Kitört a botrány Amerika és Európa egyik leggazdagabb országa között: hiába rendelte meg, nem adja a csúcsvadászgépeit – duplájára emelte az F-35 árát
Az Egyesült Államok további 1,3 milliárd dolláros többletköltséget követel Svájctól az F-35-ös harci repülőgépek vásárlása kapcsán, ami meghaladja az eredetileg tervezett összeget. A svájci parlament vizsgálatot indított az ügyben.

A Boursurama emlékeztet: a svájci kormány 2021-ben rendelt meg 36 darab Lockheed Martin F-35-öst, eredetileg mintegy 7,5 milliárd dolláros áron, ami 2022-ben 6 milliárd svájci frank körül lett rögzítve. Azonban az amerikai fél az infláció és egyéb költségnövekedések miatt tetemes felárat követel.
Az amerikai védelmi együttműködési ügynökség szerint a korábbi megállapodás egy félreértésen alapult, mivel az ár nem volt egyértelműen meghatározva. Mindez aggodalmat kelt az alpesi országban, mivel a megnövekedett költségek jelentős pénzügyi terhet rónak az országra, és kérdések merülnek fel a szerződés átláthatóságával és a beszerzés folyamatával kapcsolatban.
A svájci parlament vizsgálatot indított az ügyben. A vita közepette a svájci sajtó és politikusok felvetették, hogy az ország amerikai vadászgépek helyett francia Rafale gépeket vásároljon.
A világ legdrágább vadászgépe
Az F-35 Lightning II egy ötödik generációs, egy hajtóműves vadászbombázó repülőgép, amelyet a Lockheed Martin és partnerei fejlesztettek ki. A projekt a világ legdrágább fegyverprogramjai közé tartozik, a teljes költség – beleértve a fejlesztést, gyártást, karbantartást – körülbelül 1,7 ezermilliárd dollárra becsülhető.
Egyetlen gép gyártási költsége mintegy 109 millió dollár, ráadásul a gép működtetése és karbantartása is jókora költségekkel jár. Az F-35-program komoly technológiai és gyártási kihívásokkal küzdött, de a gép továbbra is a legfejlettebb vadászgépek közé tartozik, így több ország is tervezi a beszerzését.
Félbevágta az F–35-beszerzést a Pentagon: drónokra költ inkább az amerikai haderő
Az Egyesült Államok légiereje mindössze 24 darab F–35-ös vadászgépet kér a kongresszustól a 2026-os költségvetés részeként, felére csökkentve az egy évvel korábban előirányzott 48 gépes keretet. A világ legdrágább fegyverprogramjának legnagyobb megrendelője ezzel jelentős visszalépést tett, ami érzékenyen érinti a gyártót, a Lockheed Martint és a teljes amerikai hadiipari ökoszisztémát.


