BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egészen furcsa tervekkel állt elő a Microsoft: ez lenne a gaming új generációja? Még meg sem jelent, de már most sok kérdőjelet vet fel az új előfizetési modell

A Microsoft egy eddig példátlan kísérletre készül: reklámokért cserébe ingyenes játékstreamelést kínálna az Xbox Cloud Gaming rendszerében. A tesztelt modellben a játékosok havi néhány órát játszhatnának előfizetés nélkül, óránkénti reklámokért cserébe. Ha beválik, az Xbox Cloud Gaming lehet az első olyan szolgáltatás, mely a filmekhez hasonlóan „freemium” modellt hoz a videójátékok világába – kérdés, hogy ez kinek fogja megérni.

A Microsoft új korszakra készül az Xbox világában: olyan felhőalapú játékszolgáltatást tesztel, melyben bárki ingyen játszhat majd – reklámokért cserébe. Az ötlet elsőre szokatlannak tűnik, hiszen eddig a játékstreamelés a prémium-előfizetők terepe volt, de ha beválik, ez lehet az első igazán „freemium” modell a nagy konzolgyártók történetében. A kérdés már csak az, hogy ez kinek fogja megérni, mert jelentős korlátozásokkal járhat az Xbox Cloud Gaming új előfizetési modellje.

Teljesen nevetséges, amit az Xbox le akar nyomni a játékosok torkán – már most rosszul hangzik az Xbox Cloud Gaming új előfizetése
Teljesen nevetséges, amit az Xbox le akar nyomni a játékosok torkán – már most rosszul hangzik az Xbox Cloud Gaming új előfizetése / Fotó: Diego Thomazini

Kísérletezés alatt az Xbox Cloud Gaming

A The Verge értesülései szerint a Microsoft már elindította az hirdetéstámogatott Xbox Cloud Gaming belső tesztjeit. A rendszer lényege, hogy a játékosok előfizetés nélkül is elérhetnek bizonyos címeket – például a saját tulajdonukban lévő játékokat, a hétvégi Free Play Days próbaverziókat, illetve a klasszikus Xbox Retro játékokat, cserébe minden játékindítás előtt körülbelül kétpercnyi reklámot kell megnézni.

A tesztidőszakban a Microsoft óránkénti játékidőkorlátot is bevezetett: 

  • egy játékos legfeljebb havi öt órát játszhat ingyen, 
  • óránként új reklámblokk megtekintésével. 

A vállalat ugyanakkor nem zárta ki, hogy a szabályok a hivatalos indulásig még változhatnak. Az új verzió a hírek szerint PC-n, Xbox konzolokon, kézikonzolokon és böngészőn keresztül is elérhető lesz.

Azt érdemes hozzátenni, hogy ez már önmagában is kicsit nevetségesen hangzik, mivel még egy korai hozzáférésben lévő tesztelés alatt is a havi öt óra meglehetősen kevésnek hangzik. Természetesen a végleges verzióban nem érné meg az Xboxnak, ha nem lenne időlimitje az ingyenes verziónak, de a havi öt óra lényegében semmire nem elég.

Ez a lépés nemcsak üzleti kísérlet, hanem egy új fogyasztói modell próbája is lehet. Ha működik, az Xbox Cloud Gaming az első olyan nagy platformmá válhat, ahol a játék a streamingszolgáltatások logikáját követi: 

vagy fizetsz érte, vagy megnézel jó néhány hirdetést. 

A megoldás ráadásul új piacokat is megnyithat, különösen azokban a régiókban, ahol a Game Pass előfizetés túl drága vagy nem elérhető.

Jelentősen megdrágul a Game Pass

A Microsoft közben éppen átalakítja a Game Pass rendszerét, és 50 százalékkal emelte a Game Pass Ultimate-előfizetés árát, miközben a szolgáltatás technikai minőségét is javította: az Ultimate-tagok már 1440p felbontásban és 30 Mbps bitrátával streamelhetnek játékokat, míg az új Premium és Essential szinteken 1080p-s streamelés érhető el. Az új reklámokkal támogatott modell így a prémium-előfizetések mellett egy olcsó vagy akár teljesen ingyenes belépési pontot kínálhat az Xbox-ökoszisztémába.

A Microsoft játékrészlegének alelnöke, Jason Ronald már korábban utalt erre az irányra:

Ez a modell sokkal elérhetőbbé teheti a felhőalapú játékot, különösen azokban a régiókban, ahol eddig nem volt elérhető vagy megfizethető.

Ha a vállalat valóban elindítja a szolgáltatást, azzal megelőzheti a Sonyt, a Nintendót és az Apple-t is a reklámalapú játékstreamelés piacán – olyasvalamiben, ami eddig csak koncepcióként létezett. A Microsoft tehát nemcsak a jövő játékáról, hanem a játékipar új gazdasági modelljéről is gondolkodik: ahol a szórakozás ára néhány perc reklám.

Az Xbox kézikonzolja nehezen lesz „mindenkié”, ha alig lehet majd megfizetni

Az Asus új, Xbox-márkájú kézikonzolja hamarosan bemutatkozhat, de ha hihetünk a nemrég kiszivárgott áraknak, akkor a „játékszabadság mindenkinek” szlogen inkább prémiumterméket takar, mint tömegeknek szánt eszközt. Az információt egy spanyol lap fedezte fel: a Google termékkeresője előre feltüntetett árakat az új ROG Xbox Ally modellekhez. Eszerint az alapváltozat 599 euróba (nagyjából 240 ezer forint, áfa nélkül), míg a csúcskategóriás ROG Xbox Ally X 899 euróba (nagyjából 360 ezer forint, áfa nélkül) kerülhet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.