A novorosszijszki orosz kőolajterminál éves exportkapacitása az idén 38 millióról 44 millió tonnára bővült, az előző kétévi hatmillió tonnás növekedést követően. A kikötői tárolókapacitás már ennél is nagyobb (50 millió tonnás), hogy -- jelentette a Reuters -- a téli viharok miatti szüneteket követően nagyobb számú hajó rakodhasson.
Az orosz nyersolajexport ezzel tovább erősödhet. A 144 millió tonnás teljesítményével már tavaly is 20 millió tonnával felülmúlta a szovjet időbeli kiszállítást. Ám az orosz vezetéküzemeltető monopoltársaság, a Transznyefty tervei szerint 2005-ig eléri az évi 170-190 millió tonnát.
Az évi 18 millió tonnás kapacitásra tervezett balti csővezetékrendszer évítése is még ez év végéig befejeződik. Ezen a finn-öbölbeli Primorszk kikötőjébe jut majd a nyugati exportra szánt orosz nyersolaj.
A Transznyefty ugyanakkor eddig nem tudta meggyőzni az ukránokat, hogy mérsékeljék a Barátság vezeték általuk üzemeltetett szakaszán a tranzitdíjakat. Holott e költségcsökkentés nélkül nem valósulhat meg az orosz nyersolaj adriai exportja. (A Magyarországon végződő Adria-olajvezeték horvátországi szakaszát technológiailag még alkalmassá kellene tenni a fordított irányú szállításra. A tranzitdíj-megtakarítás az ehhez szükséges beruházás finanszírozását segítené.) Oroszország évi 15 millió tonna nyersolajat exportálhatna a Barátság és Adria-vezetéken keresztül a horvát Omisaljba, és onnan tovább Olaszország felé.
Az ukránok így is jelentős tranzitdíjbevételtől esnek majd el, hiszen 20 napon belül befejezik azt a 350 kilométeres összekötő vezetéket, amelyen az orosz nyersolaj Ukrajnát elkerülve jut majd Novorosszijszkba. Ez utóbbi mennyisége éves szinten elérheti a 28 millió tonnát.
Az orosz monopoltársaság már elkészült az új iráni exportútvonal tesztelésével is, amelynek nagyobb része működő csővezeték. Ez a szibériai Omszkból indul a kazahsztáni Pavlodarba és Csimkentbe, majd -- Üzbegisztánon áthaladva -- a türkmén Csardzsouban végződik. Innen vasúton menne az orosz és az egyéb kaszpi régióbeli olaj az iráni Nekába, majd egy másik kész csővezetéken Teheránba. A csak kisebb technológiai változtatásra szoruló útvonal éves kapacitását 5 millió tonnára becsülik. Ennél nagyobb exporthoz újabb 1200 kilométeres vezetéket kellene építeni Csardzsou és Neka között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.