A Nintendo új konzolja, a Switch 2 könnyen lehet a cég jövője, de akár a bukása is. A még idén megjelenő kézikonzolnak sok elvárásnak kell megfelelnie, emiatt pedig biztosan lesznek, akik csalódni fognak a végeredményben. A Nintendo szokatlanul erősen függ a Switch 2-től, ugyanis a Sonynak a PlayStation mellett ott van a félvezetőgyártás és a zenei licencek, a Microsoftnál pedig az Xbox-üzletág elenyésző a felhőszolgáltatások és szoftverek árnyékában.
Ezzel szemben a Nintendo mindig is másként gondolkodott. A vállalat néhai elnöke, Satoru Iwata egykor azt mondta: a cél nem a hardverek szimpla erősítése, hanem a játékosok meglepése és a játékmenet újragondolása. Ez a hozzáállás azonban néha zsákutcákhoz vezetett:
A játékosok számára ez a másság a Nintendo egyik legnagyobb vonzereje. A cég gyakran elutasítja az „észszerű, de unalmas” megoldásokat, és ennek köszönhetjük például a mozgásérzékelős játékélményt vagy a hibrid konzol koncepcióját. Amikor mindenki azt várta, hogy a Nintendo áttér a mobilpiacra, ők épp ellenkezőleg: mindent feltettek a Switch sikerére. A befektetők szemében azonban ez a stratégia gyakran kockázatos és kiszámíthatatlan.
A Switch 2 hivatalos bemutatójára április 2-án kerül sor, de eddig csak annyi derült ki róla, hogy külsőre nagyon hasonlít elődjére. Nincs új mozgásérzékelős irányítás, nincs radikálisan új forma – csak egy 2-es az eszköz nevében. De vajon ez elég lesz? Képes lesz a Nintendo fenntartani a megszokott élményt, miközben kielégíti a játékosok újítás iránti vágyát?
A Nintendo akkor tud tovább növekedni, ha a Switch 2 valódi slágertermék lesz. Bár a vállalat próbálkozik más piacokon is – például vidámparkokkal, mozifilmekkel és mobiljátékokkal –, a bevételének túlnyomó része még mindig a játékkonzoloktól függ – írja a Bloomberg.
Mivel a Switchen eladott játékok több mint 70 százalékát maga a Nintendo fejlesztette, egy jól fogyó konzol rekordnyereséget is hozhat.
A cég ritkán ad leárazást, a szoftverek hosszú élettartammal és magas árréssel rendelkeznek. Ez egy önmagát erősítő körforgás: a sikeres konzol nagyobb játékbevételt generál, ami még sikeresebbé teszi a platformot. A 2014-ben, még Wii U-ra megjelent Mario Kart 8 Deluxe például csak 2024-ben több mint 8 millió példányban fogyott. A Switch-verzióval együtt összesen már több mint 75 millió példánynál jár – és ma is teljes áron kapható.
Míg az iPhone-ok évente jelennek meg, és a régi modellek is sokáig támogatottak, a Nintendo minden új konzollal nulláról kezdi újra a felhasználóbázist. Ez különösen sebezhetővé teszi a vállalatot a váltások idején. A Switch 2-nél most ki kell törniük a jól ismert hullámvölgy-fellendülés ciklusból. A cél az, hogy a játékosok hosszú távon is a platform mellett maradjanak. Ennek része például a Nintendo Music nevű streamingszolgáltatás, amely játékzenéket kínál, és előfizetéssel elérhető.
A következő kihívás: meggyőzni a meglévő játékosokat, hogy váltsanak, miközben új generációkat is bevonzanak.
Egy erős nyitócímkínálat elengedhetetlen – különösen azért, mert a cégnek hosszú történelme van abban, hogy egy nagy siker után nem tudja megismételni a bravúrt.
Pedig a Nintendo híres arról, hogy képes kisebb franchise-okat is milliós példányszámban értékesíteni, pusztán a konzol erejével. A Mario Party, a Luigi’s Mansion és a Splatoon mind átlépték a 10 milliós eladási határt. Összesen közel 70 belső fejlesztésű játék kelt el legalább egymillió példányban – ezek jóval nagyobb profitot termelnek, mint a külső fejlesztők játékai.
A Switch sikeréhez hozzájárult az is, hogy a Nintendo egyesítette a korábban külön dolgozó fejlesztői csapatokat – így a játékkínálat kiegyensúlyozott és folyamatos volt. A Switch 2 esetében is erre lesz szükség, és a vállalat láthatóan tudatában van ennek. Ennek megelőzésére a Nintendo arra ösztönzi a felhasználókat, hogy hozzanak létre Nintendo-fiókot, melyen keresztül a Switch Online-előfizetéseik és -játékaik a Switch 2-n is elérhetők maradnak. Ráadásul az új konzol képes lesz futtatni a jelenlegi Switch-játékokat is.
Mindez része annak a kötéltáncnak,amelyet a Nintendo most kénytelen végigjárni: megőrizni a meglévő közönséget, miközben elegendő újdonságot kínál az áttéréshez. Meglepő lenne, ha a Switch 2 nyitása alulmúlná az elvárásokat, de reméljük, hogy nemsokára választ kapunk ezekre a kérdésekre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.