BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Flottakezelés: éleződik a verseny

Az autófinanszírozási piac szerény növekedése az év első felében korántsem érződött a flottaüzletágban; a bővülést jól mutatja, hogy míg 2004-ben 6 százalékos szeletet hasított ki ez a szegmens a gépjárműpiacon, addig június végén már 9 százalék volt az aránya. A lízingpiaci szereplők láthatóan kitörési iránynak tekintik ezt az ágazatot, ám az év második felében már itt is az érdeklődés visszaesésével kellett többeknek szembesülniük. A teljes gépkocsipiac szűkülésével arányosan csökkent a nagy felhasználók flottapiaca is – adott piaci helyzetképet Palotai András, a CIB Lízing Csoport flottaüzletág-vezetője. Ez egybecseng a K&H Lízingcsoport tapasztalataival is: a piaci stagnálásban véleményük szerint jelentős a szerepe a 2006. év eleji regisztrációs adóra vonatkozó változásoknak, amely a rent a car piacot igen érzékenyen érintette. A Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese, Anderle Ádám viszont inkább az elhúzódó döntési folyamatokkal, mintsem a flottapiac esetleges visszaesésével magyarázza a tervtől elmaradó teljesítményüket. A LeasePlan Hungária Zrt. vezérigazgatója, Gáti Tamás ugyanakkor arról számolt be, hogy több mint tízszázalékos állománynövekedéssel hozzák terveiket.

Közületi szolgáltatók, állami tulajdonú vállalatok – a forgalombővülés az ezen szegmens részéről érkező keresletben keresendő elsősorban, a kis- és középvállalkozások terén azonban, amelyek körében dinamikus érdeklődést vártak a piaci szereplők, meglehetősen vegyes az összkép. Az MKB-Euroleasing Autópark Zrt.-nél a kkv-szegmens növekedési üteme elmarad a várakozásoktól, s a CIB-nél sem tekinthető számottevőnek a térnyerésük. A K&H Lízingcsoportnál jelentősebb növekedésre a következő évben számítanak a kkv-knál, a Budapest Autópark-kezelő Zrt.-nél és a Lombard Lízingnél – ez utóbbi cég az idei év folyamán egy speciális, kifejezetten a kkv-ügyfélkörre kialakított flottaterméket vezetett be – pedig már az idén is úgy látják, hogy a szegmensben komoly igény jelentkezik a flottaszolgáltatások igénybevételére. Jövőre pedig alapvetően a kkv-szektor további erősödését prognosztizálja Anderle Ádám. A LeasePlannél is erősödő érdeklődést tapasztaltak ebben a szegmensben, bár itt főleg a multinacionális cégeknek beszállító kkv-k „mozdultak rá” a szolgáltatásra.

A nagyobb cégeknél az outsourcing keretében megspórolható költség szól alapvetően a flottakezelés mellett, de a kisebb társaságoknak is több előnyük származhat a konstrukcióból: nem kell forgótőkét kivonniuk a vállalkozásból, az operatív lízing (tartós bérlet) miatt a bérbeadó könyveiben szerepel a gépjármű, nem pedig az ügyfél beruházásai között. S miután a nagyobb autópark-kezelők üzemeltetésében egyszerre több ezer autó van, így az ügyfeleknek akár egy autóhoz is a több ezer járművel elérhető kedvezményeket – akár 15–25 százalékos megtakarítást –, kiszolgálási színvonalat, biztonságot tudják nyújtani. (A lízingcégek többsége 3-5 autótól vállal flottakezelést; egy gépkocsi flottakezelése havonta körülbelül 30-40 ezer forintba kerül.)

A kkv-szektor gyakorlatilag ugyanazokat a flottakezelési szolgáltatásokat kéri, mint a nagyvállalati szektor, azaz finanszírozást, visszlízinget, a beszerzés koordinációját, az üzemeltetés szervezését, az asszisztencia biztosítását, a biztosítási ügyintézést és az állománygondozást, a cseregépkocsi-programot, a kiegészítők beszerzését és finanszírozását (például téli abroncs). Erősödő igényt tapasztalunk a teljes körű szolgáltatás iránt az ügyfelek részéről – mutatott rá Boros Gábor, az MKB-Euroleasing Autópark Zrt. kereskedelmi igazgatója. A gazdasági megszorító intézkedések hatására azonban az eddiginél is árérzékenyebbé válhatnak a vállalatok Eolyus Endre, a Budapest Autópark-kezelő Zrt. vezérigazgatója meglátása szerint, aki emiatt élénkülést vár a „sale and lease back” (visszlízing) konstrukció terén is. Az árazásban megmutatkozó konkurenciaharc pedig ezzel tovább erősödhet a piaci szereplők között, miközben a szolgáltatásban két irányban tapasztalható elmozdulás: egyrészt az igényelt szolgáltatások bővülése, másrészt azoknak a konstrukcióknak az elterjedése terén, ahol a flottakezelő cég garanciát vállal az általa nyújtott szolgáltatások költségeire.

Elmaradásban

Míg Nyugat-Európában az utakon futó gépjárművek átlagosan 25-30 százaléka flottakezelt, addig ez az arány Magyarországon mindössze egy százalék (mintegy 30 ezer jármű). Elmaradás tapasztalható a kis- és középvállalkozások aktivitásában is: hazánkban az autópark-kezelők portfóliójának átlagosan 10 százalékát adja ez a szektor, Nyugaton azonban 50 százalékra tehető ez az arány.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.