BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végóráit éli a brit acélipar – az utolsó kohót is leállítanák a kínaiak

A londoni kormány félmilliárd fontos mentőöve sem elég a British Steel kínai tulajdonosának ahhoz, hogy vállalja a termelés folytatását. A stratégiai fontosságú acélipar masszívan veszteséges, sanyarú helyzetéért Donald Trump is vastagon felelős.

Újabb csapás éri a brit acélipart: utolsó két, még működő nagyolvasztójának leállítására készül a British Steel kínai tulajdonosa, hogy ne növelje tovább a gyártással járó veszteségét. Annak ellenére, hogy a brit kormány félmilliárd fontos állami mentőcsomagot helyezett kilátásba, ha folytatnák az acélgyártást. 

acélipar British Steel
A brit acélipar fellegvárában, Scunthorpe-ban ma még működnek a kohók / Fotó: AFP

A Jingye Group azonban ezt a hét elején elutasította, egyben jelezte, hogy konzultálni fog a dolgozókkal és a szakszervezetekkel az észak-angliai kohók és más acélgyártó egységei bezárásának menetrendjéről. A kínaiak 2020-ban a csődtől mentették meg színre lépésükkel a British Steelt, majd éveken át kísérleteztek, mégsem tudták nyereségessé tenni az acélgyártást, s most, hogy Donald Trump 25 százalékos vámot sózott a nyakukba, ez még reménytelenebb vállalkozásnak tűnik. 

A Bloomberg szerint napi 700 ezer fontos (336 millió forintos) veszteséggel jár a termelés fenntartása.

Ebben

  • a versenyképesség csökkenése,
  • az emelkedő vámok,
  • a munkaerőköltségek növekedése mellett
  • a környezetvédelmi előírások szigorítása

is szerepet játszott. A Jingye hónapokon át tárgyalt a brit kormánnyal az acélgyártás kötelező kizöldítéséről az elektromos ívkemencés technológiára való átállásról. Eleinte a kínaiak azt forszírozták, hogy a régi kohók termelésben maradhassanak az új típusúak belépéséig, de aztán meggondolták magukat, inkább a bezárás mellett kardoskodtak, majd kilátásba helyezték az átálláshoz szükséges beruházások leállítását is, ami a véget jelentené a 160 éves múltra visszatekintő scunthorpe-i acélgyártásnak.

London megmentené a brit acélipart 

A UK Steel szakmai szövetség közleményében azt írta, hogy a kulcsfontosságú ágazatokban, így a szállításban, az infrastruktúrában és az építőiparban a gyártók teljes importra lesznek szorulva, ami merőben szokatlan helyzetet teremt a nagy hagyományokkal rendelkező ágazatban.

A kormány képviseletében a kínaiakkal tárgyaló Jonathan Reynolds üzleti, energiaügyi és iparstratégiai államtitkár még nem látja veszve az ügyet.

Meggyőződésem szerint a brit acélgyártásának fényes jövője van, folyamatosan egyeztetünk a kínai tulajdonosokkal a megoldásról, hogy biztosítsuk a British Steel jövőjét

– hangoztatta, hozzátéve ugyanakkor, hogy eközben éppúgy kötelességük az adófizetők pénzének védelme is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.