BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eltérő eredmények

A sávszélesítésből az autófinanszírozással foglalkozó cégek az első fél év során egyáltalán nem profitáltak. Ennek ellenére a társaságok többsége az első hat hónapban az előző év azonos időszakához képest 25-40 százalékos fejlődést mutathatott fel. Ugyanakkor a legnagyobbak még az új autók eladásánál tapasztalt 9 százalékos növekedést sem igazán érezték.

Az idei első negyedévben az éles verseny miatt fékeződni látszott az autófinanszírozó társaságok növekedése. A szerződéskötések féléves számadatai viszont egyértelműen igazolják azokat szakembereket, akik már korábban úgy vélekedtek: a megtorpanás csak átmeneti lehet.
A kedvező piaci helyzetet azonban nem ugyanolyan mértékben tudták kihasználni az ezen a piacon tevékenykedő cégek. A szerződéskötések növekedési üteme ugyanis különösen az évi 10-15 ezer darabos gépjármű-finanszírozást tervező cégeknél volt dinamikus. Ezek a társaságok 25-40 százalékos fejlődést muatathattak fel.
A magas bázisról induló, évi 36 000 autó finanszírozását tervező (piacvezető) Merkantil Banknál 4-5 százalékos volt a növekedés -- tájékoztatta lapunkat Szárföldi Júlia marketingmenedzser. Ez az eredmény is jóval magasabb azonban, mint az első negyedévben remélt 3-4 százalékos növekedés, arról nem is beszélve, hogy a finanszírozott 23,4 milliárd forintos összeg az első negyedévi 10,5 milliárdnak több mint kétszerese. Ráadásul 2001 júniusában 10 százalékkal több autót finanszírozott a cég, mint egy évvel korábban. Ennek okát nem elemezték, így nem lehet tudni, hogy a sávszélesítést követő, főként júniusban elterjedő akciókkal ez összefüggésbe hozható-e.
Annyi bizonyos, hogy a legtöbb cég nem észlelt júniusban fellendülést, sőt a K&H Lízing Rt.-nél például májushoz képest 20 százalékos visszaesést érzékeltek -- tudtuk meg Tóth Tamástól, a társaság vezérigazgatójától.
Az egyesülés alatt levő K&H Lízing Rt.-nél és Pannonlízing Rt.-nél egyébként éves alapon 8 százalékos volt a szerződéskötések növekedési üteme, de 16 százalékkal bővült a hitelkihelyezés összege. A cég 19 000 darab szerződés megkötését tervezi, 35 milliárd forint értékben. A használt autók finanszírozása irányában történő eltolódást egyértelműen érzékelik, jóllehet a Pannonlízingnél csak 20 százalék az arány, míg a K&H Lízingnél meghaladja a 40 százalékot is. A gépjárművek életkora 3--5 év között mozog, melyeket átlagosan négy évre finanszíroznak.
Az Euroleasing megfigyelései szerint sem érződtek a hatásai a sávszélesítést követő árcsökkenéseknek, illetve annak, hogy a gépjármű-forgalmazók extrákkal alaposan felszerelt autókat kínáltak, kínálnak alapáron. Kühne Zsolt kereskedelmi igazgató ehhez kapcsolódóan arról számolt be, hogy az Euroleasing Rt.-nél mindössze eggyel több szerződést kötöttek, mint májusban. Az Euroleasing egyébként az első fél évben összesen 9634 darab szerződést kötött. Ebből 5400 megállapodás a második negyedévben született, ami a korábban tervezett 30 százalékhoz képest 41 százalékos növekedés a múlt év hasonló időszakával összevetve. A használt autók továbbra is 35 százalékát teszik ki a finanszírozott járműveknek, azok átlagéletkora öt év alatt van.
A 2000 októbere óta tevékenykedő Postabank Leasing Rt. 7400 finanszírozott járműről számolt be, míg a Budapest Autófinanszírozási Rt. az első fél évet szintén 7400 szerződéssel zárta, ami 42 százalékos növekedés. A Postabank Leasing éves terve 16 300 jármű, 26 milliárd forintos kihelyezéssel, míg a Budapest Autófinanszírozási Rt. 11 650 darabot és 16,3 milliárd forintos állományt tervezett. E cég számára is különösen kedvezően alakult a második negyedév, hisz a 5200 szerződés több mint duplája az első negyedévi 2200-nak, s 29 százalékos növekedést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest -- nyilatkozott lapunknak Révész Tamás, a cég vezérigazgatója. A szakember azt is elmondta, hogy a jó eredményhez a csökkenő hitelterhek is hozzájárulnak. Cégüknél a devizaalapú hitelek teljes hiteldíjmutatója 12,5--17 százalék között van, míg a forintalapú hiteleknél 16,5--22 százalék között. A társaságnál egyébként a finanszírozott állomány 30 százalékát teszik ki a használt autók, melyek átlagéletkora 6-7 év.
A Postabank Leasingnél a használt gépjárművek aránya mindössze 20 százalék, s üzleti tervük szerint következetesen ezt a szintet szeretnék tartani -- nyilatkozott lapunk Barak Helga, a cég marketingmenedzsere.
Hasonló stratégiát követ a használt autók finanszírozásában a kimondottan a VW-csoport márkáihoz kötödő autók hitelezésére specializálódott Porsche Bank. Mint azt Antall Pál vezérigazgató elmondta, jelenleg az állomány 20 százaléka a használt gépjárművekhez kötődő szerződés, s ezt nem kívánják növelni. Céljuk kimondottan az új autók finanszírozásának növelése, ebből adódóan azonban a használt járművek hitelezésétől sem zárkózhatnak el.
Megjegyezte azonban, hogy bankjuknál maximum 11 éves járműre, 3-4 éves futamidőre, a becsült ár 80 százalékáig vehető fel hitel. Az első negyedévi 2600 autót követően 3000-at finanszíroztak az utóbbi három hónapban, ami a tavalyi év hasonló időszakához képest több mint 27 százalékos növekedés -- mondta el a vezérigazgató.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.