Az olasz milliárdos, Gianluigi Aponte családi vállalkozása tűnik a vezető befektetőnek abban a csoportban, amely 43 kikötőt kíván megvásárolni a hongkongi üzletembertől, Li Ka-singtől. Ezek közül a két legfontosabb, amelyek a Panama-csatorna forgalmát bonyolítják, az amerikai BlackRock befektetési alap többségi tulajdonában lesznek — közölték a Bloomberggel az ügylettel kapcsolatban jól értesült források. Az üzletet Kína hevesen ellenzi az amerikai részvétel miatt.
A genfi székhelyű Terminal Investment Ltd. (TiL), amely az Aponte család tulajdonában van, az ügylet lezárása után az összes kikötő egyedüli tulajdonosa lesz,
kivéve kettőt Panamában, amelyeket a BlackRock, a világ egyik legnagyobb befektetési alapja irányít majd
– mondták a hírügynökség forrásai, akik a tranzakció eddig nem ismert részleteit kívánták megosztani.
Az ügylet technikai részleteinek lebonyolítása még hátravan (átvilágítás, adózási és számviteli ellenőrzés, valamint a kikötők elhelyezkedési országainak szabályozó hatóságai által történő jóváhagyás). A vevők elkötelezték magukat amellett, hogy változatlanul megtartják a kikötők irányítási és jelenlegi működési szabályait, amelyek értelmében a terminálok többsége nyitott, és bármely hajózási társaság számára elérhető, diszkrimináció nélkül.
A tárgyalások továbbra is folynak, és az olyan részletek, mint a konzorcium végleges szerkezete és tulajdonosi összetétele, még változhatnak
– mondták a bennfentesek.
Az új részletek tisztázzák, hogyan osztják fel a konzorcium tagjai a kikötői eszközöket abban az üzletben, amely Li Ka-sing eddigi legkomolyabb geopolitikai kihívásává vált, miután Kína tiltakozását és Panama fokozott figyelmét váltotta ki. Peking nyomást gyakorolt a 96 éves üzletemberre, hogy álljon el az ügylettől, miután Donald Trump amerikai elnök határozottan az Egyesült Államoknak követelte a hajózási útvonalat és az ellenőrzését is. Korábban Panama egyik legfőbb ellenőrző szerve visszaélésekkel vádolta meg a CK Hutchisont.
A BlackRock és a szingapúri állami befektetés holding, a Global Infrastructure Partners (GIC) együttesen körülbelül 30 százalékos kisebbségi részesedéssel rendelkezik az olasz mágnás által irányított TiL-ben. A kikötőüzemeltető vállalat több mint 70 konténerterminált működtet – köztük fejlesztés alatt álló projekteket is – 31 országban. Az Aponte család által irányított MSC Mediterranean Shipping, amely a TiL tulajdonosa, nem kívánt nyilatkozni, hasonlóan a CK Hutchisonhoz és a BlackRockhoz.
Amikor az eladást március 4-én először bejelentették, a vevői csoportot BlackRock–TiL konzorciumnak nevezték, amely a BlackRockból, a GIC-ből és a TiL-ből állt. Az akkori közlemény nem részletezte a konzorcium belső struktúráját. Bár az ügylet kevesebb mint tíz ajánlattevő előtt állt nyitva, végül az
Aponték által támogatott konzorciumot választották, részben mert a család régóta ismerte Lit, és a CK Hutchison úgy gondolta, hogy a kikötők jó kezekbe kerülnek
– mondta az egyik forrás.
Bár a megállapodáson folyamatosan dolgoznak, a felek már elmulasztották az eredeti célkitűzést, amely szerint április 2-ig lezárták volna az ügylet panamai részét. A CK Hutchison megtartotta kikötőit Hongkongban és Kína szárazföldi részén. Ez a két régió a Kajmán-szigeteken bejegyzett vállalat teljes bevételének mintegy 12 százalékát adja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.