BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Azt hiszi, a fapados repülés olcsó? Itt vannak a Wizz Air és a Ryanair rejtett költségei – plusz százezer forintba is kerülhetnek

Sokan választják az alacsony repülőjegyárakat nyújtó légitársaságokat, hogy pénzt spóroljanak. A rejtett díjak azonban akár százezer forinttal is megdobhatják az utazás teljes költségét, így a fapados repülés mégsem annyira olcsó, mint amilyennek látszik.

Több fogyasztóvédelmi szervezet arra kérte az Európai Bizottságot májusban, hogy vizsgálja ki a fapados légitársaságok által felszámított kézipoggyászdíjakat. A kérelmezők szerint több díjat is jogtalanul kérnek el a vállalatok – írja az Euronews.

fapados repülőtér, jegy, repülőjegy, reptér, utazás
 A rejtett díjak akár százezer forinttal is megdobhatják a fapados repülés teljes költségét / Fotó: Shutterstock

A szervezetek szerint nem átlátható a légitársaságok díjszabása, ami megnehezíti az utasoknak, hogy összehasonlítsák az árakat, vagy megalapozott gazdasági döntést hozzanak. Példának hozták fel, hogy nem mindenhol jelölik egyértelműen, hogy a kézipoggyászért felszámolt díjak nincsenek benne az alapjegy árában.

A Tradingpedia nevű pénzügyi híroldal elemezte azokat a járulékos díjakat, amelyeket az európai légitársaságok az alap-repülőjegyáron felül felszámítanak. Az összesítés alapján a fapados légitársaságok nem feltétlenül a legolcsóbb megoldások az utazásra.

A díjak, például az ülőhelyválasztás vagy a névváltoztatás költségei, ugyan fellelhetők, de ritkán szerepelnek az alapárban vagy a hirdetésekben. A repülés tényleges ára így csak a foglalás vége felé válik láthatóvá, amikor ezeket az extra szolgáltatásokat feltüntetik.

A legmagasabb rejtett költségeket felszámító fapados légitársaságok – íme a lista

A kutatás szerint a Wizz Air vezeti a listát a „kevésbé nyilvánvaló” díjaival: egy repülőjegyhez akár átlagosan 100 ezer forintot is felszámíthat „választható”, ugyanakkor gyakran elkerülhetetlen díjak formájában. Ezek között szerepel:

  • 40 ezer forint per feladott poggyász,
  • 4 ezer forint per online foglalási díj,
  • 8500 forint per reptéri vagy online bejelentkezés.

A légitársaság nem számol fel díjat a kézipoggyászért.

A népszerűtlen lista második fokán a Ryanair áll átlagosan 94 500 forinttal, amiben a tízezer forintos kézipoggyászdíj is benne van.

Az EasyJet a harmadik helyezett 86 ezer forint pótdíjjal. A légitársaság az Euronewsnak azt válaszolta, hogy „az EasyJet nem alkalmaz rejtett díjakat. Áraink átláthatók, és utasaink csak azért fizetnek, amit valóban igénybe is vesznek – utasaink harmada csak a jegyárat fizeti ki, semmi mást.”

A legkevesebb extra díjat, átlagosan 30 ezer forintot, a British Airways számítja fel, amit a Norwegian követ 34 ezer forinttal, majd a Jet2 43 ezer forinttal.

Ez már tényleg túlzás, a Ryanair a lélegeztetőgépért is pótdíjat számol fel
Az ír fapados légitársaság az osztrákok szerint ez egyszer túl messzire ment. Spanyolországban pedig precedensértékű pert bukott el a Ryanair.

Extra díjak repüléskor

Bár egyes díjak elkerülhetők, vannak olyan „választható” szolgáltatások, amelyeket az utas nem tud kikerülni. Ilyen például a csoportos adminisztrációs díj, ami a Wizz Airnél ez 4200 forint, az EasyJetnél pedig 10 ezer forint utasonként. A Ryanair bankkártyás fizetési díjat is felszámít, ami az összeg 1 százaléka.

A 2 év alatti gyermeknek ugyan nem kell külön jegyet vásárolni, de utána díjat kell fizetni:a Wizz Airnél 13 ezer forintot, az easyJetnél 12 500 forintot, a Jet2-nél 9 500 forintot.

Ha az utazó lekési a járatát, a légitársaságok úgynevezett „mentési díjat” számolnak fel, amellyel új járatra foglalhatnak helyet. Ez a Ryanairnél 40 ezer forint, az EasyJetnél 52 500 forint, a Wizz Airnél 32 ezer forint, a Jet2-nél pedig 13 ezer forint. Más légitársaságok is számolnak fel ilyen díjat, de honlapjaikon gyakran nem tüntetik fel az összeget.

Ha ezeket a rejtett díjakat is beleszámítjuk, a fapados légitársaságok árai gyakran felérnek a hagyományos, teljes szolgáltatást nyújtó társaságokéval.

Az eredmények rávilágítanak arra, vajon a fapados légitársaságok valóban költséghatékonyak-e, vagy csupán annak tűnnek

– írta a Tradingpedia.

Most éri meg Amerikába utazni: rég voltak ennyire olcsók a transzatlanti repülőjegyek

Egyre kevesebb európai repül át az Egyesült Államokba, a légitársaságok kénytelenek csökkenteni az áraikat. A kereslet a foglalási adatok szerint még júliusban is gyenge maradhat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.