
Trump nyert, amerikai kézbe kerülhet a Panama-csatorna
Az olasz milliárdos, Gianluigi Aponte családi vállalkozása tűnik a vezető befektetőnek abban a csoportban, amely 43 kikötőt kíván megvásárolni a hongkongi üzletembertől, Li Ka-singtől. Ezek közül a két legfontosabb, amelyek a Panama-csatorna forgalmát bonyolítják, az amerikai BlackRock befektetési alap többségi tulajdonában lesznek — közölték a Bloomberggel az ügylettel kapcsolatban jól értesült források. Az üzletet Kína hevesen ellenzi az amerikai részvétel miatt.

A genfi székhelyű Terminal Investment Ltd. (TiL), amely az Aponte család tulajdonában van, az ügylet lezárása után az összes kikötő egyedüli tulajdonosa lesz,
kivéve kettőt Panamában, amelyeket a BlackRock, a világ egyik legnagyobb befektetési alapja irányít majd
– mondták a hírügynökség forrásai, akik a tranzakció eddig nem ismert részleteit kívánták megosztani.
- A panamai csatorna mentén elhelyezkedő két kikötő 51 százalékát a BlackRock egyik leányvállalata, a Global Infrastructure Partners birtokolja majd,
- a fennmaradó 49 százalékot a TiL.
- A stratégiai vízi útnál található létesítmények az ügylet teljes értékének körülbelül 4 százalékát teszik ki,
- a tranzakció végül több mint 19 milliárd dollár készpénzt hoz majd Li Ka-sing cégének, a CK Hutchison Holdingsnak.
Panama-csatorna: diszkriminációmentes üzemeltetést ígérnek
Az ügylet technikai részleteinek lebonyolítása még hátravan (átvilágítás, adózási és számviteli ellenőrzés, valamint a kikötők elhelyezkedési országainak szabályozó hatóságai által történő jóváhagyás). A vevők elkötelezték magukat amellett, hogy változatlanul megtartják a kikötők irányítási és jelenlegi működési szabályait, amelyek értelmében a terminálok többsége nyitott, és bármely hajózási társaság számára elérhető, diszkrimináció nélkül.
A tárgyalások továbbra is folynak, és az olyan részletek, mint a konzorcium végleges szerkezete és tulajdonosi összetétele, még változhatnak
– mondták a bennfentesek.
Az új részletek tisztázzák, hogyan osztják fel a konzorcium tagjai a kikötői eszközöket abban az üzletben, amely Li Ka-sing eddigi legkomolyabb geopolitikai kihívásává vált, miután Kína tiltakozását és Panama fokozott figyelmét váltotta ki. Peking nyomást gyakorolt a 96 éves üzletemberre, hogy álljon el az ügylettől, miután Donald Trump amerikai elnök határozottan az Egyesült Államoknak követelte a hajózási útvonalat és az ellenőrzését is. Korábban Panama egyik legfőbb ellenőrző szerve visszaélésekkel vádolta meg a CK Hutchisont.
Kereszttulajdonlások hálózata
A BlackRock és a szingapúri állami befektetés holding, a Global Infrastructure Partners (GIC) együttesen körülbelül 30 százalékos kisebbségi részesedéssel rendelkezik az olasz mágnás által irányított TiL-ben. A kikötőüzemeltető vállalat több mint 70 konténerterminált működtet – köztük fejlesztés alatt álló projekteket is – 31 országban. Az Aponte család által irányított MSC Mediterranean Shipping, amely a TiL tulajdonosa, nem kívánt nyilatkozni, hasonlóan a CK Hutchisonhoz és a BlackRockhoz.
Amikor az eladást március 4-én először bejelentették, a vevői csoportot BlackRock–TiL konzorciumnak nevezték, amely a BlackRockból, a GIC-ből és a TiL-ből állt. Az akkori közlemény nem részletezte a konzorcium belső struktúráját. Bár az ügylet kevesebb mint tíz ajánlattevő előtt állt nyitva, végül az
Aponték által támogatott konzorciumot választották, részben mert a család régóta ismerte Lit, és a CK Hutchison úgy gondolta, hogy a kikötők jó kezekbe kerülnek
– mondta az egyik forrás.
Bár a megállapodáson folyamatosan dolgoznak, a felek már elmulasztották az eredeti célkitűzést, amely szerint április 2-ig lezárták volna az ügylet panamai részét. A CK Hutchison megtartotta kikötőit Hongkongban és Kína szárazföldi részén. Ez a két régió a Kajmán-szigeteken bejegyzett vállalat teljes bevételének mintegy 12 százalékát adja.


