BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áll a bál a németeknél: a válság miatt Magyarországra helyezné át a termelésének egy részét az autóipari világcég

Egerbe helyezheti át a saarbrückeni üzeméből a gyártás egy részét a ZF, miután az autóipari beszállító vállalat, amely továbbra is optimalizálni próbálja a működését, 2028-ig 14 ezer munkahelyet tervez megszüntetni Németországban. Az ügy akkora vihart kavart, hogy a város polgármestere összefogásra biztatja az érdekképviseleteket, hogy megakadályozzák a leépítéseket és a termelés áthelyezését Magyarországra. Július 29-én pedig, amikor a felügyelőbizottság ülésezik, országszerte tiltakozó akciókat szerveznek a szakszervezetek.

Erős ellenállásba ütköztek Németországban a világ legnagyobb autóipari beszállítójának számító ZF tervei. A kiszivárogtatott hírek szerint ugyanis a vállalat vezetése a saarbrückeni üzemből Egerbe helyezné át a sebességváltó-gyártás egy részét – írja a Handelsblatt kedd este megjelent cikkében.

autóipari világcég
Áll a bál a németeknél: a válság miatt Magyarországra helyezné át a termelésének egy részét az autóipari világcég / Fotó: Bernd Weißbrod / AFP

Autóipari világcég: összefogásra buzdít a polgármester

Az ügyben Uwe Conradt, Saarbrücken polgármestere levelet írt Holger Kleinnek, a ZF vezérigazgatójának, és tisztázást követelt az áthelyezési tervekkel, valamint a telephely és a munkaerő jövőjével kapcsolatban. 

Nem ez az első alkalom, hogy a cég vezetésénél próbálnak valamit kialkudni az érdekképviseletek. Februárban a ZF legfontosabb telephelyeinek polgármesterei a vállalat székhelyének számító Friedrichshafenbe utaztak, ahol megállapodtak a konszern vezetése, a helyi hatóságok és a munkavállalók közötti szoros együttműködésről.

Itt az ideje, hogy az igazgatóság megmutassa, komolyan gondolja-e ezt a megállapodást

– utalt vissza Conradt az akkori megállapodásra, egyúttal összefogásra buzdított, hangsúlyozva, éppen most kell összefogniuk helyi közösségként, és arra kell törekedniük, hogy a munkavállalókkal közösen zárják össze a soraikat.

A saarbrückeni üzem fontos láncszem a ZF működésében

A saarbrückeni üzem évekig Németország második legnagyobb autóipari beszállítójának fő bevételi forrása volt. A Saar-vidéki, közel 200 ezer fős település üzemében több mint 8500 alkalmazott dolgozik, elsősorban ugyanabban a sebességváltó-gyártó üzemben, ahol az elmúlt években már több mint ezer munkahelyet szüntettek meg. 

A sebességváltó-üzemet különösen érinti az elektromobilitásra való átállás, mivel az elektromos motoroknak egyszerűen nincs szükségük sebességváltóra. De vannak a vállalatnak egyéb problémái is. A menedzsment milliárdos megrendeléseket fogadott el elektromos hajtásokra olyan áron, amely nem fedezte a költségeket. Ez nagyban súlyosbította a helyzetet.

A ZF Németországban 2028-ig 14 ezer munkahelyet tervez megszüntetni, az összes munkahelyének a negyedét.

A vállalat jelenleg 54 ezer embert foglalkoztat Németországban, világszerte pedig mintegy 169 ezer dolgozója van több mint 160 gyártóhelyen 31 országban. A német lap szerint a tervezett áthelyezés következtében megszűnő munkahelyek számáról még nem hoztak nyilvánosságra pontos adatokat, és döntés sem született még. 

Július 29-én ülésezik a felügyelőbizottság Friedrichshafenben, ahol a hírek szerint fontos döntések várhatók. Az IG Metall szakszervezet erre a napra több mint húsz németországi ZF-telephelyre hirdetett tiltakozó akciókat, Friedrichshafenben pedig 5000 munkavállaló fog tiltakozni.

Válságban az autóipar

Története talán egyik legnehezebb időszakát éli meg napjainkban az európai autóipar. Tavaly egymás után jelentették be a legnagyobb konszernek az átalakítási terveiket, amelyek keretében telephelybezárásokra és elbocsátásokra is sor került az alacsony megrendelésállományra és a gyenge termelési színvonalra hivatkozva. Az összes közül a legnagyobb horderejű a Volkswagen bejelentése volt, a világcég, amelynek története szorosan összefonódik Németország felívelő korszakával, 87 év után először tervezett bezárni gyárat saját hazájában. Ez ugyan elmaradt, de így is fájdalmas lépésre kényszerül: 2030-ig 35 ezer munkavállalójától tervez megválni. Az autóipar mostani nehézségei sokrétűek:

  •  az elektromobilitás megjelenése és
  • a kínaiak előretörése mellett
  • az európai cégek által elszenvedett energiaköltségsokk

mind-mind szerepet játszanak abban, hogy fokozatosan piacot vesztenek a kontinens gyártói. Ennek áldozata a ZF is, amely főleg az E díviziójában, a személygépkocsi-gyártás területén tervez leépítéseket.

Magyarországon is voltak leépítések a ZF egri üzemében

Idehaza 1996 óta van jelen a ZF, amely Egerben sebességváltók gyártásával foglalkozik. Az itteni üzemet sem kerülték el az elbocsátások, az év elején 110 munkavállalótól vált meg a ZF Hungária, amely 2023-ban még 21 százalékos növekedést és 304 milliárd forintos árbevételt ért el, akkor még 1800-an dolgoztak a cégnél. A saarbrückeni gyártás egy részének áthelyezése mindenesetre a magyar részleg számára kifejezetten jó hír, ugyanis ezzel megszilárdítaná helyét a vállalatcsoporton belül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.