Az Amerikai Egyesült Államok légiereje és a Sierra Nevada Corp repülőgépgyártó vállalat a napokban megkezdte a következő generációs végítélet-repülőgép repülési tesztjeit. Az E-4C Survivable Airborne Operations Control (SAOC) tesztjeit az Ohio államban található Dayton melletti Aviation Innovation and Technology Centerben végzik.
A Sierra Nevada közleménye szerint augusztus 7-én hajtották végre az SAOC első repülését a program mérnöki és gyártási fejlesztési folyamatának részeként. A repülési és földi tesztelés 2026-ig folytatódik, elsősorban Daytonban (Ohio) és Wichitában (Kansas) – számolt be róla a Defense News.
A végítélet-repülőgép feladata, hogy légi parancsnoksági és irányító központként szolgáljon a legsúlyosabb katasztrófahelyzetekben. Nukleáris háború vagy más, a legtöbb katonai parancsnoksági központot megsemmisítő vagy megzavaró széles körű katasztrófa esetén a SAOC lehetővé tenné az Egyesült Államok elnöke számára, hogy a levegőből irányítsa az amerikai erőket és továbbítsa a parancsokat.
A légierő 2024-ben 13 milliárd dolláros szerződést kötött a Sierra Nevada céggel öt SAOC repülőgép építésére, amelyek a légierő négy E-4B Nightwatch repülőgépből álló elöregedő flottáját váltják fel. A vállalat a tervek szerint 2036 júliusára fejezi be a munkálatokat.
A szóban forgó repülőgépek alapját Boeing 747-8 repülőgépek adják, melyeket jelentősen átépítik és fejlesztik. A Sierra Nevada többek között olyan módon erősíti meg a repülőgépeket, hogy megvédje őket a sugárzástól és az elektromágneses impulzusoktól, valamint kommunikációs antennákat, számítógépeket és vezérlőrendszereket épít be.
Az első, a SAOC számára kijelölt Boeing 747-8-as 2024 júniusában, körülbelül másfél hónappal a szerződés megkötése után érkezett meg a Sierra Nevada innovációs és technológiai központjába a Dayton nemzetközi repülőtéren. Ezt három további 747-8-as követte, az utolsó gép 2025 áprilisában érkezett meg.
Ez a megállapodás a Sierra Nevada Corp. hat évtizedes történetének legnagyobb egyedi szerződése, és a vállalat reméli, hogy ez további nagy értékű megrendelésekhez nyitja meg a kaput.
Az új végítélet-repülőgépek beszerzésére amiatt van szükség, mivel a jelenlegi E-4B flotta, hivatalos nevén National Airborne Operations Center, több mint fél évszázada ált hadrendbe, és a repülőgépek élettartama lassan a végéhez közeledik.
A közelmúltban is kapott feladatot az előző végítélet-repülőgép. Miután Izrael elkezdte Irán bombázását, az amerikai légierő egyik E-4B Nightwatch repülőgépe, amit csak végítélet-repülőgépként emlegetnek is Washingtonba érkezett.
Az a gép, az E4 repülő a Boeing–747-200 katonai, átalakított változata, és az amerikai légierő üzemelteti. Némiképp hasonlatos az elnök különgépéhez, ám annál is fejlettebb a kommunikációs rendszere, egyebek között ultramagas frekvenciájú és Milstar felszereléssel is el van látva.
Ez utóbbi egy zavarásbiztos műholdas kommunikációs rendszer, a legérzékenyebb katonai alkalmazásokra, és lehetővé teszi a kommunikációt hajók, tengeralattjárók, repülők és más eszközök széles körével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.