Itáliába várják a magyar búzát
A milánói gabonatőzsdét a napokban izgalomba hozta a 15 százalék fehérjét tartalmazó minőségi magyar búzából hozott mintakollekció. Ennek és a nemrég hazánkban járt olasz kereskedők kedvező személyes benyomásainak köszönhetően várható, hogy nagyobb mennyiségben rendelnek majd magyar búzát.
Az euró dollárral szembeni erősödése is kedvezhet a két ország közötti kereskedelemnek, hiszen -- jelentette a Reuters -- a magyar exportőrök az amerikai valutát részesítik előnyben.
Ám egyelőre még csak kis tételeket köttek le azonnalra, illetve augusztusra. Ezek tonnánkénti átlagára 290 ezer líra (131,1 dollár) volt az olasz határra -- vasúton vagy közúton -- szállítva. (Az új termésű olasz malmi búzát 300--312 ezer líra között jegyezték a héten.)
Ennek okát az Agrograin elemzői elsősorban abban látják, hogy a hazai termelők egyrészt kivárnak, másrészt túl drágán kínálják a búzát. A 26-27 ezer forintos tonnánkénti árszint mellett pedig már nem annyira vonzó az olasz határon elérhető 130 dollár körüli árszint.
A Reuters által idézett olasz kereskedő minőséggel kapcsolatos optimizmusával egyébként is csínján kell bánni, hiszen a mostani jelzések szerint a hazai búza átlagos fehérjetartalma csak 12-13 százalék körül mozog. Az utóbbi napok esőzései miatt sem árt az óvatosság, még akkor is, ha a termés mintegy 70 százalékát már learattuk.
Ráadásul Észak-Olaszországban a magyar búzának mindig nagy konkurenciát jelent a -- most is jó minőségűnek becsült -- osztrák búza. (Esélyeinket javíthatja, hogy Ausztria északnyugati termőkörzeteiben is csapadékosra fordult az idő.) Augusztus-szeptemberben azonban várhatóan felerősödik a nyugat-európai piacokra, köztük Olaszországba irányuló magyar kivitel, hiszen mintegy 440 ezer tonna búzát vámmentesen értékesíthetünk az EU-ban.
Olaszországban már befejeződött az aratás. A kedvezőtlen időjárás miatt a lágybúzából mintegy 12,8, a durumból pedig 13 százalék visszaesést jelzett a helyi agrárkutató intézet, az ISMEA. Ez feltétlenül megnöveli az olasz importigényt, ugyanakkor a hagyományosan fő szállítónak számító Franciaországban jelentős minőségromlásról szólnak az előzetes becslések.

