Szeptember 30-án a jegybank -- a fizetési kártyaforgalom alakulásának első három negyedévéről készített, minden kommentár nélkül közzétett -- adatai szerint a június 30-i 4089 ezerrel szemben 4286,5 ezer kibocsátott bankkártya volt. A plasztikok számában tehát három hónap alatt meglehetősen visszafogott, 4,8 százalékos bővülés következett be. Ennél is csekélyebb mértékben, 4,5 százalékkal, 63 ezer darabra nőtt a vállalkozói kártyák száma. Az év elején egyébként még mindössze 49 ezer, félévkor pedig 60,3 ezer üzleti plasztikot használtak az ügyfelek.
Ehhez képest a credit és charge plasztikoknál a 15,7 százalékos fejlődés igen dinamikusnak tekinthető. A növekedés üteme azonban az első fél évhez képest lassulni látszik. Az előző év végi közel 145 ezerhez képest ugyanis június végén majdnem 206 ezer hitelkártya volt forgalomban, ami a két negyedév alatt több mint 39 százalékos gyarapodás.
Igazán meghökkentőek azonban nem a darabszámra, hanem a forgalomra vonatkozó harmadik negyedévi adatok. A magyarországi kártyafogalom 1012 milliárd forintról 1582 milliárdra nőtt, amit három hónap alatt 56,4 százalékos növekedést mutat. Az emelkedés -- ha persze hinni lehet az MNB most, illetve félévkor közzétett adatainak -- a tranzakciók számánál hasonló nagyságrendű, 52,6 százalékos volt.
A legjelentősebb változás a jegybanki adatok alapján a business és a credit, illetve charge (összefoglalóan hitelkártyának nevezhető) plasztikoknál következett be: a forgalom három hónap alatt 65 százalékkal nőtt. A lakossági üzletágban található plasztikoknál ehhez képest a költés kissé visszafogottabban, de így is majdnem 56 százalékkal emelkedett.
Ezek az adatok azért is tűnnek igencsak túlzottnak, mert időközben a kereskedői elfogadóhelyek számában csak minimális -- 22 262-ről 22 465-re -- bővülés következett be. Egyáltalán nem tapasztalható azonban kedvező irányú változás a kártyahasználati szokásokban. A készpénzfelvétel aránya a június végi 91,9-ről mindössze 91,85 százalékra változott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.