Tovább várat magára a könnyített gépjármű-hitelezés. Júliusi bevezetését a közelmúltban megjelent kormányrendelet szeptemberre módosította, azaz egy esztendőt csúszik az autók új jelzálogjogi bejegyzési rendszere. A változás a tarifákat egyébként nem érintette, így marad a hitelösszegekkel arányos, többsávos díjrendszer. A legalacsonyabb – például 500 ezertől egymillió forintig terjedő – ügyértékeknél azonos, mindössze hétezer forint a közjegyzői díj és a költségtérítés. Ez azonban aligha lendít az autóértékesítési piacon. A Magyar Lízingszövetség leginkább a már meglévő szerződések hitelezőinek védelmét reméli. A közjegyzők pedig most kezdték el az elektronikus nyilvántartás próbaüzemét.

A könnyített autófinanszírozásról szóló törvényi szabályozás a múlt év szeptemberétől hatályos. Azzal a céllal született, hogy erősítse a hitelezői garanciákat és megakadályozza a visszaéléseket. Az adós elleni felszámolás vagy végrehajtás esetén a finanszírozott gépjármű csak jelzálogjog-alapítással szolgálhat biztosítékul. Ám mivel a gépjárműpiacon a vevő általában nem a hitelezővel, hanem a kereskedővel áll kapcsolatban, így e garancia létrehozása bonyolult és költséges a feleknek, többnyire elhagyják. Ha viszont hiányzik a hitelezői biztosíték, túlságosan nagy a kockázat: az autót – mondjuk a gazdája közüzemi tartozása miatt is – lefoglalhatják, elárverezhetik, és a nyomott vételár miatt az ügyfél is, a hitelező is rosszul jár.

Az új szabályozás egyszerűsíti az érdekeltek dolgát: az autót terhelő jelzálogjogot nem kell közokiratba foglalni, a nyilvántartásba vételhez elegendő a magánokirat is. A zálogjogot elektronikus úton, rövid idő alatt bejegyzik.

A nyilvántartás nem lesz közhiteles, de a bejegyzés biztosítja a hitelezőknek felszámolás esetén a kielégítési elsőbbséget, mint más jelzálogjogok. Így védelmet kap a hitelező. A közjegyzői nyilvántartásból pedig bárki tájékozódhat arról, hogy a kiszemelt autót terheli-e zálogjog vagy sem.
A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) a saját költségén építette ki több mint 200 millió forintért az elektronikus regisztrációs rendszert.

Próbaüzeme folyik. Tóth Ádám, a MOKK elnöke elmondta, figyelmüket és erőiket most elsősorban a júniustól bevezetett, fizetési meghagyással kapcsolatos eljárás, illetve annak informatikai háttere köti le. A kérelmek száma egyre több, és most, „élesben” szembesülnek bizonyos terhelési problémákkal. Így kétségtelen, gondjaikat enyhíti, hogy elhalasztották az új jelzálogjog-alapítási rendszert. Annyi bizonyos: a gépkocsi-értékesítés fellendítése, illetve a hitelezői védelem erősítése továbbra is cél, ezért az egyszerűsített bejegyzésre szükség van – hangsúlyozta Tóth Ádám.

Ezt a lízingszövetségben sem gondolják másként. Tagjai annál inkább bánják, hogy még mindig nem indulhatott el az általuk oly régóta szorgalmazott finanszírozási lehetőség – mondta Lévai Gábor főtitkár. Sokáig harcoltak a jogszabály-módosításért, és jelentős veszteségeket okoz nekik, hogy a változás még mindig nem él a gyakorlatban. A hosszadalmas huzavona miatt az érintettek ma már többnyire pénzügyi lízingszerződéseket kötnek a finanszírozókkal. A pénzügyi lízing ugyanis teljes védettséget nyújt, hiszen az autó nem árverezhető el. Előnyös azért is, mert január elsejével a gépjárművissz-lízing illetékmentességet élvez.

A könnyített jelzálogjogi bejegyzés azonban változatlanul fontos lenne a korábban kötött szerződésekre tekintettel. Az ügyfelek fizetőképessége ugyanis folyamatosan romlik. Ráadásul gyorsultak a fizetési meghagyásos eljárások, így egyre nagyobb a veszélye annak, hogy más tartozás fejében a korábbinál rövidebb idő alatt lefoglalják az adós gépkocsiját. Ha az új jelzálogjogi szabályozás élne, a meglévő szerződéseket át lehetne alakítani, így biztosítékhoz jutnának a hitelezők – mondta Lévai Gábor.