BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem számítanak rohamra

A jelek szerint április elsejéig minden ügyfelüket teljeskörűen azonosítaniuk kell a pénzügyi szolgáltatóknak, az eredeti, múlt év decemberi határidő tehát nem nyúlik tovább. A bankok ezzel együtt nyugodtak, nem tartanak rohamtól, hiszen az érintettek döntő többsége már rendelkezésre bocsátotta a kért adatokat.

Úgy tűnik, nincs további haladék a banki ügyfél-azonosítás kérdésében, hiszen a pénzmosási törvénnyel kapcsolatos módosító javaslatok egyelőre nem kerülnek a parlament elé. A lapunk által kérdezett hitelintézetek ezzel együtt nyugodtak, hiszen az ügyfelek döntő többsége már eleget tett kötelezettségének, és rendelkezésre bocsátotta a kért adatokat.

Az OTP Bank tájékoztatása szerint az adategyeztetési kötelezettség teljesítése a hitelintézetnél több százezer ügyfelet érintett: 2004. február végéig az érintettek négyötöde kereste fel a bankot. Az OTP Bank két alkalommal, 2003 októberében és 2004. március elején küldött névre szóló levelet azoknak az ügyfeleknek, akiknek adatai nem feleltek meg a törvényi előírásoknak. A második levél felgyorsította az adatkiegészítési folyamatot, melynek feldolgozása intenzíven halad. Az OTP-nél bíznak abban, hogy a korábbi pénzmosás elleni jogszabály módosítása - amely szerint az ügyfelek nemcsak személyesen, hanem képviselő útján is elvégezhetik az adategyeztetést - a hónap hátralévő részében további lendületet ad a törvényi kötelezettség teljesítésének. A bankfiókok az adatlapok befogadására, illetve a személyazonosításra, technikailag és munkaerő vonatkozásában egyaránt felkészültek: az adategyeztetéshez a nagyobb forgalmú fiókokban az ügyfélhívó berendezésen külön hívógomb található.

A CIB fiókjaiban a múlt év szeptemberében kifüggesztették - magyar és angol nyelven - a PSZÁF ezzel kapcsolatos felhívását. A bank emellett több hullámban kiküldött levelekben kérte fel ügyfeleit arra, hogy a törvényben előírtak szerint az adatok egyeztetése, illetve azonosítása céljából személyesen keresse fel valamelyik bankfiókot. A tájékoztató levelet valamennyi vállalati ügyfelüknek a szeptemberi számlakivonattal együtt megküldték, s jelentős részüknél az adategyeztetés már megtörtént. A lakossági ügyfelek közül csak a hiányos adatokkal rendelkezők kaptak a CIB-től tájékoztató levelet és adatlapot: az érintettek száma csupán néhány ezer. Összességében elmondható, hogy míg februárra az ügyfelek kétharmada, mára több mint 80 százaléka eleget tett adatfrissítési kötelezettségének.

Az adategyeztetési kötelezettségükről a K&H Bank három körben küldött értesítést: először levélben tájékoztattak minden érintettet, majd a második és a harmadik esetben névre szóló, regisztrált levélben szólították fel azt a néhány ügyfelet, akik még nem egyeztették hiányzó adataikat. A K&H elmondása szerint az adategyeztetés az ügyfelek szinte teljes körével megtörtént.

A Magyar Külkereskedelmi Bank tájékoztatása szerint minden ügyfelük kapott a számlakivonatához mellékelt tájékoztató levelet: a jövő héten azonban még egyszer megkeresik azokat, akiknek adataiban kisebb-nagyobb hiányosságok maradtak. Az MKB közlése szerint az ügyfelek közül soknak eleve rendelkezésre állt minden szükséges adata, többségüket pedig a felszólítást követően azonosították: így is azonban több ezerre tehető azoknak a száma, akiknél egy vagy több adat hiányzik. Ezzel együtt - tekintettel arra, hogy a teljes ügyfélkörhöz viszonyítva nem olyan jelentős az adathiányos ügyfelek száma - nem számítanak rohamra az MKB-nál sem, így hosszabbított nyitva tartást sem rendeltek még el. A HVB Banknál szintén több ezer érintettnek küldtek ki levelet, és az adathiányos ügyfelek száma mára számottevően csökkent.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.