"A befektetők és betétesek fokozott védelmével kapcsolatos egyes törvények módosításáról" címet kapta a múlt hét szerdai kormányülést követően beharangozott (VG, 2003. október 30., 9. oldal) előterjesztés, amelyet tegnap nyújtott be a kormány az Országgyűlésnek. A tervezet a hitelintézeti (hpt.), a tőkepiaci (tpt.), a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről (PSZÁF) szóló (psztv.), a pénzmosási, a szövetkezeti és a közjegyzőkről szóló törvényeket érinti.
Alapvető változás a PSZÁF-ról szóló törvénynél fogalmazódott meg. Az intézmény felügyeletét (mint eddig is) a pénzügyminiszter látja el, konkretizálták azonban a tárca jogosítványait.
A felügyelet szakmai függetlenségének megerősítése érdekében az intézmény hivatali szervezetének és vezető testületének szétválasztását javasolják. Az eddigi egyszemélyi irányítás helyett öt tagból álló testület állna a felügyelet élén, a felügyeleti tanács, amely tagjait a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezné ki hatéves időtartamra. Elnökét az Országgyűlés választaná. A munkáltatói jogokat a tagok tekintetében a kormány nevében a miniszterelnök gyakorolná. A hivatal élére főigazgatót neveznének ki, akinek két helyettese lenne. A felügyeleti tanács évente készítene beszámolót az intézmény munkájáról a kormánynak. A főigazgató negyedévente írásban lenne köteles tájékoztatni a pénzügyminisztert.
A felügyeleti tanács elnökének éves jövedelme a jegybank elnökének az MNB-től származó tárgyévi jövedelmének ötven százalékával egyezne meg. A tanács tagjai esetében ez 30, a főigazgató tekintetében 40, helyetteseinél 30 százalék lenne. (A felügyelet elnöke ma az MNB elnökével azonos összegre jogosult, helyettesei ennek 80 százalékát kaphatják.)
Az előterjesztés kitért arra, hogy a felügyelet függetlenségét érintő kérdés az önálló rendelkezési jog megteremtése is. Mivel azonban a hatályos jogszabályok alapján a felügyelet kiadhat ajánlásokat, és bizonyos eszközökkel is rendelkezik azok betartásának kikényszerítésére erre nem tettek javaslatot.
A psztv. módosításain túlmenően a hitelintézeti és tőkepiaci törvény alá tartozó intézményekszámára igen részletes informatikai előírásokat fogalmaztak meg. Mindkét esetben megerősítendőnek ítélték a felügyeleti ellenőrzés módját. A pénzügyi csoportokon belüli kockázatok átláthatóbbá tétele, csökkentése érdekében javaslat született továbbá arra, hogy az anyacégek felügyelőbizottsága felelősséggel tartozzon leánycégei belső ellenőrzési rendszerének működéséért. A pénzmosási törvény esetében az azonosításra használható dokumentumok kiterjesztésére született javaslat. A közjegyzőkről szóló jogszabály a lakáshitelek felvételekor szükséges közjegyzői eljárás kérdéskörével áll kapcsolatban. A szövetkezeti törvény pedig meghatározná azon paramétereket, amelyek esetében a tevékenységet jogosulatlan pénzügyi szolgáltatásnak, így törvénytelennek minősíthetnék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.