Jó évet zárhat a befektetési egységhez kötött, úgynevezett unit-linked életbiztosítások szegmense. Jóllehet összesített adatok csak az első három negyedévről vannak, a tendencia így is sokatmondó: a díjbevétel közel 60 százalékkal ugrott meg, ám a növekedés motorjának a 180 százalékos bővülést elkönyvelő egyszeri díjas termékek bizonyultak. A kereslet növekedése kiugróan magas az utóbbi évekhez viszonyítva, s ez elsősorban a kiemelkedő értékpapír-piaci hozamoknak és a csökkenő banki kamatoknak tulajdonítható – fogalmaztak az ING Biztosítónál.
Egyszeri vagy folyamatos díjas? A piaci szereplők az előbbi, unit-linked módozat térnyerését vetítik előre 2006-ban, bár mint Kuruc Péter, a Winterthur Biztosító ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: az egyszeri díjas bevétel nagyban függ a hazai és a nemzetközi tőzsdék teljesítményétől. A folyamatos díjfizetésű termékek növekedése véleménye szerint ennél jóval kiegyensúlyozottabbnak ígérkezik, itt további mintegy 10 százalék körüli bővülésre számít. A piacot alapvetően a folyamatos díjas termékek uralják – jegyezte meg Paál Zoltán, a Generali-Providencia Biztosító személybiztosítási területért felelős igazgatósági tagja, de mint hozzáfűzte: egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az ügyfelek részéről az egyszeri díjas unit-linked termékek is. A K&H Életbiztosító az egyszeri díjas biztosításokra helyezi a hangsúlyt, mivel termékeit elsősorban befektetésként értékesíti – mondta Biczók Orsolya marketingvezető. Az egyszeri díjbevételek az OTP Garancia Biztosító életbiztosítási főosztályvezetője, Gaál Csaba várakozásai szerint még a tavalyit is meghaladják majd, míg a folyamatos díjas unit-linked biztosítások értékesítésének a technikai kamat április 1-jétől bekövetkező csökkenése adhat lendületet. Ez ugyanis a klasszikus vegyes biztosítások díjainak emelkedéséhez vezet, ami növelheti a unit-linked biztosítások népszerűségét – magyarázta Gaál Csaba. Az Allianz Hungária Biztosító számára továbbra is a rendszeres díjfizetésű szerződések jelentik a stratégiai területet, ám a választék bővítéseként 2006. január 1-jétől útjára indították az Allianz Életprogramok egyszeri díjfizetésű változatát – mondta Kósa Zoltán ügyvezető igazgató. Kollár Gabriella, az Aegon Magyarország termékfejlesztési igazgatója is úgy véli, a folyamatos díjas konstrukciók továbbra is nagyobb súlyt képviselnek a szerzésekben, de az egyszeri díjas módozatok arányának növekedésére is számítanak.
A folyamatos díjas termékek további fejlődése 2006-ra is valószínűsíthető, és kedvező külső körülmények esetén az egyszeri díjas módozat virágzására is jó esély van – véli Maják Viktor, az Union Biztosító marketingigazgatója. Bár mint hozzátette: míg a folyamatos díjas unit-linked az öngondoskodásról és az előtakarékosságról szól, addig az egyszeri díjas főként befektetésként szolgál, s a díjbevétel alakulását külső hatások is nagyban befolyásolják. Hasonlóan fogalmaztak az Aegon Biztosítónál is, mondván: az egyszeri díjas szerződések piaca volatilisabb a folyamatos díjasokénál, jelentősen függ a befektetői hangulattól, így itt a befektetési tendenciákra megfelelő időpontban és megoldásokkal válaszoló termékek jelentős piacot szerezhetnek.
A unit-linked piaca mindenesetre az idén is növekszik majd – mutattak rá az ING Biztosítónál –, de a fejlődés korántsem várható olyan kiemelkedő mértékűnek, mint tavaly. Ez több tényezőnek köszönhető, így pél-
dául a tőzsdék tavalyinál szerényebb erősödésének, illetve a választások miatti bizonytalanságnak. Éppen ezért az ING-nél arra számítanak, hogy 2006-ban ez a folyamatos díjas szerződések felé billen a mérleg nyelve, azok sokkal stabilabbak az egyszeri díjasoknál.
Az OTP Garancia Biztosító befektetési egységekhez kapcsolt életbiztosításokból származó díjbevétele január–szeptember között meghaladta a 24,9 milliárd forintot. Az ING Biztosító 99 százalékkal, 12,4 milliárd forinttal magasabb unit-linked díjbevételt ért el, a Winterthur Biztosítónál a unit-linked állományának 40 százalékos bővüléséről számoltak be, ám a prímet az egyszeri díjas módozatok vitték 80 százalékos növekedésükkel, az egyszeri díjas szegmens a K&H Életbiztosítónál 150 százalékkal nőtt. A Generali-Providencia Biztosítónál a folyamatos díjas befektetéshez kötött életbiztosítások állománya az év során 41 százalékkal emelkedett. Az Allianz Hungária Biztosítónál a befektetési egységekhez kapcsolt életbiztosítási portfólió 30 százalékkal nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.