BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővül a kaucsuk piaca

A következő években erősödhet a gumiipari termékek fontos nyersanyaga, a kaucsuk iránti világkereslet, főleg az ázsiai autópiac felfutása nyomán. Ugyanakkor a vezető termelők kivitelük visszafogását tervezik. Az éveken át több évtizedes mélységben mozgó árak a hét elején 17 havi csúcsot értek el a kaucsuk legnagyobb határidős piacán, a to-kiói tőzsdén.

A kaucsuk globális kereslete évi 2,6 százalékkal nőhet 2006-ig, mindenekelőtt a fellendülő kínai és indiai motorizáció jóvoltából. Kínában a múlt évben már 15 százalékkal több gépkocsit adtak el, mint két évvel korábban, és az előrejelzések a trend folytatódását ígérik. A kereslet erősödését segítheti elő az autóabroncsokkal szembeni követelmények változása is - jelentette a Reuters az idei glasgow-i nemzetközi kaucsukfórumról. Az autógyártók ugyanis olcsóbb, az eddigieknél halkabb, rugalmasabb, valamint a motorrezgést és a környezetterhelést csökkentő abroncsokat igényelnek. Márpedig kopásállóság, rugalmasság, a kerék gördülő-ellenállásának mérséklése szempontjából a természetes kaucsuk egyértelműen felülmúlja a szintetikus változatot egy idézett holland szakértő szerint.

Ezért hosszabb távon sem jöhet szóba a kaucsuk teljes körű helyettesítése. Annál kevésbé, mert jelenleg csak a természetes kaucsukhulladék alkalmas kereskedelmi újrahasznosításra, ami mind fontosabb szempont a környezetvédelmi követelmények szigorodásával. Az Európai Unióban például 2005-ben már a roncsautók össztömegének 85 százalékát kell újra feldolgozni. Az is meggondolandó, hogy a műgumi előállítási költségeit jelentősen befolyásolja a nyersolajárak alakulása, ami az utóbbi években meglehetősen hektikus.

A kaucsuk jelenleg mintegy 8-40 százalékot képvisel az abroncsokban, járművektől és idénytől függően, a Taurus Gumiipari Rt. adatai szerint. (A legnagyobb mennyiségben forgalmazott nyári személyautó-abroncsokban a legkisebb a súlya, míg a földmunkagépekében a legnagyobb.) Ám a globális keresletben így is meghatározó a járműipar szükséglete. Két évvel ezelőtt összesen 6,7 millió tonnát használtak fel belőle a világon, amelyből mintegy 40 százalékkal részesedtek az abroncsgyártók. Magyarország 2000-ben 19 ezer tonna természetes és 35 ezer tonna szintetikus kaucsukot importált. Az előbbit döntően Indonéziából és Thaiföldről, az utóbbit elsősorban Oroszországból szerezte be a Magyar Gumiipari Szövetség információi szerint.

A kaucsukárak 30 éve nem tapasztalt mélységben tartósultak az elmúlt években, arra késztetve vezető termelőket, hogy viszszafogják kínálatukat. A világtermelés mintegy kétharmadát adó Thaiföld, Indonézia és Malajzia tavaly megállapodott, hogy a folyó, illetve a jövő évben 4-4 százalékkal mérsékli termelését, míg a kivitelét 10 százalékkal csökkenti, meghatározatlan ideig. Eredetileg üközőkészletek létesítését is tervezték, azonban ehhez még hiányoznak a pénzügyi feltételek. A központilag tervezett együttes kínálatkorlátozás végrehajthatóságában sokan kételkednek, ám az mindenképp a hosszvárakozásokat erősíti a piacokon. Ráadásul tavaly már megkezdődött egy spontán termelés-visszafogás is, hiszen az árak mélyrepülése a kaucsukfa-ültetvények ritkítására ösztönözte a gazdákat.

A kaucsuk vezető határidős piacán, Tokióban február első napjaiban közel 6 százalékkal apadtak a készletek, és a hét elején kilogrammonként 95,8 jenre, azaz mintegy 72 USA-centre drágultak a júliusi jegyzések. (GI)

MUNKATÁRSUNKTÓL

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.