BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

American Express: új lépték a hitelkártyapiacon

A magyarországi hitelkártyapiacon eddig megjelent konstrukcióhoz képest teljesen új színfoltot jelentő klasszikus hitelkártya-konstrukciókkal lépett piacra az OTP Bank ez év júniusában: az American Express és a legnagyobb magyarországi hitelintézet között létrejött megállapodás értelmében az OTP Bank vált az American Express (Amex) hitelkártyák kizárólagos hazai forgalmazójává és kibocsátójává.

A két másik kártyatársaság logójával ellátott plasztikoknak két termékkel állít konkurenciát az OTP Bank: az American Express Blue mellett a privát banki ügyfeleknek ajánlott, terhelési (charge) kártya is megjelent a piacon.

Az Amex Blue már a megjelenésével is magára irányítja az ügyfelek figyelmét, így is tudatosítva bennük, hogy nem egy átlagos bankkártyával van dolguk - vélekedik Horváth Balázs, az OTP Bank Kártya Kibocsátó Főosztályának vezetője.

A kártya - azon túl, hogy mindent tud, amit egy klasszikus hitelkártyának tudnia kell - egy sor egyedi kényelmi és egyéb jellegű szolgáltatást nyújt, így minden, az OTP Bankkal kapcsolatban álló - és még nem álló - ügyfél megtalálhatja benne azt a pluszt, ami őt elégedett kártyabirtokossá teheti.

Az egyedi szolgáltatások közé tartozik többek között a kártyához tartozó vásárlási biztosítás, amely a kártyával vásárolt áru sérülése vagy eltűnése esetén nyújt - a vásárlástól számított 90 napig, 250 euró értékig - fedezetet. Ezen túlmenően - ha az ügyfél Amex kártyájával vásárol tömegközlekedési jegyet - 50 ezer euróig utazási biztosításban részesül.

Az American Express Selects rendszer kizárólag az American Express-kártyabirtokosok számára nyújt exkluzív ajánlatokat és kedvezményeket hotelek, éttermek, áruházak kínálatából szerte a világon, és júliustól Magyarországon is.

A kártyához a piacon szokatlanul magas szintű asszisztenciaszolgáltatás is tartozik: ennek segítségével az ügyfél külföldi utazásai során 24 órás telefonos ügyfélszolgálaton keresztül kérhet segítséget számos esetben, így többek között eltűnt poggyász keresésében, orvosok, ügyvédek telefonszámának megadásában, sürgős üzenet továbbításában, illetve hazautazás megszervezésében is.

Az exkluzív szolgáltatások mellett az American Express Blue kártya birtokosa igen kedvező kondíciókkal számolhat: azon túl, hogy - promóciós jellegű kedvezményként - az OTP Bank elengedi az első éves kártyadíjat, az éves vásárlások értékének egy százalékát is viszszatéríti a hitelintézet, ráadásul úgy, hogy a társkártyával végrehajtott vásárlások is növelik a visszatérítés összegét. Ennek tükrében már egy átlagos, a mindennapokban megszokott mértékű költéseket eszközlő ügyfél minden további nélkül megspórolhatja az egyébként a piacon átlagosnak tekinthető mértékű, 5500 forintos éves kártyadíjat.

Horváth Balázs szerint az OTP Bank elsősorban a világra nyitott, feltörekvő, fiatalabb korosztályhoz tartozó, és persze a pénzügyekben tájékozottabb ügyfélkört célozta meg a Blue hitelkártyával. Az ideális, Amex Blue-val rendelkező ügyfél gyakran vásárol bankkártyával, viszonylag sokat jár külföldre, és tisztában van a kártyához járó hitelkeret nyújtotta előnyökkel.

Amellett persze - teszi hozzá -, hogy az eredetileg megcélzott ügyfélréteg is képviselteti magát az Amex Blue-birto-kosok között, a ma már nagyjából 30 ezres kör megoszlása erős hasonlóságot mutat a bank teljes ügyfélállományáéhoz: így a 25 évestől 60 évesig mindenki képviselteti magát, és igen széles spektrumon mozog a kártyabirtokosok jövedelmi helyzete is.

