A horvátországi Pélmonostor és a magyar határ között vezető autópálya-szakaszt 2025. szeptember 26-án adják át, amelyen ezt követően megindulhat a forgalom. Ez az utolsó, befejező szakasz a horvát A5-ös autópályán, amely közvetlenül csatlakozik a magyarországi M6-oshoz, és így Horvátországot összeköti Bosznia-Hercegovinával – írja a Bama.
A beruházás befejezésével Budapest és Eszék közötti út autópályán kevesebb mint két óra lesz, és a magyar főváros utazás szempontjából közelebb kerül kelet-szlavóniai városhoz, mint Zágráb. A horvát oldal az 5 kilométeres szakaszépítést 2023 augusztusában kezdte, amelyen több műtárgy épült, köztük a 318 méter hosszú Karasica-viadukt is.
Az út átadása szeptemberben várható a különböző hatósági eljárások lezárulta után. Így a régiók közötti közlekedés jelentősen javul, és a M6-os autópálya már nem ér véget a semmiben a horvát határnál. Ezzel együtt a teljes páneurópai közlekedési folyosó kiépítése is halad, amely Budapestet köti össze a horvát tengerparti kikötővel, Ploceval, és a projektek 2030-ig várhatóan befejeződnek a boszniai szakaszok elkészülésével.
Lényeges tudnivaló, hogy a horvát szakaszon Pélmonostorig nem kell útdíjat fizetni, utána viszont már igen, Eszékig személyautóval hozzávetőlegesen 670 forintért autózhatunk majd. Bár az új összeköttetés révén Budapest és Bosznia-Hercegovina között körülbelül 300 kilométeren lehet majd megszakítás nélkül autópályán közlekedni, ez egyelőre nem jelent érdemi könnyítést a Dalmáciába utazóknak.
A sztráda boszniai szakaszának 325 kilométeréből ugyanis eddig csak 138 kilométer készült el, a fennmaradó részek várhatóan csak 2030-ra fejeződnek be.
Még soha nem fordult elő, hogy a gyorsforgalmi utak fizetőssé tétele óta csökkent volna az autópálya-matrica ára, 2026 azonban kivételt hoz: öt vármegyében is jelentős kedvezmények várják az autósokat, miközben országosan 4,3 százalékkal drágul a sztrádahasználat az augusztusi inflációs adat alapján.
A Központi Statisztikai Hivatal augusztusban 4,3 százalékos inflációt mért, amely meghatározza a 2026-os útdíjemelést. Az AutópólyaMatrica számításai szerint a jövőben:
Hiába jelentették be, mégse épül meg az új autópálya: egyszerűen nincs pénz a Nagyvárad–Arad szakaszra – kiszivárgott a beismerő levél
A Nagyvárad–Arad gyorsforgalmi út első szakaszának építését 2027-re halasztják, mert nem fejeződtek be a kisajátítási eljárások és nincs elegendő pénz a kivitelezésre. Az uniós finanszírozás 2027 végén lejár, ami további kockázatot jelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.