Bár a kormány már elfogadta a diákhitelről szóló határozatot, a végrehajtási utasítás megjelentetése előtt kemény vita folyik az oktatási (OM) és a pénzügyi (PM) tárca között a kölcsönnyújtás részleteiről.
Az OM-koncepció erős, nagy tőkeerejű Diákhitel Intézet (DI) Rt.-t képzel el, a hiteltörlesztéseknél nagy szerepet szánna az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnak (APEH), a kereskedelmi bankokra viszont csak ügynökként számít.
A PM a bankok saját forrásainak felhasználásával intéztetné a hitelezési folyamatot a kihelyezéstől a visszafizetésekig.
Őket egy minimális tőkével és létszámmal létrehozott DI segítené. Az APEH nem kapna szerepet a normális törlesztések beszedésében.
Információnk szerint kormánykörökben nemrég felmerült: a DI működtetésére nem önálló pénzintézetet hoznának létre, hanem a feladatot az állami Magyar Fejlesztési Bank (MFB) egy egysége vagy leánycége, a Konzumbank végezhetné.
Az OM szerint monopolizált DI-nek kellene létrejönnie. Ennek forrásait kötvény-, esetleg részvénykibocsátással szereznék be a kereskedelmi bankoktól. Az értékpapírok kamatainak és tőkéjének visszafizetését az állam -- a forrásoldalon -- garantálná.
A diákokhoz a DI az ügynöki szerepet kapó és ezért jutalékhoz jutó bankokon keresztül juttatja el a kötött -- a tervek szerint 13-15 százalékos kamatú -- hitelt.
A diák munkába állását követően a bruttó bér 6 százalékára rúgó törlesztőrészleteket a munkaadó fizetné be az APEH-nek, amely azt továbbutalná a DI-nek (hogy az azután teljesíthesse kötvénytartozását a bankok felé). A két állami szerv folyamatosan tájékoztatná egymást a nem fizető hallgatókról.
A PM a rendszer drágaságát vitatja, ami a kötvényköltségeknek, a jelentős állami apparátus felállításának és a sok szereplő közti pénzmozgásnak lenne köszönhető. A forrásoldali garancia optimális esetben (5 százalékos inflációnál, kevés hitelfelvevővel és 20 százalékos vissza nem fizetési aránnyal) is 110 milliárd, rosszabb feltételeknél pedig -- évi 22-40 milliárd forint kibocsátással -- több mint 300 milliárd forint lenne.
Az elképzelés ráadásul bonyolult: törvények sorát kellene módosítani (például az APEH jogállásáról, hiszen az adóhatóság privát cégek pénzbehajtója lenne).
A PM szerint ezért a bankoknak közvetlenül, saját forrásaikból kellene megoldani a hitelezést. Mivel az állam által 100 százalékban -- az eszközoldalon -- garantált kölcsönök igen alacsony kockázatúak, így gyakorlatilag nem igényelnek céltartalékot -- szól a tárca érvelése. Ezért a diákok által fizetendő kamat igen kevéssel (a kezelési költséggel és némi banki marzzsal) lenne csak az állampapírhozam fölött.
Nem világos, hogy a PM is kötött kamatot alkalmazna, vagy arra számít, hogy a piac automatikusan kikényszerítené az alacsony tarifát. Árulkodó jel viszont, hogy míg az OM minden kötvényt jegyző hitelintézetet bevonna a konstrukcióba, a PM versenytárgyaláson választaná ki a résztvevőket.
Lapunknak nyilatkozó bankszakemberek szerint minden bizonnyal az érintettek közé kerülne a sok hallgatói ügyféllel bíró Budapest Bank, Erste, OTP és Postabank.
A PM szerint -- a diák bérének 7 százalékát, de legalább a minimálbér 7 százalékát kitevő -- törlesztőrészleteket is a bankoknak kellene fizetni. Ők csak akkor adnák át az ügyet a DI-nek, ha intézkedéseikkel nem tudják kikényszeríteni a törlesztést. Az intézet ekkor kifizetné a bankot (megtörténne az állami garancia lehívása), s ezután az APEH adó formájában hajtaná be a költségvetéssel szembeni tartozást.
A megoldás révén csak egy kis létszámú, pusztán az adminisztrációt (a nem fizető, esetleg csaló hallgatók nyilvántartását) intéző DI-re és az APEH jóval kisebb szerepvállalására lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.