BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A világ minden pénzét ráköltötték, most átadták a fényűző új repülőteret: aranyszobor már van, de utasok nem biztos, hogy lesznek

Megnyitották a kétmilliárd dolláros repülőteret: még arany Buddha is van benne, csak a turisták hiányoznak.

Október 20-án Hun Manet kambodzsai miniszterelnök átvágta a szalagot az ország új repülőterének hivatalos megnyitóján, azonban csak a kilenctonnás arany Buddha megáldása után kezdődhetett el az első repülőgépek leszállása a Phnom Penh Techo nemzetközi légikikötőben. A helyi kormány azt reméli, hogy a repülőteret hamarosan ellepik majd a turisták, a turisztikai szakemberek azonban már korántsem ilyen optimisták.

Kambodzsa most megépítette azt a repülőteret, amelyről reméli, hogy újraértelmezi globális imázsát. Fotó: AFP/Tang Chhin Sothy
Kambodzsa most megépítette azt a repülőteret, amelytől reméli, hogy újraértelmezi globális imázsát / Fotó: AFP / Tang Chhin Sothy

A repülőteret a turizmus és a befektetések új korszakának kapujaként hirdetik

Az UNESCO Világörökség részét képező templomok, csodaszép strandok és a közismerten megfizethető árak ellenére Kambodzsa évente mindössze 2,5 millió nemzetközi látogatót vonz. Ez pedig csupán töredéke a Thaiföldre látogató 32 millió, vagy épp a Vietnámba induló 18 millió turistának. A repülőtér, amelyet 2 milliárd dolláros költségvetésből építettek, és amely Phnom Penhtől 29 kilométerre található, ezt hivatott megváltoztatni.

A 87 ezer négyzetméteres létesítményt Kambodzsa kevésbé látogatott déli részén a turizmus és a befektetések új korszakának kapujaként hirdetik. A brit Foster + Partners cég által tervezett épület dizájnja talán ezért is félreérthetetlenül kambodzsai, olyannyira, hogy még egy kilenctonnás Buddha is helyet kapott benne. 

Charles Vann, a Cambodia Airport Investment Company igazgatója, a repülőtér egyik fő pénzügyi támogatója, reményét fejezte ki, hogy a repülőtér önmagában is vonzóvá válik majd az utazók számára. „Hisszük, hogy ez a repülőtér sok látogatót vonz majd Kambodzsába, hasonlóan Dubajhoz vagy Londonhoz” – mondta a CNN-nek.

Meglepő, de a Techo International Airport nem az ország egyetlen friss repülőtérprojektje. 2023-ban egymilliárd dolláros költségvetésből épült meg a Siem Reap-Angkor Nemzetközi Repülőtér (SAI), amely a kínai Egy Övezet Egy Út program (más néven Új selyemút) kezdeményezésének keretében készült. Ez utóbbi célja, hogy a világ nagy részét összekapcsolja, és kiterjessze Peking befolyását az infrastruktúra révén. 

Az új kifutópályák újabb turistákkal kecsegtetnek

Mindkét repülőtér Kambodzsa „Szent Turizmus 2025–2035” főtervének kulcsfontosságú pillére – amely a wellness, a mezőgazdasági és a közösségi turizmus fejlesztését célozza. Az ország diverzifikálni szeretné kínálatát az Angkor Waton, azaz az ősi hindu-buddhista templomkomplexumon túl, amelyet jelenleg a fő attrakciójának tekintenek.

Phnom Penhből Bangkokba, Pekingbe, Hanoiba, Szingapúrba és Kuala Lumpurba indulnak repülőjáratok. A Turkish Airlines és az Etihad pedig már idén ősztől közvetlen járatokat indít Isztambulból és Abu-Dzabiból is, ezáltal sokkal könnyebbé téve az európai és közel-keleti látogatók számára Kambodzsa elérését.

A légi közlekedési ágazat egyes szereplői azonban szkeptikusak Kambodzsa nagyszabású turisztikai ambícióival kapcsolatban. Shukor Yusof, az Endau Analytics alapítója úgy véli, hogy egy vadonatúj repülőtér önmagában még nem elég a turisták vonzására. „Vietnám és Thaiföld többet kínál a kultúra, az ételek és ami még fontosabb, a biztonság terén” – nyilatkozta.

További részletek az Origo oldalán olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.