A régiós országok sem úszták meg
A visszaesés persze nem meglepő. Hasonlóan más pénzpiaci szereplőkhöz, a lízingcégek számára is beszűkültek a finanszírozási lehetőségek, emellett a pénzügyi világban kialakult bizalmi válság miatt a korlátozottan elérhető források költségei jelentősen emelkedtek – mondta el Kiss Zoltán, a Hypo Alpe-Adria Leasing vezérigazgatója. Csökkent az általános kockázatvállalási hajlandóság a régió piacain, miközben a szegmens kockázatait növelte, hogy a lízingeszközök másodpiaca, azaz a fedezet értékesítésének a lehetősége átmenetileg minden eszköznél jelentősen beszűkült.
Ausztriában a legnagyobb visszaesés a határon túli üzletkötések számában látszik, pedig az osztrák lízingpiac fejlődésének motorja az elmúlt két évben az országon kívüli, főleg a kelet-közép-európai országokban végzett tevékenység volt. E szegmens új üzletkötései 2008 első fél évéről 2009 első hat hónapjára 83 százalékot zuhantak. Az országon belüli piacok visszaesése ennél jóval mérsékeltebb: a jármű-, illetve ingatlanszegmens 20-20, a gép-eszköz lízing pedig 40 százalékkal csökkent 2008 első fél évéhez képest.
A horvát piacon 2008 júniusa és 2009 júniusa között a szerződésállomány növekedése 43 százalékkal volt kisebb, mint 2007 és 2008 júniusa között. A régióban a GDP-hez viszonyítva a horvát lízingpiacon volt az egyik legmagasabb az új szerződések volumene. Szlovákiában az új üzletkötések volumene az egyik legalacsonyabb a vizsgált országok között, a kisebb piacot a válság mégsem érintette olyan mélyen, a visszaesés viszonylag mérsékelt, 43 százalékos volt. A szlovák lízingpiac legnagyobb szegmense a járműfinanszírozás, ezen belül az új kötésekben a tavalyi első fél évhez képest az idén a teherszállító járművek finanszírozása szenvedte el a legnagyobb, 58 százalékos zuhanást. Egyrészt a teherautók iránti kereslete szinte teljesen megszűnt, másrészt a gazdaságélénkítő hatású roncsautóprogram Szlovákiában kizárta a pénzügyi lízinggel finanszírozott gépkocsicseréket, így az autólízing nem tudott profitálni a kormányzati programból.
A magyar lízingpiac – állapítja meg az elemzés – az új üzletkötések volumenében a legnagyobb visszaesők közé tartozik a régióban: 2008 első fél évéről 2009 első felére 62 százalékkal csökkent a piac. A legnagyobb vesztes az ingatlan-, illetve a személyautó-finanszírozás volt, 75, illetve 65 százalékos zsugorodással. „Magyarországon – és hasonlóképpen az elemzésben szereplő többi országban is – nyomon követhető a tehervállalási képesség és a vásárlóerő csökkenése a lízingszerződésekben. Ez egyrészt a szerződések futamidejének, másrészt a használt eszközök arányának növekedésében látható” – emelte ki Kiss Zoltán.
A romániai volt a régió legdinamikusabban fejlődő lízingpiaca a válság előtti időszakig, ám a tavalyi első hat hónaphoz képest az idén 73 százalékkal csökkent az új ügyletek volumene. Korábban itt a fejlődés fő hajtóereje a járműlízing volt, amely most 76 százalékkal mérséklődött. VG


