BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Trump nyert, amerikai kézbe kerülhet a Panama-csatorna

Hiába izmoztak a kínaiak, egy amerikai befektetési alap és egy olasz mágnás tulajdonába kerülhet a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala. A Panama-csatorna két legfontosabb kikötője és a hozzájuk kapcsolódó létesítmények tizenkilencmilliárd dollárért cserélnek gazdát.

Az olasz milliárdos, Gianluigi Aponte családi vállalkozása tűnik a vezető befektetőnek abban a csoportban, amely 43 kikötőt kíván megvásárolni a hongkongi üzletembertől, Li Ka-singtől. Ezek közül a két legfontosabb, amelyek a Panama-csatorna forgalmát bonyolítják, az amerikai BlackRock befektetési alap többségi tulajdonában lesznek — közölték a Bloomberggel az ügylettel kapcsolatban jól értesült források. Az üzletet Kína hevesen ellenzi az amerikai részvétel miatt.

Panama-csatorna
Az amerikai BlackRock lesz többségben a Panama-csatorna forgalmát bonyolító két kikötőben / Fotó: AFP

A genfi székhelyű Terminal Investment Ltd. (TiL), amely az Aponte család tulajdonában van, az ügylet lezárása után az összes kikötő egyedüli tulajdonosa lesz, 

kivéve kettőt Panamában, amelyeket a BlackRock, a világ egyik legnagyobb befektetési alapja irányít majd 

– mondták a hírügynökség forrásai, akik a tranzakció eddig nem ismert részleteit kívánták megosztani.

  • A panamai csatorna mentén elhelyezkedő két kikötő 51 százalékát a BlackRock egyik leányvállalata, a Global Infrastructure Partners birtokolja majd, 
  • a fennmaradó 49 százalékot a TiL. 
  • A stratégiai vízi útnál található létesítmények az ügylet teljes értékének körülbelül 4 százalékát teszik ki, 
  • a tranzakció végül több mint 19 milliárd dollár készpénzt hoz majd Li Ka-sing cégének, a CK Hutchison Holdingsnak. 

Panama-csatorna: diszkriminációmentes üzemeltetést ígérnek

Az ügylet technikai részleteinek lebonyolítása még hátravan (átvilágítás, adózási és számviteli ellenőrzés, valamint a kikötők elhelyezkedési országainak szabályozó hatóságai által történő jóváhagyás). A vevők elkötelezték magukat amellett, hogy változatlanul megtartják a kikötők irányítási és jelenlegi működési szabályait, amelyek értelmében a terminálok többsége nyitott, és bármely hajózási társaság számára elérhető, diszkrimináció nélkül. 

A tárgyalások továbbra is folynak, és az olyan részletek, mint a konzorcium végleges szerkezete és tulajdonosi összetétele, még változhatnak

– mondták a bennfentesek.

Az új részletek tisztázzák, hogyan osztják fel a konzorcium tagjai a kikötői eszközöket abban az üzletben, amely Li Ka-sing eddigi legkomolyabb geopolitikai kihívásává vált, miután Kína tiltakozását és Panama fokozott figyelmét váltotta ki. Peking nyomást gyakorolt a 96 éves üzletemberre, hogy álljon el az ügylettől, miután Donald Trump amerikai elnök határozottan az Egyesült Államoknak követelte a hajózási útvonalat és az ellenőrzését is. Korábban Panama egyik legfőbb ellenőrző szerve visszaélésekkel vádolta meg a CK Hutchisont. 

Kereszttulajdonlások hálózata

A BlackRock és a szingapúri állami befektetés holding, a Global Infrastructure Partners (GIC) együttesen körülbelül 30 százalékos kisebbségi részesedéssel rendelkezik az olasz mágnás által irányított TiL-ben. A kikötőüzemeltető vállalat több mint 70 konténerterminált működtet – köztük fejlesztés alatt álló projekteket is – 31 országban. Az Aponte család által irányított MSC Mediterranean Shipping, amely a TiL tulajdonosa, nem kívánt nyilatkozni, hasonlóan a CK Hutchisonhoz és a BlackRockhoz. 

Amikor az eladást március 4-én először bejelentették, a vevői csoportot BlackRock–TiL konzorciumnak nevezték, amely a BlackRockból, a GIC-ből és a TiL-ből állt. Az akkori közlemény nem részletezte a konzorcium belső struktúráját. Bár az ügylet kevesebb mint tíz ajánlattevő előtt állt nyitva, végül az 

Aponték által támogatott konzorciumot választották, részben mert a család régóta ismerte Lit, és a CK Hutchison úgy gondolta, hogy a kikötők jó kezekbe kerülnek

– mondta az egyik forrás.

Bár a megállapodáson folyamatosan dolgoznak, a felek már elmulasztották az eredeti célkitűzést, amely szerint április 2-ig lezárták volna az ügylet panamai részét. A CK Hutchison megtartotta kikötőit Hongkongban és Kína szárazföldi részén. Ez a két régió a Kajmán-szigeteken bejegyzett vállalat teljes bevételének mintegy 12 százalékát adja. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.