Az autófinanszírozási piac szerény növekedése az év első felében korántsem érződött a flottaüzletágban; a bővülést jól mutatja, hogy míg 2004-ben 6 százalékos szeletet hasított ki ez a szegmens a gépjárműpiacon, addig június végén már 9 százalék volt az aránya. A lízingpiaci szereplők láthatóan kitörési iránynak tekintik ezt az ágazatot, ám az év második felében már itt is az érdeklődés visszaesésével kellett többeknek szembesülniük. A teljes gépkocsipiac szűkülésével arányosan csökkent a nagy felhasználók flottapiaca is – adott piaci helyzetképet Palotai András, a CIB Lízing Csoport flottaüzletág-vezetője. Ez egybecseng a K&H Lízingcsoport tapasztalataival is: a piaci stagnálásban véleményük szerint jelentős a szerepe a 2006. év eleji regisztrációs adóra vonatkozó változásoknak, amely a rent a car piacot igen érzékenyen érintette. A Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese, Anderle Ádám viszont inkább az elhúzódó döntési folyamatokkal, mintsem a flottapiac esetleges visszaesésével magyarázza a tervtől elmaradó teljesítményüket. A LeasePlan Hungária Zrt. vezérigazgatója, Gáti Tamás ugyanakkor arról számolt be, hogy több mint tízszázalékos állománynövekedéssel hozzák terveiket.
Közületi szolgáltatók, állami tulajdonú vállalatok – a forgalombővülés az ezen szegmens részéről érkező keresletben keresendő elsősorban, a kis- és középvállalkozások terén azonban, amelyek körében dinamikus érdeklődést vártak a piaci szereplők, meglehetősen vegyes az összkép. Az MKB-Euroleasing Autópark Zrt.-nél a kkv-szegmens növekedési üteme elmarad a várakozásoktól, s a CIB-nél sem tekinthető számottevőnek a térnyerésük. A K&H Lízingcsoportnál jelentősebb növekedésre a következő évben számítanak a kkv-knál, a Budapest Autópark-kezelő Zrt.-nél és a Lombard Lízingnél – ez utóbbi cég az idei év folyamán egy speciális, kifejezetten a kkv-ügyfélkörre kialakított flottaterméket vezetett be – pedig már az idén is úgy látják, hogy a szegmensben komoly igény jelentkezik a flottaszolgáltatások igénybevételére. Jövőre pedig alapvetően a kkv-szektor további erősödését prognosztizálja Anderle Ádám. A LeasePlannél is erősödő érdeklődést tapasztaltak ebben a szegmensben, bár itt főleg a multinacionális cégeknek beszállító kkv-k „mozdultak rá” a szolgáltatásra.
A nagyobb cégeknél az outsourcing keretében megspórolható költség szól alapvetően a flottakezelés mellett, de a kisebb társaságoknak is több előnyük származhat a konstrukcióból: nem kell forgótőkét kivonniuk a vállalkozásból, az operatív lízing (tartós bérlet) miatt a bérbeadó könyveiben szerepel a gépjármű, nem pedig az ügyfél beruházásai között. S miután a nagyobb autópark-kezelők üzemeltetésében egyszerre több ezer autó van, így az ügyfeleknek akár egy autóhoz is a több ezer járművel elérhető kedvezményeket – akár 15–25 százalékos megtakarítást –, kiszolgálási színvonalat, biztonságot tudják nyújtani. (A lízingcégek többsége 3-5 autótól vállal flottakezelést; egy gépkocsi flottakezelése havonta körülbelül 30-40 ezer forintba kerül.)
A kkv-szektor gyakorlatilag ugyanazokat a flottakezelési szolgáltatásokat kéri, mint a nagyvállalati szektor, azaz finanszírozást, visszlízinget, a beszerzés koordinációját, az üzemeltetés szervezését, az asszisztencia biztosítását, a biztosítási ügyintézést és az állománygondozást, a cseregépkocsi-programot, a kiegészítők beszerzését és finanszírozását (például téli abroncs). Erősödő igényt tapasztalunk a teljes körű szolgáltatás iránt az ügyfelek részéről – mutatott rá Boros Gábor, az MKB-Euroleasing Autópark Zrt. kereskedelmi igazgatója. A gazdasági megszorító intézkedések hatására azonban az eddiginél is árérzékenyebbé válhatnak a vállalatok Eolyus Endre, a Budapest Autópark-kezelő Zrt. vezérigazgatója meglátása szerint, aki emiatt élénkülést vár a „sale and lease back” (visszlízing) konstrukció terén is. Az árazásban megmutatkozó konkurenciaharc pedig ezzel tovább erősödhet a piaci szereplők között, miközben a szolgáltatásban két irányban tapasztalható elmozdulás: egyrészt az igényelt szolgáltatások bővülése, másrészt azoknak a konstrukcióknak az elterjedése terén, ahol a flottakezelő cég garanciát vállal az általa nyújtott szolgáltatások költségeire.
Elmaradásban
Míg Nyugat-Európában az utakon futó gépjárművek átlagosan 25-30 százaléka flottakezelt, addig ez az arány Magyarországon mindössze egy százalék (mintegy 30 ezer jármű). Elmaradás tapasztalható a kis- és középvállalkozások aktivitásában is: hazánkban az autópark-kezelők portfóliójának átlagosan 10 százalékát adja ez a szektor, Nyugaton azonban 50 százalékra tehető ez az arány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.