget, ultraprotekcionista politikus volt, aki úgy érkezett a Fehér Házba, hogy már korábban keresztülvitt egy kulcsfontosságú jogszabályt, amely számos amerikai termékre megemelte az importvámokat.

Miért szereti Trump McKinley elnököt?

Trump most elődje mintáját követi, gazdaságpolitikája középpontjában a vámtarifák állnak. 

Az 1890-es években országunk valószínűleg azért volt a leggazdagabb, mert a gazdaság a vámok rendszerére épült 

– mondta Trump egy michigani kampányrendezvényen. Egy a Fox Businessnek adott interjújában szintén megemlékezett McKinley-ről, az Egyesült Államok 25. elnökéről „nagy vámpárti”-nak nevezte őt. 

A Yahoo Finance-nek nyilatkozó történészek szerint azonban Trump néhány fontos dolgot nem vesz figyelembe, amikor McKinley gazdaságpolitikáját állítja követendő mintának. Így például azt, hogy a vámokon alapuló kereskedelempolitika hiányosságai már McKinley idején nyilvánvalóvá váltak, és elkezdett kialakulni a szabadkereskedelmi konszenzus, amely végül közel egy évszázadra – lényegében Trump színre lépéséig – kiszorította a vámokat a divatból. 

Végső soron Trump nem veszi észre McKinley lényegét 

– mondta Robert Merry, McKinley életrajzírója egy nemrég adott interjúban.

Irány a szabadkereskedelem!

Merry szerint kétségtelen, hogy McKinley valóban a protekcionista politikára építette hírnevét, de elnöksége vége felé kezdte látni a vámok korlátait. Arra a következtetésre jutott, hogy az USA sikereinek folytatásához szabadabb áruforgalomra és kölcsönösségre van szükség a globális kereskedelmi partnerekkel. (McKinley egyébként 1901-ben halt meg egy merénylet következtében.) A magas importvámok persze McKinley után többször is megjelentek az amerikai gazdaságpolitikában, például amikor Herbert Hoover elnök aláírta az 1930-as úgynevezett Smoot–Hawley-vámtörvényt.

McKinley-re azonban inkább úgy emlékszik a gazdaságtörténet, mint olyan elnökre, akinek a gazdaságpolitikája, protekcionizmusa növelte az árakat, és hozzásegített a monopóliumok kialakításához. 

Trump McKinley iránti rajongásának részben az állhat a hátterében, hogy az ő korszaka volt az utolsó, amikor a vámok jelentős bevételi forrást jelentettek az amerikai költségvetés számára. 

Erre hivatkozott az elnök a Bloombergnek adott egyik interjújában is: 

Gazdaggá tette az országot a vámok révén, amikor nem volt jövedelemadónk.

S valóban így van: az 1890-es években a Fehér Ház számításai szerint a vámokból származó bevétel a szövetségi bevételek mintegy felét tette ki. Ez a szám most 2 százalék alatt van. 

President McKinley in a sailboat labelled 'Prosperity;
Szatirikus rajz McKinley elnökről, aki a Prosperitás hajóját a vámok szelével próbálja meg előre hajtani / Fotó: Photo12 via AFP

Adó helyett vámból jönne a bevétel 

Trump hasonlóan gondolkodik, amikor a beígért adócsökkentések révén kieső költségvetési bevételeket – vagy akár az adórendszer teljes eltörlését – a vámokból igyekszik pótolni. A probléma az szakértők szerint, hogy a modern gazdaságban és a jelenlegi, jóval kiterjedtebb szövetségi kormányzat mellett ez a matek egyszerűen nem áll össze. Egy, még a Biden-érában készült kormányzati elemzés szerint legalább 70 százalékos általános vámra lenne szükség. Nem nehéz belátni, hogy ekkora vámok a globális kereskedelmet szinte teljesen ellehetetlenítenék. 

A Peterson Institute for International Economics becslése szerint Trump igen ambiciózus terve, amely szerint 

  • 10 százalékos vámot vetne ki minden importra, 
  • valamint 60 százalékos vámot a Kínából származó importra, 
  • évi 225 milliárd dollár bevételt hozna,

ha nem vesszük figyelembe az érintett országok amúgy szinte biztosra vehető megtorló lépéseit. Trump a kampánykörútján 5,2 és 6,9 ezermilliárd dollár körüli bevételi lehetőségről beszélt. 

Vannak azonban más okok is, amelyek miatt nincs értelme visszatérni az 1890-es évekhez, egy olyan korszakhoz, amelyben még nem létezett sem a Federal Reserve és más, a kormány rendelkezésére álló eszköz ahhoz, hogy kiegyenlítse a gazdaság ciklikus ingadozásait. 

Photograph of Theodore Roosevelt
Theodor Roosevelt is folytatta a protekcionista politikát / Fotó: Photo12 via AFP

A vámtörvény súlyosbította a nagy depressziót

A McKinley-éra után a következő elnökök csak lassan vették át merénylet áldozatául esett elődjük üzenetét arról, hogy a vámok korszaka után a szabadkereskedelem korszaka következik el. Közvetlen utódja, 

Theodore Roosevelt nagyrészt megelégedett a protekcionista politika fenntartásával,

és a republikánusok is következetesen képviselték a protekcionista irányvonalat. A vámrendszer kritikája azonban folyamatosan erősödött, s végül az 1930-as Smoot–Hawley-vámtörvény történelmi kudarcával elérte el a véget. A Hoover által aláírt törvény sokak szerint csak súlyosbította a nagy gazdasági világválságot. Politikai elemzők szerint 

Trump ügyesen használta ki a vámok narratíváját kampánya során. 

Elővett egy olyan témát, amely mélyen gyökerezik az amerikai társadalomban, az amerikai gazdaságpolitikában – ráadásul jó száz éve nem volt róla szó. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.