Aranyozódik a Richter-centenárium
Még a legoptimistább elemzők várakozásait is alaposan felülmúló, 37,3 (26,7) százalékos, 12,038 milliárd forintos (41,3 millió dolláros) adózott eredményt jelzett az első félévi teljesítmény után a Richter Gedeon Rt.
Bár Bogsch Erik vezérigazgató szerényen a bázis alacsony számaival (is) indokolta az előretörést, a társaság minden piacon jelentősen túlteljesítette az első három hónap eredményeit, a tavalyi adatokhoz képest pedig még a legrosszabbul teljesítő értékesítési szegmens is 15 százalékos dollárban mért növekedésről adott számot.
Magyarországon -- a júliusi áremelés előtti jelentős felhalmozásnak is köszönhetően -- a 42,1 százalékkal, 12,292 milliárd forintra növekvő értékesítés ellenére a Richter piaci részesedése újabb 0,1 százalékkal, 8,8 százalékra apadt. A vezérigazgató úgy véli, most piacra dobott öt új, ígéretes készítményük már csak árazása miatt is komoly részesedést szerezhet majd a Richternek. Egyelőre a magyar piacon a rendkívüli pályát befutó Normodipine, illetve a harmadik generációs fogamzásgátlók lehetnek a legdinamikusabban előretörő Richter-készítmények.
A fogamzásgátlóknak egyébként jelentős szerepük van az összességében 31,1 százalékkal, 32,413 milliárd forintra (111,1 millió dollár) emelkedő exportértékesítésben is. A volt Szovjetunió területén például az orális fogamzásgátlók piacának immár 14 százalékát uralja a Richter, bevételük e termékekből itt 52 százalékkal nőtt. Az egyre stabilabb orosz piacon a Richter 31,6 százalékkal, 32,4 millió dollárra tudta növelni árbevételét, miközben Ukrajnában és -- a különösen Kazahsztán által hajtott -- többi FÁK-államban 5,5-5,5 millió dollár értékben forgalmaztak.
A kelet-európai értékesítést ezúttal a csehországi és a romániai bővülés dobta meg úgy, hogy a 23,4 millió dolláros adat 17,6 százalékos erősödésről adhat számot. A nyugati piacoknak rendkívül jót tett a szteroidkiszállítások 17 százalékos megugrása, illetve hogy a Richter az originátor szabadalmának lejártakor robbantott az amerikai famotidinpiacon. A 44,3 millió dolláros értékesítés 14,8 százalékos előrelépést takar.
A társaság fedezeti eredményhányada a negyedévi 59,1 százalékról 60,3 százalékra nőtt.
A még hatékonyabb értékesítés érdekében növelték kereskedelmi hálózatukat, és -- ahol erre lehetőségük nyílt -- promóciós tevékenységüket is. Ezért a kereskedelmi és marketingköltségek 42,4 százalékkal nőttek. Az igazgatási és egyéb működési költségek 87 százalékos megugrásában jelentős összeget jelent a centenárium megünneplésének és az ezzel kapcsolatos jutalmazásoknak tárgyfélévi elszámolása.
A vállalkozás hosszú idő után először tudott pozitív pénzügyi eredményt realizálni. Az elmúlt időben a forint/dollárra váltott fedezeti ügyletek árfolyamvesztesége 210 millió forint volt, miközben kamatbevételeken 890 millió forintot értek el, az IAS-elszámolás szerint a kimutatásokban megjeleníthető -- később realizálódó -- fordulónapi nyereség 426 millió forintot tett ki. Mindez azt jelentette, hogy a 11,611 milliárd forintos (39,8 millió dolláros) üzleti eredményhez 1,252 milliárd forintos (4,3 millió dollár) pénzügyi eredmény adódhatott.

