A banki és biztosítási termékek kombinációja nem olyan régen jelent meg a hazai piacon, ám mivel Nyugat-Európában is komoly részarányt képvisel az állományon belül, úgy minden esély megvan arra, hogy hazánkban is hasonló "karriert" fusson be - mutatott rá Kozek András, az Allianz Hungária Biztosító élet- és nyugdíj-biztosítási divíziójának vezetője. A bankkártyákhoz kapcsolódó biztosítások már régóta működnek a hazai piacon, pár éve viszont a különböző hiteltermékekhez kapcsolt életbiztosításokkal bővült a kör.
Eddig több biztosító és bank értékesített olyan "kombiterméket", amelynek lényege, hogy az ügyfél a bank felé csak a kamatokat törleszti, a tőkét egy életbiztosítási szerződésben "gyűjti össze". A biztosító lejáratkor a banknak szolgáltat (a hitel tőkerésze), míg az ügyfél a tartam alatt folyamatosan életbiztosítási fedezetben részesült. Kérdés, hogy a tervezett adójogszabályok kedvezőtlen változása hogyan veti vissza e termékek értékesítését, hiszen a meglévő, biztosítási díjak után igénybe vehető 20 százalékos adókedvezménnyel érte meg elsősorban ez a konstrukció - magyarázta Biczók Orsolya, a K&H Életbiztosító marketingvezetője.
A biztosítók állományain belül a legnagyobb szeletet a jelzáloghitelhez kötött életbiztosítások hasították ki a kombinált termékeken belül - mondta Borókay Ferenc, Generali-Providencia Biztosító Rt. egészség- és baleset-biztosítási termékfejlesztési csoport vezetője. Jelentősebb állományról azonban korántsem lehet beszélni, a kombinált termékek értékesítése a Generali-Providenciánál például nem éri el az összdíjbevétel egy százalékát, míg a személyi biztosításon belül 2,1 százalékra rúg az aránya. Ez a tendencia nem tekinthető egyedinek, a legnagyobb részt a biztosítóknál a személyi kölcsönökhöz kötött biztosítások jelentik, mely körbe a jelzáloghitelek mellett az áruhitel, a folyószámlahitel és a hitelkártya is beletartozik, ám az arányuk a biztosítók zöménél marginális. Ezzel ellentétes tendenciáról számolt be az ING Biztosító: az elmúlt esztendőben a biztosító új szerzésből származó díjbevéte-
lének közel negyedét tette ki a lakáskölcsönök mellé kötött vegyes típusú biztosítás. Az idén - a támogatási rendszer megváltozása, valamint a magas jegybanki alapkamat miatt megemelkedett hitelkamatok következtében - a jelzálog-értékesítés a piac többi szereplőjéhez hasonlóan jelentősen visszaesett, így a biztosítási portfólión belül is csökkent a Támogat-lak szerződések aránya - mutatott rá Bartha Viktória, az ING Biztosító ügyvezető igazgatója.
Többen azzal próbálták kompenzálni ezt a kiesést, hogy a kombinált termékeket kiterjesztették a devizahitelekre is, amelyre tavasz óta egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik. Az Allianz Hungária Biztosító az MKB-val közös, jelzáloghitelhez kötött életbiztosítási konstrukciót kínál július óta, ahol az is vonzerőt jelenthet, hogy az euróhitelt egy százalékponttal olcsóbb kamat mellett kapja meg az ügyfél. A kombinált termék az olcsóbb hitel mellett lakásbiztosítási, hitelfedezeti, illetve baleset-biztosítási kockázatokat is tartalmaz - folytatta Kozek András, hozzátéve: az MKB-val való együttműködésben hamarosan új elemek is megjelennek. Szeptember eleje óta a HVB Bank devizahitelei mellett is elérhető az Aegon Hitelfedezeti Program Extra vegyes életbiztosítási konstrukció - mutatott rá Göbölös Judit, az Aegon Biztosító igazgatója. Hozzátéve: jelenleg nagy a kereslet a devizahitelek közül a szabad felhasználású devizahitel+életbiztosítási konstrukció iránt.
