Fellendült a Panama-csatorna forgalma: januárban 632 kereskedelmi hajó haladt át a Csendes- és az Atlanti-óceánt összekötő, 82 kilométer hosszú vízi úton, ami éves szinten közel 50 százalékos növekedésnek számít. Tavaly 15 százalékkal nőtt a csatorna forgalma, míg a 2024. januártól 2025. januárig tartó időszakban 9377 kereskedelmi jármű haladt át rajta.
Az Anadolu emlékeztet: ugyan a Panama-csatorna kereskedelmi hajóforgalma bővült az előző évben, még mindig elmarad a 2019–2022-es átlagtól. A vízi út legnagyobb felhasználója továbbra is az Egyesült Államok: a csatornán közlekedő hajók 52 százaléka amerikai, majd a kínai, a chilei, a japán és a dél-koreai lobogó alatt közlekedő járművek következnek.
A közlekedés helyreállása a beruházásokkal és az új technológiák bevezetésével, valamint a szárazság enyhülésével magyarázható. A Közép-Amerikát sújtó történelmi aszály 2022 végén kezdődött és rekordalacsony vízszinteket eredményezett a csatornában, ami leszűkítette a hajóforgalmat. Panama válaszul megváltoztatta a kereskedelmi útvonal üzleti modelljét.
Ehhez egy új, hosszú távú foglalási rendszert vezetettek be és az útvonal vízgyűjtő területét gátrendszerekkel kezdték megerősíteni, hogy elkerüljék a jövőbeli aszályokat. A változások meghozták és az időjárás enyhülése végül eredményt hozott.
Az Egyesült Államok a Roosevelt-kormányzat idején, 1903-ban szerezte meg a csatorna építésének és üzemeltetésének jogát, 1914-ben nyitotta meg és 1977-ig üzemeltette, amikor Panama és az Washington megállapodást írt alá a vízi út közös üzemeltetéséről. A latin-amerikai ország 1999-ben kapta meg a teljes tulajdonjogot.
Donald Trump amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy visszaveszi a globális tengeri kereskedelem 5 százalékát kitevő Panama-csatorna feletti ellenőrzést, mivel szerinte a vízi út az Egyesült Államok legnagyobb riválisa, Kína befolyása alá került. Ezt a közép-amerikai ország és Peking is hevesen tagadta.
Ugyan a távol-keleti óriás sok pénzt fektetett be a Panama-csatorna körül, de nem dönti el, hogy ki hajózhat be.
Valóban egy a hongkongi tőzsdén jegyzett vállalat, a CK Hutchison Holdings konglomerátum egyik részlege, a Hutchison Ports üzemelteti a csatorna két végén lévő kulcsfontosságú kikötőt, a balboait és cristóbalit. Erre azonban 1997-ben kaptak engedélyt, amikor a csatorna még közös amerikai–panamai irányítás alatt állt.
A koncessziót 2021-ben hosszabbították meg újabb 25 évre. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy nem a hongkongi cég dönti el, ki hajózhat be a csatornába, mivel a vállalat csak a konténerek ki- és berakodásáért, továbbá a hajók üzemanyaggal való ellátásért felel, a többi a Panama-csatorna Hatóság hatásköre.
Valójában az időjárás jobban befolyásolja a csatorna működését, mint a kínaiak. Mindenesetre a panamai kormány az amerikai elnök megbékítése érdekében a megkezdte a kikötőket üzemeltető hongkongi vállalatok átvilágítását és azt is megígérték az odalátogató Marco Rubio amerikai külügyminiszternek, hogy kilépnek a kínai Egy övezet, egy út programból.
Rákaptak a fuvaroztatók az északi selyemútra
Tavaly rekordmennyiségű rakományt szállított rekordszámú hajó a Jeges-tenger Oroszországhoz tartozó részén. Az északi-tengeri útvonal a legrövidebb hajózási útvonal Eurázsia nyugati része és az ázsiai–csendes-óceáni térség között. Csakhogy az év nagy részében jég borítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.