BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hidrogénüzemet épít az INA

Napi négyezer kilogramm hidrogén előállítására alkalmas üzemet épít a horvát olajvállalat a fiumei kőolaj-finomító területén. A Mol érdekeltségébe tartozó INA a beruházással be akar szállni az altartnatív üzemanyagok világába.  

Csaknem 50 millió eurót költ a következő években a horvát INA egy zöldhidrogént előállító üzem építésére. A szükséges berendezések telepítése és az ellátásukhoz szükséges infrastruktúra kiépítése még kezdeti fázisban van, de a tervek szerint 2026 végére minden elkészül. 

INA hidrogén
INA-benzinkút Horvátországban – hamarosan jön a hidrogén is / Fotó: NurPhoto via AFP

Az üzem teljes egészében zöld lesz, ami azt jelenti, hogy a hidrogént a tengervízből állítják majd elő napenergia segítségével. Ehhez először egy 11 megawattos napelemparkot építenek, ami a tervek szerint folyamatosan el tudja majd látni a 10 megawattos elektrolizátort. A gép akár napi 4 ezer liter tiszta hidrogént is elő tud majd állítani, amit a horvátok elsősorban különböző teherszállításra használt gépekben hasznosítanának. 

A helyi lapok külön kiemelik a vasúti járműveket, a fiumei kikötő ugyanis jelentős vonatforgalmat bonyolít, ezért kézenfekvő lenne a kiszolgálást hidrogénüzemű vonatokra bízni. Az INA egy elosztóközpontot is építene, melyből akár 10 hidrogéntöltő állomást is el tudnának látni üzemanyaggal. A projektet a horvát állam is támogatja, és a megvalósításhoz 16 millió euró állami forrást biztosítanak.  

A kikötői kapacitásokat is bővítené az INA

Ezzel egy időben az INA számos más fejlesztést is végrehajt a fiumei finomítóban. Az üzem nemrég megújult, de 

a növekvő, évi 4,5 millió tonnát is meghaladó teherforgalom miatt egy új, kőolajlefejtésre szánt kikötőt is építenének. 

A helyszín a finomítótól délkeletre eső Szárdrév lenne, a helyi önkormányzati szabályok miatt azonban egyelőre döcögve halad a projekt. Az új kikötőt ugyanis úgy alakítanák ki, hogy az úgynevezett Panamax-kategóriájú legyen, vagyis a Panama-csatornán áthaladni képes, legnagyobb méretű hajók is beférjenek. Ekkora, 230 méter hosszú és 14,9 méter merülőmélységű hajók viszont a helyi szabályzat értelmében nem úszhatnak be a település területére, de az önkormányzat azt ígérte, hogy ezen változtat. 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.