Minden ötödik vállalkozót kár ér egy évben: leggyakrabban üvegtöréssel, vízkárral, közvetett villámcsapással, betöréses lopással találják szemben magukat. Ilyenkor igazán fontos, hogy a kis- és középvállalkozásnak a valós kockázatoknak megfelelő szerződése legyen, mert sokba kerülhet a spórolásból fakadó alulbiztosítottság.
A biztosított kockázati körök lefedik-e a vállalkozásának jelenlegi valós biztosítási igényét? A biztosított vagyoncsoportok kötvényén megjelölt biztosítási összegek megfelelnek-e a biztosított vagyontárgyak újrabeszerzési értékének? Netalán jelezte-e már tanácsadójának, ha szerződésével kapcsolatosan módosítási igénye merült fel? A kérdésekre adott válaszok fontosak, hiszen sok mindent elárulnak a cég biztosítással kapcsolatos hozzáállásáról: súlyának megfelelően kezeli-e, avagy a legkisebb mértékben sem foglalkoztatja. Abból ugyanis nem lehet kiindulni, hogy egy vállalkozásnak soha nem lesz kára. A statisztika sem ezt támasztja alá: ezer szerződésből több mint 210 esetben bekövetkezik valamilyen káresemény az adott évben. Az, hogy milyen típusú káresemény következik be, döntően függ a vállalkozás által végzett tevékenységtől, ám leggyakrabban üvegtöréssel, vízkárral, közvetett villámcsapással, betöréses lopással találhatja szemben magát a társaság – fogalmazott Szabó Zoltán, a Generali-Providencia Biztosító lakossági és vállalkozói vagyonbiztosítási csoport vezetője.
A legdrágább spórolás – jellemzik egyes szakemberek az alulbiztosítottságot, hiszen ez esetben nem a valós értéknek megfelelő összegre kötöttek szerződést a cégek, s bár kevesebb díjat fizettek, kár esetén is arányosan kevesebb lesz a biztosító szolgáltatása. Egy minimális biztosítási szintet tehát valamennyi vállalkozásnak érdemes megcéloznia, s arra kell törekednie, hogy a biztosított vagyontárgyak biztosítási öszszege egyezzen meg azok szerződéskötéskori valóságos értékével – tanácsolta Lázár István, az OTP Garancia Biztosító vagyon- és felelősségbiztosítási főosztályvezetője. A kis- és középvállalkozásoknak arra kell figyelniük, hogy a biztosítási szerződések a teljes kockázatviselési időszak alatt mindig a valós biztosítási összegeket tartalmazzák – hangsúlyozza Kirchknopf Gábor, az Uniqa Biztosító nagyügyfél-biztosítások területvezetője. A K&H Általános Biztosító vállalati divízió ügyféligazgatója, Sebestyén Kálmán arra hívta fel a vállalkozások figyelmét, hogy a szerződés pontos szövegét minden esetben el kell olvasni, hogy tisztában legyenek azzal, mikor fizet a biztosító és mikor nem, illetve, ha igen, mennyit.
Gyakran előfordul ugyanis, hogy a biztosítottak a vagyontárgy könyv szerinti értékét jelölik meg biztosítási összegként, azonban ez a legritkább esetben felel meg azok valóságos értékének. Az általános tapasztalat az – emelte ki Ötvös Bence, az Allianz Hungária Biztosító vállalati divízió kockázatvállalási osztályának ügyvezető igazgatóhelyettese –, hogy az újonnan megkötött biztosítások esetén a vagyonbiztosítási összegeket viszonylag reálisan határozzák meg. Ugyanakkor a biztosítási évfordulókor – a szerződések általában egy évre szólnak – az adatközlők kitöltése sokszor mechanikus, belép a biztosítási díjjal való spórolás szempontja, és nem igazítják a biztosítási öszszeget az év közbeni változásokhoz. A biztosítási szerződés megújításakor figyelemmel kell lenni az esetleges vagyonváltozásokra (gyarapodás, csökkenés) és az esetlegesen megváltozott kockázati körülményekre – mutatott rá Lázár István. Kirchknopf Gábor a vállalkozás működésében beállt változások közé sorolja az új gépek vásárlását, új ingatlanok, vagyontárgyak megszerzését, esetleg a tevékenység módosulását.
A biztosítási évforduló eleve lehetőséget kínál a biztosítási összeg és a kártérítési limit felülvizsgálatára, a megnövekedett vagyonértékekhez, illetve a megnövekedett kárveszélyhez való igazítására – hangsúlyozta az Allianz Hungária Biztosító ügyvezető igazgatóhelyettese, s hozzátette: év közben is van lehetőség a biztosítási összegek módosítására, amennyiben ez indokolt. A szerződőknek vagy biztosítottaknak az esetleges változásokat – a szerződési feltételekben meghatározott türelmi időn belül – jelenteniük kell a biztosítónak, ezzel eleget téve közlési és változásbejelentési kötelezettségüknek – mondta az Uniqa területvezetője. Emellett lehetőséget kínálnak úgynevezett előgondoskodási záradék megkötésére. A biztosító tájékoztatása is sokat segíthet – véli a Generali-Providencia csoportvezetője –, a képviselő rendszeresen felkeresheti ügyfeleit, így közösen végiggondolhatják az értékek alakulását, így a díjat is. A többi már a cégen múlik, s mint a K&H Általános Biztosító vállalati divízió ügyféligazgatója fogalmazott: minden vállalkozásnak azt kell felmérnie, képes-e biztosítási fedezet nélkül a vállalkozását folyamatosan üzemeltetni, fejleszteni; egy esetleges kár után a tevékenységét külső segítség nélkül folytatni. Kirchknopf Gábor úgy látja: sok minden múlik azon, van-e gazdája a biztosítások kezelésének, akár cégen belül, akár egy lelkiismeretes biztosítási szakember személyében. Amennyiben a biztosítást „szükséges rossznak” tartja a cég, több elemével is spórolhat – emelte ki Sebestyén Kálmán. Így nem vonják be az összes vagyontárgyat a szerződésbe, vagy nem minden kockázat ellen kötnek szerződést. S melyek a legjellemzőbb hiányosságok a kkv-k biztosítási szerződéseinél? Az OTP Garanciánál nemegyszer tapasztalták, hogy a védelmi rendszer kialakításának költségeit „spórolják meg”. Az üzemszünet-biztosításra a tapasztalatok szerint a vállalkozások többsége legyint, jóllehet sokszor egy káreseményt követő üzemszünet nagyobb veszteséget okoz, mint maga a vagyontárgyban keletkezett kár helyreállítása. A díja ráadásul korántsem tekinthető riasztónak, legfeljebb a vagyonérték néhány ezrelékét teszi ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.