A tőzsdei megbízások 40 százaléka az interneten bonyolódik
Az elmúlt két évben a kisbefektetők egyre szélesebb körben fogadták el az online kereskedési platformok jelenlétét. A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyik tavaly év végi kiadványa szerint, míg 2008 januárjában az internet alapú brókercégeken keresztül kötött üzletek aránya nagyjából 18-19 százalék körül alakult, a BÉT legfrissebb befektetői statisztikái szerint a magyar háztartások az idei év első kilenc hónapjában már megbízásaik több mint 40 százalékát különféle elektronikus felületeken adták.
„A kelet-közép-európai piac ugyan egyre gyorsabban zárkózik fel a nyugati trendekhez, azonban még mindig több éves lemaradásban van az irányadó, amerikai piacoktól. Ott ugyanis az értékpapírszámlával rendelkező háztartások már az ezredfordulón 40 százalék körüli arányban használták az internetet tőzsdézésre” – mondta Tordai Péter, a KBC Equitas vezérigazgatója.
„A régió háztartásai elsősorban költségérzékenységük miatt térnek át egyre nagyobb mértékben az internetes kereskedésre: míg egy online bróker ügyletenként átlag 0,2 százalék körüli díjjal dolgozik, addig a személyes bróker díja elérheti akár az 1-1,2 százalékot is ügyletenként.”
A személyes brókeren keresztül történő kereskedés minimumdíjai is jóval magasabbak, az átlagos megtakarítással rendelkező ügyfelek számára pedig korántsem mindegy, hogy a tőzsdén megforgatott pénzből néhány száz, vagy néhány ezer forintot vonnak le kezelési költségként. Online kereskedés esetében így ugyanis kisebb árfolyammozgások is elegendőek a nyereség eléréséhez.
Mindemellett az internet nagy előnye, hogy rövidül a végrehajtási lánc: egyetlen kattintással elvégezhető az, amire korábban egy brókert kellett alkalmazni.