BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Mol elnyerheti az INA-t

A Mol minden várakozást fölülmúló összeget, 505 millió eurót ajánlott az INA horvát olaj- és gázipari társaság negyedéért. Versenytársa, az OMV 420 milliót kínált. Ha nagy az árkülönbség, a kínált ellenérték lesz a döntő - nyilatkozták korábban horvát illetékesek. A piac azonban túlságosan magasnak ítélte az ajánlatot, a Mol-részvények közel 3 százalékkal estek.

A Mol 505, az OMV 420 millió eurót kínált az INA negyedéért. A felajánlott összeg minden korábbi várakozást fölülmúl, hiszen korábban 400 millió körüli becslésekről jelentek meg híradások. A horvát olaj- és gázipari társaságért folyó verseny eddigi har-madik szereplője, az orosz Rosznyefty mégsem pályázott.

Ha túl nagy lesz az áreltérés a kötelező végső ajánlatok között, a kínált ellenérték számít a döntő tényezőnek - nyilatkozta nemrég Ljubo Juric horvát gazdasági miniszter. Nos, az árak mondhatni súlyosan távol esnek egymástól. Ennek alapján a Mol győzelmét szinte borítékolni lehet. Figyelembe véve persze az INA-eladás eddigi fejleményeit - gondolva akár a többszöri határidő-eltolásokra - vagy a régió egyéb privatizációira, sok megméretés várhat még a társaságra, "mire birtokon belül" kerül, ha a horvát kormány - jövő csütörtökön - valóban dönt, és ezt a Mol javára teszi. A Mol ajánlatával megmutatta, hogy egy részletes pénzügyi átvilágítást követően felismerte az INA és a benne rejlő lehetőségek teljes értékét - áll a cég közleményében. Ezt az értéket a Mol egyedülálló tapasztalata és a régióban a szinergiateremtés terén elért eredményei miatt volt képes felismerni - olvasható a közleményben. Az INA-t, a Slovnaftot, a Molt és a TVK-t magában foglaló partneri kapcsolat a térség legerősebb olaj- és gázipari szövetsége lenne.

A Mol ajánlata készpénzes fizetést tartalmaz - fogalmazott Áldott Zoltán ügyvezető igazgató tegnap az MTI-nek. A szerződés keretében további részvényopcióra nincs lehetőség, erről a horvát kormány dönthet a jövőben. A győztes két igazgatósági tagot jelölhet a hét fős testületbe, valamint a vezetés két tagját, köztük a pénzügyi igazgatót is ő javasolja.

A befektetők 2,7 százalékos árfolyameséssel "honorálták" a Mol tegnapi bejelentését, amit egyszerűen azzal magyaráztak, hogy az olajtársaság által kínált ár túl magas. A napvilágot látott ár a várakozások teteje lett - jegyezte meg Miró József, a Cashline Értékpapír Rt. elemzője. A Mol-részvények számára rövid távon nem olyan jó hír, hiszen a kínált ár arra enged következtetni, hogy az INA értéke közel megegyezik a Mol-Slovnaft kettősével, miközben annak közel a feléről lehet szó. Az utóbbi két társaság közel 15 milliós piacon működik, szemben az INA 5 milliós piacával, ráadásul mind a Mol, mind a Slovnaft fejlett finomítóval rendelkezik. Az INA önmagában nézve nem ér ennyit, ám ha figyelembe vesszük a Mol és az INA közötti szinergialehetőségek kiaknázását, akkor akár több száz millió dollárt is hasznosítani lehetne - magyarázta Miró.

A petrolkémiai vonalon lehetőség nyílhat arra, hogy a TVK növekvő alapanyag-ellátásába - amelyre a cégnél folyó fejlesztések teremtenek bázist - az INA is beszálljon, illetve a három cég optimalizálhatja értékesítési csatornáikat. Emellett a finomítói kapacitást is össze tudnák hangolni, ami hosszú távon jelentős költségelőnyt jelenthet. S az sem mellékes, hogy a Mol-INA-Slovnaft egy egységes észak-déli tömböt alkotna, amit egy kelet-nyugati terjeszkedésben gondolkodó társaság nem tudna kikerülni.

Ha figyelembe vesszük, hogy egy olyan céget, amely tavaly 160 millió dolláros profitot termelt (ráadásul ennek csaknem fele rendkívüli privatizációs bevételekből adódott) a Mol 2 milliárd dollárra értékelt, az első rövid távú piaci reakció valószínűleg kedvezőtlen lesz - mutattak rá az IEB elemzői. Kérdés, hogy középtávon a magyar olajipari társaságnak sikerül-e meggyőzni a piacot arról, hogy az INA modernizálásából és a szinergiákból adódó jövőbeli növekedési lehetőségek indokolják-e ezt a magas felárat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.