BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővül a kaucsuk piaca

A következő években erősödhet a gumiipari termékek fontos nyersanyaga, a kaucsuk iránti világkereslet, főleg az ázsiai autópiac felfutása nyomán. Ugyanakkor a vezető termelők kivitelük visszafogását tervezik. Az éveken át több évtizedes mélységben mozgó árak a hét elején 17 havi csúcsot értek el a kaucsuk legnagyobb határidős piacán, a to-kiói tőzsdén.

A kaucsuk globális kereslete évi 2,6 százalékkal nőhet 2006-ig, mindenekelőtt a fellendülő kínai és indiai motorizáció jóvoltából. Kínában a múlt évben már 15 százalékkal több gépkocsit adtak el, mint két évvel korábban, és az előrejelzések a trend folytatódását ígérik. A kereslet erősödését segítheti elő az autóabroncsokkal szembeni követelmények változása is - jelentette a Reuters az idei glasgow-i nemzetközi kaucsukfórumról. Az autógyártók ugyanis olcsóbb, az eddigieknél halkabb, rugalmasabb, valamint a motorrezgést és a környezetterhelést csökkentő abroncsokat igényelnek. Márpedig kopásállóság, rugalmasság, a kerék gördülő-ellenállásának mérséklése szempontjából a természetes kaucsuk egyértelműen felülmúlja a szintetikus változatot egy idézett holland szakértő szerint.

Ezért hosszabb távon sem jöhet szóba a kaucsuk teljes körű helyettesítése. Annál kevésbé, mert jelenleg csak a természetes kaucsukhulladék alkalmas kereskedelmi újrahasznosításra, ami mind fontosabb szempont a környezetvédelmi követelmények szigorodásával. Az Európai Unióban például 2005-ben már a roncsautók össztömegének 85 százalékát kell újra feldolgozni. Az is meggondolandó, hogy a műgumi előállítási költségeit jelentősen befolyásolja a nyersolajárak alakulása, ami az utóbbi években meglehetősen hektikus.

A kaucsuk jelenleg mintegy 8-40 százalékot képvisel az abroncsokban, járművektől és idénytől függően, a Taurus Gumiipari Rt. adatai szerint. (A legnagyobb mennyiségben forgalmazott nyári személyautó-abroncsokban a legkisebb a súlya, míg a földmunkagépekében a legnagyobb.) Ám a globális keresletben így is meghatározó a járműipar szükséglete. Két évvel ezelőtt összesen 6,7 millió tonnát használtak fel belőle a világon, amelyből mintegy 40 százalékkal részesedtek az abroncsgyártók. Magyarország 2000-ben 19 ezer tonna természetes és 35 ezer tonna szintetikus kaucsukot importált. Az előbbit döntően Indonéziából és Thaiföldről, az utóbbit elsősorban Oroszországból szerezte be a Magyar Gumiipari Szövetség információi szerint.

A kaucsukárak 30 éve nem tapasztalt mélységben tartósultak az elmúlt években, arra késztetve vezető termelőket, hogy viszszafogják kínálatukat. A világtermelés mintegy kétharmadát adó Thaiföld, Indonézia és Malajzia tavaly megállapodott, hogy a folyó, illetve a jövő évben 4-4 százalékkal mérsékli termelését, míg a kivitelét 10 százalékkal csökkenti, meghatározatlan ideig. Eredetileg üközőkészletek létesítését is tervezték, azonban ehhez még hiányoznak a pénzügyi feltételek. A központilag tervezett együttes kínálatkorlátozás végrehajthatóságában sokan kételkednek, ám az mindenképp a hosszvárakozásokat erősíti a piacokon. Ráadásul tavaly már megkezdődött egy spontán termelés-visszafogás is, hiszen az árak mélyrepülése a kaucsukfa-ültetvények ritkítására ösztönözte a gazdákat.

A kaucsuk vezető határidős piacán, Tokióban február első napjaiban közel 6 százalékkal apadtak a készletek, és a hét elején kilogrammonként 95,8 jenre, azaz mintegy 72 USA-centre drágultak a júliusi jegyzések. (GI)

MUNKATÁRSUNKTÓL

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.