BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beintettek a német munkások: nem engedik, hogy Magyarországra helyezze át a termelését az autóipari beszállító

Mintegy 10 ezer német munkavállaló tüntetett kedden a munkaadójuk, a ZF tervei ellen, miután az autóipari beszállító további költségcsökkentési intézkedéseket lengetett be. Ezek között lehet, hogy Magyarországra, Egerbe helyezi át termelésének egy részét.

A világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító ZF több mint 10 ezer alkalmazottja vonult utcára kedden, hogy tiltakozzon a vállalat költségcsökkentési és eladási tervei ellen, írja a Handelsblatt

autóipari beszállító
Beintett a német munkások: nem engedik, hogy Magyarországra helyezze át a termelését az autóipari beszállító / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Autóipari beszállító: Egerbe helyezné át a termelés egy részét a ZF

A hírnek magyar vonatkozása is van, múlt héten szintén a Handelsblatt írt róla, hogy Egerbe helyezheti át a saarbrückeni üzeméből a gyártás egy részét a nehézségekkel küzdő vállalat, miután továbbra is optimalizálni próbálja a működését.

A cég tervei szerint 2028-ig 14 ezer munkahelyet tervez megszüntetni Németországban. 

Az ügy akkora vihart kavart, hogy a város polgármestere összefogásra biztatta az érdekképviseleteket, hogy megakadályozzák a leépítéseket és a termelés áthelyezését Magyarországra. Ezért a szakszervezetek július 29-ére országszerte tiltakozó akciókat szerveztek.

 Nem fogadjuk el az emberek pénztárcáját érintő megszorításokat, akik már így is elvesztették a fizetésüket

– nyilatkozta kedden Helene Sommer, a helyi fémipari szakszervezet, az IG Metall vezetője. A ZF ugyanis nem csak a munkahelyek leépítésével, telephelybezárásokkal, a termelés külföldre telepítésével próbál kilábalni a válságból, drasztikusabb intézkedéseket is tervez.

A szakszervezeti vezető szerint a vezetőség az éves bérek akár 30 százalékos csökkentését követeli a már elfogadott megszorításokon felül.

Helene Sommer felszólította az igazgatótanácsot, hogy változtasson irányt, mivel a ZF nem csak az elektromobilitásra való átállással küzd, mint az egész iparág, hanem belső problémákkal is.

Ezért van válságban az autóipari vállalat

A vállalatot az USA-ban történt több milliárd dolláros felvásárlásokat követő

  • a magas adósságok, 
  • az elektromos hajtástechnológia iránti alacsony kereslet és 
  • az autópiac általános visszaesése sújtja. 

Néhány hónapja ráadásul a 30 000 alkalmazottat foglalkoztató fő üzletág, az E divízió is ellenőrzés alá került. Ezt a részleget jogilag és pénzügyileg is szét akarják választani. Márciusban az igazgatóság azt nyilatkozta, hogy ennek a lépésnek nem az eladás a célja. 

Az üzemi tanács és a szakszervezet azonban mégis attól tart, hogy a részleget mégis eladják. A felügyelőbizottsági munkavállalói képviselők ezt meg akarják akadályozni. A testület kedden és szerdán tárgyal erről a 2030-ig tartó stratégiai tervezés részeként. „Ellenezzük a kiválást és a részleges eladást” – mondta Sommer, aki szerint a ZF szívét nem szabad kitépni.

Holger Klein, a ZF vezérigazgatója csütörtökön ismerteti a féléves számokat, és nyilatkozni tud arról, hogyan merre megy tovább a vállalat.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.