Elvesztette az uniós finanszírozást Románia az A7-es autópálya és a Székelyföldet átszelő A8-as autópálya egyes szakaszaira – jelentette be Dragos Pislaru, az európai projektek minisztere. A fejleményről a Maszol tudósított. Az nem teljesen világos, hogy pontosan mely szakaszról van szó.
Az erdélyi magyar lap szerint az uniós pénz a közbeszerzési eljárás folyamán elkövetett szabálytalanságok miatt úszott el, mivel a megrendelő a kiírási feltételek módosításait nem közölte az Európai Unió Hivatalos Közlönyében.
Emiatt veszítette el korábban a 300 milliós uniós finanszírozást a kolozsvári metró is.
A tárcavezető azt is elmondta, hogy a dolog ezen állása már 2024 augusztusa óta nyilvánvaló volt, de „csak többé vagy kevésbé ismerték el nyilvánosan” az illetékesek. A mandátuma átvételekor ő csak konstatálta, hogy az Európai Bizottság korábban azt közölte, ezek a projektek nem felelnek meg az uniós szabályzatoknak. Pislaru ugyanakkor szépítette a helyzetet, amikor így fogalmazott, mostanáig ugyanis semmit sem hoztak nyilvánosságra arról, hogy újabb sztrádaszakaszok maradtak finanszírozási forrás nélkül.
Alternatív finanszírozási forrásokat keresünk a prioritást élvező szakaszok számára
– tette hozzá Dragos Pislaru. A miniszter arra nem tért ki, hogy melyek lennének ezek az alternatív források. A problémát az jelenti, hogy a folyamatban levő projektekre a teljes PNRR-s finanszírozással együtt is elégtelenek lettek volna a rendelkezésre álló uniós források.
Románia a PNRR keretösszegéből szerette volna finanszírozni a Moldvát átszelő majdani 319 kilométeres A7-es autópálya mind a 13 szakaszát. Ugyancsak ebből a forrásból fedezték volna a Marosvásárhely és a moldvai határ közti A8-as Marosvásárhely–Nyárádszereda szakaszát, illetve egy másik, moldvai szakaszt.
Az erdélyi lap szerint amennyiben az előbbi az ügyben érintett egyik sztrádaszakasz, akkor 2,461 milliárd lej veszett kárba.
Egyébként már hosszú hónapok óta egyértelmű, hogy a teljes összeget nem sikerül lehívni, mivel a kivitelező, a török Nurol, nagy késéssel fogott hozzá a munkához, s akkora lemaradásban van, amit képtelenség ledolgozni. Összességében Románia mintegy 6,3 milliárd eurót veszít el a PNRR keretösszegéből – mondta el Dragos Pislaru –, mivel egy sor beruházásnak nincs esélye arra, hogy elkészüljön határidőre, vagy – akárcsak a sztrádaszakaszok – nem tesznek eleget a finanszírozási feltételeknek.
Tavaly októberben számoltunk be róla, hogy az Erdélyt Moldvával összekötő autópálya székelyföldi szakaszára, a Gyergyóalfalu–Ditró sztrádaszakaszra kiírták a közbeszerzési eljárást. A 14,4 kilométeres Hargita megyei szakasz elkészítésének költsége 1,2 milliárd lej, azaz mintegy 96 milliárd forint. A kivitelezőnek 34 hónap alatt kell megépítenie, ebből tíz hónap a tervezési időszak.
Az A8-as autópálya Marosvásárhely, valamint a Románia és Moldova határán fekvő Ungheni között húzódik majd 304 kilométer hosszan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.