Pénz- és tőkepiac

Gablini semmivel nem bíztatja a leendő autótulajdonosokat

Legalább három-négy évig nem lesz nyereséges az autóértékesítés a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) szerint. A finanszírozók pedig úgy gondolják, hogy nincs szükség mentőcsomagra az autóhiteleknél.

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke sajtótájékoztatóján elmondta: 2007-ben még több mint 200 ezer gépjárművet adtak el Magyarországon és az autókereskedők arra számítottak, hogy évi 300 ezerre is nőhet az értékesítés. A válság hatására azonban 2010-re 52 661-re csökkent az értékesített autók száma. A GÉMOSZ elnöke úgy véli, hogy évente legalább 125 ezer járművet kell értékesíteni ahhoz, hogy a szakma nyereséges legyen. Szerinte ezt legkorábban 2014-ben vagy 2015-ben érhetik el.

Gablini Gábor arról is beszélt, hogy a válság hatására nem állt le az autófinanszírozás, ám a feltételek nagyon megváltoztak. Korábban az átlagos önerő 30 százalék, az átlagos futamidő új autó esetében 7,5 év, használtnál 5,5 év volt. Mára azonban az átlagos önerő 40 százalékra, az átlagos futamidő pedig másfél évvel csökkent.

Domonkos András, a Lombard Lízing csoport vezérigazgatója elmondta, hogy a magyar utakon futó autók 25 százaléka finanszírozott, a finanszírozási szerződések 70-80 százaléka svájci frank alapú. A Lombard számításai szerint ezekből a hitelekből legkorábban egy-két év múlva lehet szabadulni.

A svájci frank alapú finanszírozás az idei évre gyakorlatilag eltűnt, amíg 2008-ban a finanszírozott autók több mint 90 százalékára svájci frank alapú szerződést kötöttek, idén az állományban ennek aránya mindössze 10 százalék, a szerződések zöme forint alapú. Mindkét szakember hangsúlyozta, hogy akár a gépjármű-értékesítés, akár a finanszírozás akkor futhat fel, ha a magyar gazdaság élénkül és biztosabbá válnak a munkahelyek, valamint az emberek mernek hosszú távon tervezni. Gablini szerint sokat segítene a forgalmazásnak, ha vissza lehetne igényelni a céges autók áfáját, a magánszemélyek keresletét azonban állami eszközökkel nem lehet ösztönözni. Mivel Magyarországon nincs kellő nagyságrendű autógyártás, a roncsprémium gazdaságélénkítő hatásában sem hisz a szakember.

lízin futamidő Gablini Gábor svájci frank Gémosz gépjárműlízing
Kapcsolódó cikkek