BYD: a németeknél az előny a harmadik európai üzem megszerzéséért
Nem felejt a BYD: a kínai új generációs autógyártó minden bizonnyal Németországba viszi harmadik európai gyárát, abba az országba, ahol nem támogatták a kínai elektromos autókra tavaly júliusban kivetett, majd novemberben öt évre véglegesített büntetővámokat.

A Scholz-kormány kezdetben ugyan a súlyos válságát élő német autóipar védelmében inkább a vámok bevezetését szorgalmazta, de a szektor legnagyobb szereplői meggyőzték arról, hogy adminisztratív eszközökkel nem tudják kiszorítani a kínaiakat, akikkel egyébként maguk is rendkívül szoros gazdasági-üzleti-beszállítói kapcsolatokat ápolnak.
Baráti országot választana a BYD
Végül Scholzék nem támogatták a 35,3 százalékig terjedő büntetővámokat, de azt a többi uniós tagállam néhány kivétellel – közte Magyarországgal – nélkülük is megszavazta. Peking válaszul ha nem is kötelezte, de nyomatékosan arra utasította az Európai Unióban befektetni szándékozó kínai autóipari vállalatokat, hogy oda vigyék a beruházásaikat, ahol nem ellenséges a gazdasági környezet.
Mint arról beszámoltunk, a Leapmotor például azt tervezte, hogy átviszi partnerével, a Stellantisszal közösen gyártott elektromos miniautóinak gyártását a vámokra szavazó Lengyelországból német földre, ahol úgyis nagy kapacitásfölösleggel küzd a szektor. A költözés ügye azonban lekerülhetett a napirendről.
Sok érv szól a németek mellett, de ellenük is
A Reuters információi szerint a BYD Németországot favorizálja lehetséges harmadik európai összeszerelő üzemének helyszínéül. A kínaiaknak a vámok miatt kell ide hozniuk a gyártást, a németeknek pedig kellő tapasztalatuk van ebben, lévén Európa legnagyobb autópiacával és legnagyobb gyártókapacitásával rendelkeznek.

A Volkswagen konszern bezárással fenyegetett három helyi üzemében akár otthonra is találhatnának a kínaiak, és Friedrich Merz kancellár leendő koalíciós kabinetje is beruházáspárti felfogásáról ismert. A következő német kormány vezető erejét adó kereszténydemokraták vállalták, hogy csökkentik a társasági adókat, növelik a szakképzett munkaerő-állományt és kiemelten támogatják az autószektort mint az ország legnagyobb bevételt hozó ágazatát.
Megduplázza idén európai autóértékesítését a BYD
Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke a hónap elején az Automobilwochénak adott interjújában elmondta, hogy cége a Magyarországon és a Törökországban épülő mellett
egy harmadik gyártóbázis létrehozását is tervezi az európai piac kiszolgálására, de nem árulta el, mely országok vannak versenyben a projektért.
A Reuters a vállalat közeli forrásaitól úgy értesült, hogy a beruházás befogadásáért vívott versenyben Németország indul a legjobb eséllyel, noha cégen belül többen nem támogatják, mivel itt
- magasak a munkaerő- és energiaköltségek,
- alacsony a termelékenység,
- a hozzáállás is rugalmatlan,
- ráadásul erősek a szakszervezetek.
Végső döntés még nem született, de az biztos, hogy a pekingi iránymutatást komolyan vevő BYD a vámok mellett kardoskodó Franciaországot és Olaszországot lehúzta a listájáról.
Az S&P Global Mobility becslései szerint a BYD európai eladásai idén több mint kétszeresére, 186 ezer darabra nőnek a 2024-es 83 ezerről, és 2029-re várhatóan elérik az évi 400 ezret.


