BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem számítanak rohamra

A jelek szerint április elsejéig minden ügyfelüket teljeskörűen azonosítaniuk kell a pénzügyi szolgáltatóknak, az eredeti, múlt év decemberi határidő tehát nem nyúlik tovább. A bankok ezzel együtt nyugodtak, nem tartanak rohamtól, hiszen az érintettek döntő többsége már rendelkezésre bocsátotta a kért adatokat.

Úgy tűnik, nincs további haladék a banki ügyfél-azonosítás kérdésében, hiszen a pénzmosási törvénnyel kapcsolatos módosító javaslatok egyelőre nem kerülnek a parlament elé. A lapunk által kérdezett hitelintézetek ezzel együtt nyugodtak, hiszen az ügyfelek döntő többsége már eleget tett kötelezettségének, és rendelkezésre bocsátotta a kért adatokat.

Az OTP Bank tájékoztatása szerint az adategyeztetési kötelezettség teljesítése a hitelintézetnél több százezer ügyfelet érintett: 2004. február végéig az érintettek négyötöde kereste fel a bankot. Az OTP Bank két alkalommal, 2003 októberében és 2004. március elején küldött névre szóló levelet azoknak az ügyfeleknek, akiknek adatai nem feleltek meg a törvényi előírásoknak. A második levél felgyorsította az adatkiegészítési folyamatot, melynek feldolgozása intenzíven halad. Az OTP-nél bíznak abban, hogy a korábbi pénzmosás elleni jogszabály módosítása - amely szerint az ügyfelek nemcsak személyesen, hanem képviselő útján is elvégezhetik az adategyeztetést - a hónap hátralévő részében további lendületet ad a törvényi kötelezettség teljesítésének. A bankfiókok az adatlapok befogadására, illetve a személyazonosításra, technikailag és munkaerő vonatkozásában egyaránt felkészültek: az adategyeztetéshez a nagyobb forgalmú fiókokban az ügyfélhívó berendezésen külön hívógomb található.

A CIB fiókjaiban a múlt év szeptemberében kifüggesztették - magyar és angol nyelven - a PSZÁF ezzel kapcsolatos felhívását. A bank emellett több hullámban kiküldött levelekben kérte fel ügyfeleit arra, hogy a törvényben előírtak szerint az adatok egyeztetése, illetve azonosítása céljából személyesen keresse fel valamelyik bankfiókot. A tájékoztató levelet valamennyi vállalati ügyfelüknek a szeptemberi számlakivonattal együtt megküldték, s jelentős részüknél az adategyeztetés már megtörtént. A lakossági ügyfelek közül csak a hiányos adatokkal rendelkezők kaptak a CIB-től tájékoztató levelet és adatlapot: az érintettek száma csupán néhány ezer. Összességében elmondható, hogy míg februárra az ügyfelek kétharmada, mára több mint 80 százaléka eleget tett adatfrissítési kötelezettségének.

Az adategyeztetési kötelezettségükről a K&H Bank három körben küldött értesítést: először levélben tájékoztattak minden érintettet, majd a második és a harmadik esetben névre szóló, regisztrált levélben szólították fel azt a néhány ügyfelet, akik még nem egyeztették hiányzó adataikat. A K&H elmondása szerint az adategyeztetés az ügyfelek szinte teljes körével megtörtént.

A Magyar Külkereskedelmi Bank tájékoztatása szerint minden ügyfelük kapott a számlakivonatához mellékelt tájékoztató levelet: a jövő héten azonban még egyszer megkeresik azokat, akiknek adataiban kisebb-nagyobb hiányosságok maradtak. Az MKB közlése szerint az ügyfelek közül soknak eleve rendelkezésre állt minden szükséges adata, többségüket pedig a felszólítást követően azonosították: így is azonban több ezerre tehető azoknak a száma, akiknél egy vagy több adat hiányzik. Ezzel együtt - tekintettel arra, hogy a teljes ügyfélkörhöz viszonyítva nem olyan jelentős az adathiányos ügyfelek száma - nem számítanak rohamra az MKB-nál sem, így hosszabbított nyitva tartást sem rendeltek még el. A HVB Banknál szintén több ezer érintettnek küldtek ki levelet, és az adathiányos ügyfelek száma mára számottevően csökkent.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.