
Azt hiszi, a fapados repülés olcsó? Itt vannak a Wizz Air és a Ryanair rejtett költségei – plusz százezer forintba is kerülhetnek
Több fogyasztóvédelmi szervezet arra kérte az Európai Bizottságot májusban, hogy vizsgálja ki a fapados légitársaságok által felszámított kézipoggyászdíjakat. A kérelmezők szerint több díjat is jogtalanul kérnek el a vállalatok – írja az Euronews.

A szervezetek szerint nem átlátható a légitársaságok díjszabása, ami megnehezíti az utasoknak, hogy összehasonlítsák az árakat, vagy megalapozott gazdasági döntést hozzanak. Példának hozták fel, hogy nem mindenhol jelölik egyértelműen, hogy a kézipoggyászért felszámolt díjak nincsenek benne az alapjegy árában.
A Tradingpedia nevű pénzügyi híroldal elemezte azokat a járulékos díjakat, amelyeket az európai légitársaságok az alap-repülőjegyáron felül felszámítanak. Az összesítés alapján a fapados légitársaságok nem feltétlenül a legolcsóbb megoldások az utazásra.
A díjak, például az ülőhelyválasztás vagy a névváltoztatás költségei, ugyan fellelhetők, de ritkán szerepelnek az alapárban vagy a hirdetésekben. A repülés tényleges ára így csak a foglalás vége felé válik láthatóvá, amikor ezeket az extra szolgáltatásokat feltüntetik.
A legmagasabb rejtett költségeket felszámító fapados légitársaságok – íme a lista
A kutatás szerint a Wizz Air vezeti a listát a „kevésbé nyilvánvaló” díjaival: egy repülőjegyhez akár átlagosan 100 ezer forintot is felszámíthat „választható”, ugyanakkor gyakran elkerülhetetlen díjak formájában. Ezek között szerepel:
- 40 ezer forint per feladott poggyász,
- 4 ezer forint per online foglalási díj,
- 8500 forint per reptéri vagy online bejelentkezés.
A légitársaság nem számol fel díjat a kézipoggyászért.
A népszerűtlen lista második fokán a Ryanair áll átlagosan 94 500 forinttal, amiben a tízezer forintos kézipoggyászdíj is benne van.
Az EasyJet a harmadik helyezett 86 ezer forint pótdíjjal. A légitársaság az Euronewsnak azt válaszolta, hogy „az EasyJet nem alkalmaz rejtett díjakat. Áraink átláthatók, és utasaink csak azért fizetnek, amit valóban igénybe is vesznek – utasaink harmada csak a jegyárat fizeti ki, semmi mást.”
A legkevesebb extra díjat, átlagosan 30 ezer forintot, a British Airways számítja fel, amit a Norwegian követ 34 ezer forinttal, majd a Jet2 43 ezer forinttal.
Ez már tényleg túlzás, a Ryanair a lélegeztetőgépért is pótdíjat számol fel
Az ír fapados légitársaság az osztrákok szerint ez egyszer túl messzire ment. Spanyolországban pedig precedensértékű pert bukott el a Ryanair.
Extra díjak repüléskor
Bár egyes díjak elkerülhetők, vannak olyan „választható” szolgáltatások, amelyeket az utas nem tud kikerülni. Ilyen például a csoportos adminisztrációs díj, ami a Wizz Airnél ez 4200 forint, az EasyJetnél pedig 10 ezer forint utasonként. A Ryanair bankkártyás fizetési díjat is felszámít, ami az összeg 1 százaléka.
A 2 év alatti gyermeknek ugyan nem kell külön jegyet vásárolni, de utána díjat kell fizetni:a Wizz Airnél 13 ezer forintot, az easyJetnél 12 500 forintot, a Jet2-nél 9 500 forintot.
Ha az utazó lekési a járatát, a légitársaságok úgynevezett „mentési díjat” számolnak fel, amellyel új járatra foglalhatnak helyet. Ez a Ryanairnél 40 ezer forint, az EasyJetnél 52 500 forint, a Wizz Airnél 32 ezer forint, a Jet2-nél pedig 13 ezer forint. Más légitársaságok is számolnak fel ilyen díjat, de honlapjaikon gyakran nem tüntetik fel az összeget.
Ha ezeket a rejtett díjakat is beleszámítjuk, a fapados légitársaságok árai gyakran felérnek a hagyományos, teljes szolgáltatást nyújtó társaságokéval.
Az eredmények rávilágítanak arra, vajon a fapados légitársaságok valóban költséghatékonyak-e, vagy csupán annak tűnnek
– írta a Tradingpedia.
Most éri meg Amerikába utazni: rég voltak ennyire olcsók a transzatlanti repülőjegyek
Egyre kevesebb európai repül át az Egyesült Államokba, a légitársaságok kénytelenek csökkenteni az áraikat. A kereslet a foglalási adatok szerint még júliusban is gyenge maradhat.




