Nem csak az európai hadiipari cégek évei ezek. Ha csak abból a sürgés-forgásból ítélünk, amit az F-16-s vadászbombázók rendeznek a régióban a napokban fizikailag, illetve bejelentésekben, „leesik valami” az amerikai Lockheed Martinnak is. Bulgária, Szlovákia és Románia – egymás után.
A fegyveripari óriás egyébként is köszöni, jól van, az ukrajnai háború harmadik naptári évét eképpen jellemezte Jim Taiclet elnök-vezérigazgató a cég honlapján:
2024 egy újabb sikeres és produktív év volt a Lockheed Martin számára. Ötszázalékos árbevétel-növekedésünk és a rekord 176 milliárd dolláros év végi rendelés demonstrálja a tartós globális keresletet fejlett védelmi technológiánk és rendszereink iránt.
A kereslet egyik fő színpada, ha korábban aligha hittük volna, az utóbbi években Európa és az Európai Unió. A demonstrálásról pedig a blokk Ukrajnával szomszédos keleti szárnyán szerdán Bulgária és Szlovákia gondoskodott. Csütörtökön még Románia is, ahol a 2023 nyári vilniusi csúcs döntése után létrehozták az első és máig egyetlen európai F-16-os képzési központot (a délkeleti borceai légibázison), nem utolsósorban ukrán pilóták kiképzésére.
A sorjázó bejelentések:
A lap nem mulasztja el megjegyezni, hogy Hollandia „a legaktívabb európai államok közé tartozik Ukrajna támogatásában az orosz agresszióval szemben”, illetve hogy Románia kulcsszerepet tölt be az ukrán pilóták kiképzésében, akiknek az első csoportja már el is végezte a programot.
Miközben amerikai vezetéssel folynak a béketárgyalások, az egyeztetésekből jórészt kihagyott Európai Unióban tovább folyik a kardcsörtetés, azzal az indoklással, hogy csak további támogatással előzhető meg, hogy Ukrajna előnytelen helyzetben kényszerüljön békét kötni.
Ebben a helyzetben jól jöhet, ha az amerikai támogatás nélkül katonailag alulfejlett, a Washingtonnal ugyanakkor a vámháború miatt tárgyalási kényszerbe került unió valamiben erőt tud demonstrálni – ez tudható. Összefüggésben áll-e ezzel, hogy „megmozdult az ég”, ez nem tudható.
Ami az F-16-osokat illeti, ez az a repülőfajta, amiből az uniós országok az évek alatt összesen több mint százat ígértek Ukrajnának. Ebből mennyi érkezett meg, ebben a pillanatban nincs róla információnk, de ha az ukrán pilóták kiképzése még a korai szakaszban tart, akkor feltehetőleg nem sok.
A Lockheed Martin el van látva megrendeléssel. A bevételeit tavaly 210 millió dollárral (76 milliárd forinttal) növelte, hogy fel kellett pörgetnie az ötven éve indult F-16-os programot. Ennél ugyanakkor sokkal többet, egymilliárd dollárt adott hozzá a másfél évtizede szolgálatba állított F-35-ös ötödik generációs gépeket gyártó program.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.