Nem vár jelentős felfutást decemberi forgalmában az autós bankok jó része -- derült ki a Világgazdaság körkérdéséből. Az ok: december 15. és január 1. között átmeneti rendszerben történik majd az autók átíratása, hiszen a regisztráció a rendőrségről átkerül az önkormányzatok által koordinált okmányirodákba. A települések egy része viszont kevesli a feladathoz a költségvetés által finanszírozott irodai létszámot.
Egyedül a Porsche Bank jelezte: az év végi szokásos bevásárlások és ajándékozások, valamint a decemberi cégbeszerzések miatt jelentős forgalombővüléssel számol. A növekedést akciós hitelekkel, januártól pedig -- egyelőre nem részletezett -- új módozatokkal is ösztönzik majd.
A piacvezető Merkantil-csoport a szeptemberi 26,8 ezer darab után az év végéig várhatóan több mint 34 ezerre növeli az általa finanszírozott gépjárművek számát az idén -- közölte Köntös Péter ügyvezető igazgató. (Tavaly 32,22 ezer járművel zártak.)
Az Opel Bank a 3. negyedévi 6 ezer új és 4 ezer használt jármű után 7 ezer, illetve 5 ezer jármű finanszírozására számít 2000-ben (tavaly együttesen 13,1 ezer darab volt). A Porschénál az őszig közel 7 ezer szerződést kötöttek, ez -- az 1999. évi 10,4 ezer után -- az idén szilveszterig 9,7 ezerre nőhet.
A finanszírozási formákat tekintve továbbra is a hitelek aránya a meghatározó az autós bankoknál -- derült ki. A Merkantilnál 61-62 százalék a bankhitel, 37-38 százalék a pénzügyi lízing (amikor a lízingtárgy a futamidő végén az ügyfél tulajdonába kerül), és mintegy 1 százalék a tartós bérlet részesedése.
Az Opel 95 százalékban hitelt, 5 százalékban tartós bérletet kínál, pénzügyi lízinglehetőség itt nincs. Szintén csak 5 százalék a bérlet aránya a Porschénál -- tudtuk meg.
A három autós bank tavalyi együttes adózás előtti eredménye meghaladta a 2 milliárd forintot, s mindegyikük kitűnő -- a piacon az első tízen belüli -- tőke- és eszközarányos nyereséggel zárt.
Az idén egyelőre csak a Merkantil vállalkozott nyereségbecslésre. A várható adózás előtti profit itt 1,5 milliárd forint fölött lehet (a tavalyi 1,25 milliárd után). A mérlegfőösszeg e pénzintézetnél 43,5 milliárdról 50,5 milliárdra, az Opelnél 19,2 milliárdról 20 milliárd forint fölé nőhet.
Úgy tűnik, ez évben nem romlott a társaságok portfóliójának minősége. A Porschénál huzamosabb ideje 2 százalék alatt van a kockázatos (30 naposnál hosszabb késedelemben lévő) állomány aránya a teljes finanszírozott eszközállományhoz képest.
A Merkantil szerint megképzett céltartalékuk a piacon elfogadható határon belül mozog. (Tavaly itt 5,4 százalékos volt az ügyfélhitelekre vetített céltartalék, összege pedig 985 millió forintra rúgott). Az Opelnél egy éve 2,18 százalék volt a 30 napon belül nem fizetők aránya, friss adatot nem közöltek.
Információnk szerint folynak a leendő negyedik cég, a Toyota autós bank alapításának előkészületei. A csoport azonban még nem adta be engedélykérelmét a pénzügyi felügyelethez (PSZÁF), sőt az alapításról szóló legvégső döntés sem született meg. Ennek ellenére továbbra sem kizárt, hogy 2001-ben elindul a Toyota-hitelintézet is.