Több fogyasztóvédelmi szervezet arra kérte az Európai Bizottságot májusban, hogy vizsgálja ki a fapados légitársaságok által felszámított kézipoggyászdíjakat. A kérelmezők szerint több díjat is jogtalanul kérnek el a vállalatok – írja az Euronews.
A szervezetek szerint nem átlátható a légitársaságok díjszabása, ami megnehezíti az utasoknak, hogy összehasonlítsák az árakat, vagy megalapozott gazdasági döntést hozzanak. Példának hozták fel, hogy nem mindenhol jelölik egyértelműen, hogy a kézipoggyászért felszámolt díjak nincsenek benne az alapjegy árában.
A Tradingpedia nevű pénzügyi híroldal elemezte azokat a járulékos díjakat, amelyeket az európai légitársaságok az alap-repülőjegyáron felül felszámítanak. Az összesítés alapján a fapados légitársaságok nem feltétlenül a legolcsóbb megoldások az utazásra.
A díjak, például az ülőhelyválasztás vagy a névváltoztatás költségei, ugyan fellelhetők, de ritkán szerepelnek az alapárban vagy a hirdetésekben. A repülés tényleges ára így csak a foglalás vége felé válik láthatóvá, amikor ezeket az extra szolgáltatásokat feltüntetik.
A kutatás szerint a Wizz Air vezeti a listát a „kevésbé nyilvánvaló” díjaival: egy repülőjegyhez akár átlagosan 100 ezer forintot is felszámíthat „választható”, ugyanakkor gyakran elkerülhetetlen díjak formájában. Ezek között szerepel:
A légitársaság nem számol fel díjat a kézipoggyászért.
A népszerűtlen lista második fokán a Ryanair áll átlagosan 94 500 forinttal, amiben a tízezer forintos kézipoggyászdíj is benne van.
Az EasyJet a harmadik helyezett 86 ezer forint pótdíjjal. A légitársaság az Euronewsnak azt válaszolta, hogy „az EasyJet nem alkalmaz rejtett díjakat. Áraink átláthatók, és utasaink csak azért fizetnek, amit valóban igénybe is vesznek – utasaink harmada csak a jegyárat fizeti ki, semmi mást.”
A legkevesebb extra díjat, átlagosan 30 ezer forintot, a British Airways számítja fel, amit a Norwegian követ 34 ezer forinttal, majd a Jet2 43 ezer forinttal.
Ez már tényleg túlzás, a Ryanair a lélegeztetőgépért is pótdíjat számol fel
Az ír fapados légitársaság az osztrákok szerint ez egyszer túl messzire ment. Spanyolországban pedig precedensértékű pert bukott el a Ryanair.
Bár egyes díjak elkerülhetők, vannak olyan „választható” szolgáltatások, amelyeket az utas nem tud kikerülni. Ilyen például a csoportos adminisztrációs díj, ami a Wizz Airnél ez 4200 forint, az EasyJetnél pedig 10 ezer forint utasonként. A Ryanair bankkártyás fizetési díjat is felszámít, ami az összeg 1 százaléka.
A 2 év alatti gyermeknek ugyan nem kell külön jegyet vásárolni, de utána díjat kell fizetni:a Wizz Airnél 13 ezer forintot, az easyJetnél 12 500 forintot, a Jet2-nél 9 500 forintot.
Ha az utazó lekési a járatát, a légitársaságok úgynevezett „mentési díjat” számolnak fel, amellyel új járatra foglalhatnak helyet. Ez a Ryanairnél 40 ezer forint, az EasyJetnél 52 500 forint, a Wizz Airnél 32 ezer forint, a Jet2-nél pedig 13 ezer forint. Más légitársaságok is számolnak fel ilyen díjat, de honlapjaikon gyakran nem tüntetik fel az összeget.
Ha ezeket a rejtett díjakat is beleszámítjuk, a fapados légitársaságok árai gyakran felérnek a hagyományos, teljes szolgáltatást nyújtó társaságokéval.
Az eredmények rávilágítanak arra, vajon a fapados légitársaságok valóban költséghatékonyak-e, vagy csupán annak tűnnek
– írta a Tradingpedia.
Most éri meg Amerikába utazni: rég voltak ennyire olcsók a transzatlanti repülőjegyek
Egyre kevesebb európai repül át az Egyesült Államokba, a légitársaságok kénytelenek csökkenteni az áraikat. A kereslet a foglalási adatok szerint még júliusban is gyenge maradhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.