Az OTP-Garancia Biztosítónál az OTP deviza alapú hiteleihez kapcsolódó - a forint alapú hiteleknél már működő Forrás biztosításhoz hasonló - Forrás Deviza életbiztosítás bevezetése az idei év végén várható - közölte Gaál Csaba, az életbiztosítási főosztály vezetője. Októberben lép ezen a téren az Uniqa Biztosító - mondta Juhos András, az Uniqa Biztosító élet ágának vezetője -, míg az Aviva Életbiztosító a közeljövőben dolgozza ki a kondíciókat a deviza alapú termékre.
A felfutást továbbra is a hitelhez kapcsolódó biztosításoktól várják a piaci szereplők. Egyrészt a hitelezési tevékenység növekedése önmagában indokolja a hozzá kapcsolódó biztosítási üzlet fellendülését, másrészt az ügyfelek is egyre tudatosabbak és felelősségteljesebbek, megértik az életbiztosítások szükségességét - mutattak rá a K&H Életbiztosítónál. Ez a konstrukció akkor tud működni, ha mindkét partner jól jár vele - fogalmaznak a piaci szereplők a kombinált termékek sikerét illetően. Az ügyfél számára pedig az jelentheti a vonzerőt, ha a kombinált termékhez olcsóbban jut hozzá, mint ha a két konstrukciót önállóan kötné meg. A hagyományos értelemben vett, egymás termékeinek kölcsönös értékesítésének elve mára világosan látszik, hogy nem működik, ezért bankokkal együttműködve innovatív termékek kidolgozása zajlik - jegyezte meg Farkas Szilvia, a Credit Suisse Biztosító Rt. marketing- és kommunikációs vezetője. A banki partnerekkel folytatott tárgyalások során felmerült a co-branded hitelkártya ötlete, mely nemcsak életbiztosításhoz, hanem más előgondoskodási termékhez is kapcsolható. Ugyanakkor a hitelezéshez kapcsolódóan olyan további terméklehetőségek is előkerültek, melyek kidolgozása még folyamatban van - tette hozzá Farkas Szilvia.
Ami a jövőbeni fejlesztéseket illeti, az Aviva Biztosító jelenleg arról folytat tárgyalásokat, hogy hitelkártyához, illetve egyéb hiteltermékekhez is hozzákötnék az életbiztosításukat - emelte ki Koltai László igazgató. Új elemet jelenthet a Generali-Providencia lakáshitelek mellé nyújtott életbiztosításainál, hogy nem csupán halál, rokkantság, illetve súlyos betegség esetén vállalják át a törlesztőrészletek fizetését, hanem a körbe bekerül a munkanélküliségi kockázat is. Jelenleg a pilotprojekteknél tart a biztosító - tudtuk meg. A bankbiztosítás nemcsak a banki termékekhez kapcsolható, hanem a banki termékpalettába jól illeszkedő biztosítási termékek kínálásából is áll - mutatott rá Biczók Orsolya. Így a K&H Életbiztosító a piacon élen járt a garantált alapokkal (hozamgarancia+kockázatmentes extra hozam lehetősége) kombinált életbiztosítások értékesítésében, és elsőként jelent meg euró alapú életbiztosítással a magyar piacon 2004 márciusában. A biztosítóknál az általános gyakorlat az, hogy technikai kamatot nyújtanak - ez a garantált rész -, s az ezen felüli extra hozam nagy részét is visszajuttatják az ügyfélnek.
A biztosítók folyamatosan keresik a banki kapcsolatokat, ám mint mondták: nem egyszerű terep. Viszonylag kevéssé elterjedt, hogy a bank kínálja a biztosító termékeit, s mint egyes szakértők megjegyezték: bankfiókban egyelőre nem igazán vásárolnak életbiztosítást az ügyfelek, egyedül az egyszeri konstrukciónál tapasztalható forgalom. A kép azonban változhat, ha a hazai bankok "megszorulnak" - jegyezte meg Juhos András -, azaz a kamatmarzsok mérséklődésével párhuzamosan felértékelődhetnek a jutalékbevételek, s ezzel a bankok érdekeltségi szerepe is megváltozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.