BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Warhol pár dollárért vagy több millióért

Miközben Andy Warhol festményei és grafikái egyre magasabb árat érnek el a nemzetközi piacon, a pop-art királyának művein alapuló ruhák és ajándéktárgyak piacán is óriási boom tapasztalható. A Forbes magazin nemrég kiadott elemzése szerint tavaly 16 millió dollárnyi licencdíj folyt be az Andy Warhol Alapítványhoz, ami azt jelenti, hogy az 1987-ben elhunyt művész a világ negyedik legtöbbet „kereső” halott híressége. Ennél többet csak Elvis Presley (45 millió dollár), Charles M. Schultz (35 millió) és John Lennon (22 millió) örökösei kaszáltak.

A siker titka az Artnet magazin szerint az, hogy a Warhol alapítvány a Beanstock Group képében profi marketingcéget bízott meg a merchandise-jogok kezelésével. A Beanstock olyan cégekkel kötött gyümölcsöző szerződéseket, mint a Mary Kate–Ashley Olson ruházati mamutvállalat, a Paul Frank Industries vagy az ajándéktárgyakat készítő Loop. Joao Tovar divattervező cége, a Cultura, ruhák mellett Warhol-CD-t is készített olyan előadók számaival, mint például a Massive Attack vagy a Moby, a Loop pedig egyebek mellett 16 dolláros Warhol-papírnehezékeket dobott piacra.

A Levi’s Warhol Factory X elnevezésű kollekciója – amely 190–250 dollár közötti nadrágokat és 80–300 dolláros felsőket vonultat fel – az idén tavasszal debütál Észak-Amerikában, Philip Treacy londoni tervező Warhol-kalapjai viszont már 2004 óta megvásárolhatók. Az irodaszerpiacon a San Franciscó-i Chronicle Books képviseli a Warhol-vonalat, a műalkotások reprodukálását tervező kiadóknak, reklámcégeknek pedig a Corbishoz kell fordulniuk, amely legalább tízezer dollárt kér egy-egy kép felhasználásáért. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.