A csővezetékek a globális energiarendszer gerincét alkotják – páratlan hatékonysággal, megbízhatósággal és méretekkel. Például az Egyesült Államokban a kőolajszállítmányok közel 70 százaléka , azaz évente több mint 14 milliárd hordónyi kőolaj csővezetéken át utazik, anélkül, hogy érintett lenne a tengeri kereskedelem bizonytalanságaitól – írja az Origo az elemzésében. Ugyanakkor a határokon átnyúló infrastruktúrák, valamint a szűk tengeri átjárók (például a Malaka-szoros, a Szuezi-csatorna) geopolitikai konfliktuspontokká válhatnak. A nagy, szénhidrogént szállító csővezetékek feletti uralom egyszerre jelent gazdasági és politikai hatalmat.
A nagy szénhidrogén-szállító csővezetékek oldalán sok minden szól, a költségek és a tengeri szállításokhoz képest alacsonyabb karbonlábnyom mellett a folytonosság is. A határokon átnyúló rendszereket sokan az energiabiztonság artériáinak tekintik, melyek kontinenseken átívelően kötik össze a termelőket és a fogyasztókat, amint erre az Origo összeállításában is szereplő Barátság kőolajvezeték is példát szolgáltat.
A lap az összeállításában a világ energetikai térképén meghatározó, kötött nyomvonalú, vezetékes szénhidrogén-szállító rendszereket mutatja be. Olyan nagy összeköttetéseket – az ESPO, a Transzatlani Földgázvezeték, a Kína és Mianmar között húzódó kőolaj- és földgázkapcsolatok –, amelyek alavető fontosságúak milliók ellátásában a rajtuk keresztül évente áramló, több milliárd köbméter földgáz, több százezer hordónyi kőolaj miatt.
A részletek az Origo összeállításában olvashatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.