Az Amex Blue kártya bevezetése egyébként igen sikeresnek bizonyult Magyarországon - ez látszik az értékesítési adatokból is -, pedig különösebben nagy kampányt nem indított a bevezetés kapcsán a hitelintézet. A piacon tapasztalható hitelkár-tyaboom persze szükségessé teszi a marketingeszközök, így például a direkt mail alkalmazását is. (Ez utóbbi egyébként névre szóló, néhány adminisztratív lépéssel "élesíthető" hitelkártya kiküldését jelenti, megajánlott hitelkerettel: az eddigi tapasztalatok alapján igen kedvező a pozitív visszajelzések aránya az ügyfelek részéről.)

A presztízskártyák közé sorolható American Express Gold hitelkártyát a privát banki ügyfeleinek szánja az OTP Bank. A Gold kártya a Magyarországon viszonylag kis számban kibocsátott, feltöltési (charge) kártyák közé tartozik. (Ezek lényege, hogy a megajánlott hitelkeret akár több millió forintos összegét az adósnak egyben, a költéstől számított 30 napon belül kell megtérítenie, ám természetesen ügyleti kamat nélkül.)

Az American Express Gold kártya - mutat rá Horváth Balázs - mindent tud, amit egy presztízskártyának tudnia kell: a termékhez tartozó biztosítások minden eshetőségre kiterjednek, sőt az ügyfél az őt ért olyan kellemetlenségek esetén is, mint például repülőgépjáratának kimaradása, számíthat kártérítésre. A termék az első hónapokban nagyjából félezer, privát banki ügyfélhez jutott el, ám ez a szám év végéig akár meg is duplázódhat.

A két kártyakonstrukció tehát - szögezi le Horváth Balázs - minden szempontból alkalmas arra, hogy külső ügyfeleket is átcsábítson az OTP Bankhoz.

Az OTP Bank a 40 szereplős magyarországi bankpiac legnagyobb bankkártya-kibocsátója, becsült piaci részesedése a kibocsátott bankkártyák vonatkozásában közel 60 százalékos. A bank vezértermékének tekintett lakossági folyószámlák száma 2005. június 30-án 3,122 milliót ért el. A lakossági betéti bankkártyák száma 2005. június végén meghaladta a 3,4 milliót, 4,8 százalékkal növekedett egy év alatt. A hitelkártyák száma több mint 237 ezret ért el az első fél év végén, arányuk az összes kártya tekintetében 6,3 százalékos. A deviza alapú és üzleti kártyákkal együtt az öszszes kibocsátott bankkártya száma 3,786 milliót tett ki az OTP Banknál, 1,9 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A bank készpénzkiadó automatáinak (ATM) száma az egy évvel korábbi 1324-ről 1428-ra emelkedett. Az ATM-eken 2005-ben a bank kártyabirtokosai által végrehajtott tranzakciók száma 38,2 millió, a forgalom 1057,3 milliárd forint volt, 3,7, illetve 9,9 százalékkal több, mint 2004-ben. A POS terminálok száma 2005. június 30-án 22 843 darabot ért el, 2073-mal többet, mint egy évvel korábban. 2005-ben az OTP Bank saját POS hálózatán a készpénzfelvételi tranzakciók száma 1,4 millió, a forgalom 417,1 milliárd forint volt. A kereskedői POS terminálokon lebonyolódott 29,2 millió vásárlás értéke 234,3 milliárd forintot ért el: ez 19, illetve 18,7 százalékos növekedést jelent. A bank ügyfelekhez kihelyezett ügyféltermináljainak száma 2005. június végén 12 987 darab volt, az OTPdirekt szerződések száma pedig megközelítette a 800 ezret. Az Amex kártyákat elfogadó POS terminálok száma mára hozzávetőlegesen kilencezerre nőtt Magyarországon. (X)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.