A visszaesés persze nem meglepő. Hasonlóan más pénzpiaci szereplőkhöz, a lízingcégek számára is beszűkültek a finanszírozási lehetőségek, emellett a pénzügyi világban kialakult bizalmi válság miatt a korlátozottan elérhető források költségei jelentősen emelkedtek – mondta el Kiss Zoltán, a Hypo Alpe-Adria Leasing vezérigazgatója. Csökkent az általános kockázatvállalási hajlandóság a régió piacain, miközben a szegmens kockázatait növelte, hogy a lízingeszközök másodpiaca, azaz a fedezet értékesítésének a lehetősége átmenetileg minden eszköznél jelentősen beszűkült.
Ausztriában a legnagyobb visszaesés a határon túli üzletkötések számában látszik, pedig az osztrák lízingpiac fejlődésének motorja az elmúlt két évben az országon kívüli, főleg a kelet-közép-európai országokban végzett tevékenység volt. E szegmens új üzletkötései 2008 első fél évéről 2009 első hat hónapjára 83 százalékot zuhantak. Az országon belüli piacok visszaesése ennél jóval mérsékeltebb: a jármű-, illetve ingatlanszegmens 20-20, a gép-eszköz lízing pedig 40 százalékkal csökkent 2008 első fél évéhez képest.
A horvát piacon 2008 júniusa és 2009 júniusa között a szerződésállomány növekedése 43 százalékkal volt kisebb, mint 2007 és 2008 júniusa között. A régióban a GDP-hez viszonyítva a horvát lízingpiacon volt az egyik legmagasabb az új szerződések volumene. Szlovákiában az új üzletkötések volumene az egyik legalacsonyabb a vizsgált országok között, a kisebb piacot a válság mégsem érintette olyan mélyen, a visszaesés viszonylag mérsékelt, 43 százalékos volt. A szlovák lízingpiac legnagyobb szegmense a járműfinanszírozás, ezen belül az új kötésekben a tavalyi első fél évhez képest az idén a teherszállító járművek finanszírozása szenvedte el a legnagyobb, 58 százalékos zuhanást. Egyrészt a teherautók iránti kereslete szinte teljesen megszűnt, másrészt a gazdaságélénkítő hatású roncsautóprogram Szlovákiában kizárta a pénzügyi lízinggel finanszírozott gépkocsicseréket, így az autólízing nem tudott profitálni a kormányzati programból.
A magyar lízingpiac – állapítja meg az elemzés – az új üzletkötések volumenében a legnagyobb visszaesők közé tartozik a régióban: 2008 első fél évéről 2009 első felére 62 százalékkal csökkent a piac. A legnagyobb vesztes az ingatlan-, illetve a személyautó-finanszírozás volt, 75, illetve 65 százalékos zsugorodással. „Magyarországon – és hasonlóképpen az elemzésben szereplő többi országban is – nyomon követhető a tehervállalási képesség és a vásárlóerő csökkenése a lízingszerződésekben. Ez egyrészt a szerződések futamidejének, másrészt a használt eszközök arányának növekedésében látható” – emelte ki Kiss Zoltán.
A romániai volt a régió legdinamikusabban fejlődő lízingpiaca a válság előtti időszakig, ám a tavalyi első hat hónaphoz képest az idén 73 százalékkal csökkent az új ügyletek volumene. Korábban itt a fejlődés fő hajtóereje a járműlízing volt, amely most 76 százalékkal mérséklődött. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.