BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Titkolóznak az ügynökök a magán-nyugdíjpénztárakról

Bár az új és átlépő magán-nyugdíjpénztári ügyfelek 80-90 százalékát valamilyen közvetítő szervezi be, ebben a pénzügyi szegmensben az ügynökökre vonatkozó szabályozás rendkívül hiányos – állapította meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) nemrég publikált felmérésében.

„Jó lenne, ha a biztosítókéihoz hasonló feltételekkel: regisztrációval és megfelelő képzés birtokában működhetnének csak a pénztári ügynökök” – javasolja Ludvai Judit, az Aegon Pénztárszolgáltató vezérigazgatója.

A tagszervezőkre egyre többet költenek a kasszák: tavaly ez az összeg ágazati szinten már 2,19 milliárd forintot tett ki, vagyis csaknem 80 százalékkal nőtt egy év alatt. Ennek tükrében nem csoda, hogy a pénztárváltások száma is hasonló mértékben gyarapodott: tavaly minden 16. tag lecserélte a magánnyugdíjpénztárát.

Ez nem is lenne probléma, ha az ügyfelek racionális érvek alapján váltanának, a felügyelet tapasztalatai szerint azonban nem ez a helyzet. A cserék és a kasszák múltbéli hozamai között a PSZÁF szerint nem mutatható ki összefüggés, az átlépések gyors ütemű szaporodását általában egy-egy nagyobb pénztár beindulása okozza.

„Az Axa már harmadik éve a legjobb hozamú pénztár, ennek ellenére az elvándorló ügyfelek száma nem változik” – erősíti meg a felügyelet tapasztalatait Bába Julianna, az Axa Nyugdíjpénztár igazgatótanácsának elnöke. A cég saját felmérése szerint az elvándorlók mindössze 2 százaléka elégedetlen a kasszával, 60-70 százalékuk mások, zömében ügynökök javaslatára vált, a többiek valamilyen pénzügyi intézményi akció miatt cserélnek pénztárat.

Az ügyfelek is arról számoltak be a PSZÁF felmérése szerint, hogy a pénztári közvetítők csak ímmel-ámmal világosítják fel őket a váltáskor. Mindössze 30 százalékuk tapasztalta, hogy az ügynök hozam, költség és kockázat szempontjából összehasonlította a különböző termékeket. A közvetítők tanácsadói tevékenységét is a magánkasszákkal kapcsolatban találták a leghiányosabbnak a kliensek.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.