BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Uber algoritmusai többet tudnak rólunk, mint hinnénk – és ez nekik aranybánya

Két vezető egyetem kutatása szerint az Uber algoritmusai átláthatatlan módon növelték az utasok által fizetett árakat és csökkentették a sofőrök jövedelmét. A Columbia és az Oxfordi Egyetem tanulmányai kimutatták, hogy a dinamikus és előre közölt árképzési rendszer az Uber részesedését jelentősen megemelte. A cég tagadja a vádakat, és állítja, hogy árazása átlátható, igazságos és nem személyre szabott.

Két neves egyetem kutatói szerint az Uber algoritmusai átláthatatlan módon emelték az utasok árait és csökkentették a sofőrök jövedelmét, miközben jelentősen javították a cég pénzügyi mutatóit. A Columbia Egyetem és az Oxfordi Egyetem friss kutatásai szerint az Uber által alkalmazott algoritmusok nemcsak az utasokat, hanem a sofőröket is hátrányosan érintik. 

Az Uber algoritmusai többet tudnak rólunk, mint hinnénk – és ez nekik aranybánya
Az Uber algoritmusai többet tudnak rólunk, mint hinnénk – és ez nekik aranybánya / Fotó: NurPhoto via AFP

A New York-i Columbia Business School elemzése több tízezer utat, valamint több mint 2 millió utazásra vonatkozó adatot vizsgált meg, és arra a következtetésre jutott, hogy az Uber úgynevezett „algoritmikus árdiszkriminációval” működik, vagyis szelektíven és átláthatatlan módon emelte az utazási díjakat és csökkentette a sofőrök jövedelmét.

A tanulmány készítője, Len Sherman professzor szerint 

az Uber képes felismerni, ki hajlandó többet fizetni utasként, vagy kevesebbel is beéri sofőrként, és ezt kihasználva optimalizálja bevételeit. 

Sherman szerint az előre kalkulált árképzési (upfront pricing) módszert 2022-ben vezették be az Egyesült Államokban, és ez lett az alapja a 2023-ban az Egyesült Királyságban elindított „dinamikus árképzésnek”. Ez utóbbi a korábbi kiemelt díjazás (surge pricing) továbbfejlesztett változata, amely a kereslethez igazítja az árakat, de immár az Uber számára is nagyobb részesedést biztosít.

A Columbia tanulmánya szerint az új algoritmus bevezetését követően az Uber jutalékrátája, vagyis a cég részesedése az utas által fizetett díjból 32 százalékról 42 százalékra nőtt 2024 végére. Az Egyesült Királyságban végzett oxfordi kutatás hasonló eredményre jutott: 

a brit sofőröknél a medián részesedés 25 százalékról 29 százalékra emelkedett, sőt, egyes utaknál több mint 50 százalék is lehet.

Ezek a megállapítások újabb fejezetet nyitnak az Uber körüli hosszú botránysorozatban. A vállalat korábban már több jogi és etikai válsággal szembesült, például amikor a brit legfelsőbb bíróság 2021-ben kimondta, hogy a sofőrök jogosultak a minimálbérre és a fizetett szabadságra, vagy amikor 2022-ben nyilvánosságra kerültek az Uber Files dokumentumai, amelyek politikai lobbizásra és hatóságok félrevezetésére derítettek fényt.

Az Uber mindkét kutatás megállapításait elutasította. A cég szóvivője szerint az algoritmikus árképzés célja, hogy kiegyensúlyozza a keresletet és kínálatot, miközben „az utasok előre tudják, mennyit fognak fizetni, a sofőrök pedig teljes képet kapnak a várható díjazásról és az út részleteiről”. A vállalat hangsúlyozta, hogy

  • a rendszer nem használ személyes jellemzőket az árképzéshez,
  • és szerintük „nincs bizonyíték” arra, hogy az algoritmusok diszkriminálnának vagy tisztességtelenek lennének.

Az Uber azt is kijelentette: „Nem ismerjük el az Oxfordi Egyetem jelentésében szereplő számokat.” A vállalat továbbra is kitart amellett, hogy minden sofőr legalább a nemzeti minimálbérnek megfelelő összeget keres.

Nagy-Britanniában egyedülálló szolgáltatást tesztel az Uber

Az Uber partnerségre lépett a Wayve nevű önvezető autótechnológiával foglalkozó céggel, hogy teljesen autonóm járművekkel indítson próbaüzemet az Egyesült Királyságban. A fuvarmegosztó cég szerint ez lesz a vállalat első olyan kísérleti programja, amelyben az utasok biztonsági sofőr nélküli Uber-autókat vehetnek igénybe. Ez az iparágban a „4-es szintű” autonóm vezetésnek felel meg. A Wayve egy londoni székhelyű szoftverfejlesztő startup. A cég mesterséges intelligencián alapuló platformja képes felismerni és értelmezni a jármű környezetét, és bármilyen közlekedési környezethez alkalmazkodni tud.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.