Átszerveznék az értékesítési struktúrát

Valóban ráférnek az új tulajdonos által tervezett reformok a Zalakerámia Rt.-re, a társaság árbevétele ugyanis szűk 5, bruttó fedezete azonban már közel 13 százalékkal esett vissza az első kilenc hónapban a tavalyi év megfelelő időszakához képest. Árbevétel terén a csoport 14,3 milliárd forintot teljesített, az üzleti tevékenység eredménye pedig 1,6 milliárdos lett: ez utóbbi közel 25 százalékos visszaesést jelent. A társaság adózott eredménye mindezek ellenére 9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi értéket, ami elsősorban a tavalyinál kisebb halasztott adóterheknek volt betudható.

A Zalakerámia összes értékesítése 6,36 milliárd forint volt a 2003. évi 6,25 milliárdot követően, a fő terméknek számító burkolólapokból 4,733 millió négyzetmétert állított elő a társaság. Az értékesítés árbevétele a legnagyobb csoporttagnál 2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi szinttől. A román leányvállalat S. C. Cesarom 3,5 millió négyzetméternyi burkolólapot gyártott az időszakban, az árbevétel azonban - ami 4,6 milliárd forintos értékével a csoporton belül a második legnagyobb érték - itt már közel 5, forintban számítva pedig 17 százalékkal esett vissza egy év alatt. A horvát Inker ugyanakkor 4,6 százalékkal növelte árbevételét, és így 3,2 milliárd forintot teljesített.

Az értékesítési tendenciákból kitűnik, hogy az eladások kis- és nagykereskedelmi megoszlása az utóbbi javára tolódott el az idén. A saját gyártású burkolólapok értékesítése 7 százalékkal növekedett. Az év eddigi részében komoly hangsúlyt fektetett a cég az elavult termékek kivonására a piacról, illetve újak bevezetésekre. Az export területén az olcsó kínai burkolólapok megjelenése eredményezett piacvesztést.

A Zalakerámia rövid távon leépítéseket, hosszabb távon pedig az értékesítési struktúra újraszervezését tervezi. (LG)