Pénz- és tőkepiac

Így fejleszt Demján bankja

Kisebb hitel- és betéi állomány, kevesebb mérlegfőösszeg – gyakorlatilag minden mutatóban csökkenést mutatott a hazai bankszektor az elmúlt években. A többségében negatív banki mutatók publikálása mellett a bankok a bezáró fiókokokkal, valamint több esetben a végleges bezárásról szóló döntéssel hozzák az ügyfelek tudtára, hogy igen nagy a baj. Az életben maradáshoz ma már sokkal több kell, a korábban is hangoztatott innovatív szolgáltatások most sokat hozhatnak a konyhára a kiélezett versenyben. A jelek szerint a Demján Sándor többségi tulajdonában álló Gránit Bank jól alkalmazza a piacszerző eszközöket.

Tavaly több mint 400 milliárd forint vesztesége volt a nyolc legnagyobb magyar bank felének. A hitelintézetek a végtörlesztéssel, a bankadóval, a forint gyengülése miatt romló hitelportfóliójukkal és a növekedési kilátások hiányával magyarázzák a ráfizetésüket. Ezek után nem meglepő, hogy a növekvő állami elvonások és a szűkülő üzleti lehetőségek miatt 2009 óta gyorsan zsugorodik a Magyarországon működő bankok fiókhálózata. Tavaly 56, az utóbbi két évben 87 fiókkal csökkent a Világgazdaság által 2012 első negyedében vizsgált 14 kereskedelmi bank fiókjainak száma. A fiókok bezárása a tavalyi év végén felgyorsult: december elején három jelentős hitelintézet is fiókok bezárását és komoly mértékű elbocsátásokat jelentett be.

A kialakult helyzetben a bankok számára elengedhetetlen, hogy újszerű megoldásokat vessenek be az ügyfelek megtartásához, valamint újabbak megszerzéséhez. A jelek szerint a kötelező betéti- és hitelkamat háborún túl talán a Gránit Bank mondható ilyen szempontból az egyik legsikeresebbnek.

Jól teljesítenek

A társaság eddig túlteljesítette az induláskor meghatározott célokat. Mérlegfőösszege a 2010 május eleji 7 milliárd forintról idén májusra közel 40 milliárd forintra emelkedett. Ugyanakkor a betétállomány hétszeresére, közel 37 milliárd forintra, a hitelállomány 11 milliárd forintra nőtt. A hitelek 60 százalékát kis- és középvállalkozásoknak, 15 százalékát magánszemélyeknek, 25 százalékát nagyvállalatoknak helyezték ki. A tervek szerint a hitelintézet 2014-ben válik nyereségessé.

Egy mai bemutatón Hegedüs Éva, a pénzintézet alelnök-vezérigazgatója is azt emelte ki, hogy a Gránit Bank az innovatív banki szolgáltatásokra helyezte a hangsúlyt a bank felépítése során. Ráadásul a bankszektor jelenlegi helyzetét tekintve rendhagyó, ha egy egy bank építkezésről, illetve bővülésről számolhat be – tette hozzá a szakember. A Gránit Bank az elektronikus csatornák térnyerésében hisz, ennek megfeleően az internetre alapoz, ám meg akarja tartani a bankolás személyes élményét is, így egy ma elindított szolgáltatással online élő videó és hang kapcsolatot teremt a bank képviselőjével az interneten keresztül, ugyanis egy arra létrehozott felületen az ügyfélkapcsolati munkatárs fogadja a hívásokat.

Ez azért is biztató kezdeményezés, mert ma még a 5,2 millió magyar internetező közül csak 2 millió bankol az internete, ebben a számban mindenféleképen növekedés várható, amin a tervek szerint a személyes kontaktussal jelentősen bővíthet a Gránit Bank. A szolgáltatást újszerűségére és a várható követőkre tekintettel a lehetőség szabadalmi eljárását kezdeményezták a Szabadalmi Hivatalnál, így másik pénzintézet hasonló alkalmazást kizárólag a Gránit Bank engedélyével kezdhet majd meg.

A beruházási értékkel kapcsolatban Hededüs Éva annyit mondott el, hogy nagyjából százmillió forint nagyságrendben költöttek az elmúlt egy évben a kialakításra. Szinte az új szolgáltatás elindításával párhuzamosan július elsejétől a Gránit 16 városban, illetve Budapesten további két helyen nyit kirendeltséget, amelyek a Brokernettel történő együttműködés újabb elemei. A kirendelségek ügyfélközpontként működnek, készpénz-tranzakciókra itt nem lesz mód.

Nem ez volt a Gránit Banknál az egyetlen nagy jelentőségű újítás: június elején stratégiai együttműködésről és kölcsönös részvénycseréről állapodott meg a pénzintézet és a Coop Gazdasági Csoport. A megállapodás célja, hogy a Coop csoport partnerei, alkalmazottai és vásárlói igénybe vehessék a Gránit Bank pénzügyi szolgáltatásait. A megállapodás értelmében a Gránit Bank szolgáltatásai néhány hónapon belül elérhetővé válnak a Coop hálózatában, valamint a Coop alkalmazottai, törzsvásárlói, vevői, beszállítói számára. A Coop csoport háromezer kereskedelmi egységében kínálhatja majd a hitelintézet szolgáltatásit. A cég törzsvásárlói pedig akár többletszolgáltatásokhoz hozzájuthatnak majd a szerződésnek köszönhetően.

Hegedűs Éva akkor elmondta, hogy a megállapodás komoly üzleti lehetőséget jelent a számukra, ugyanis a Gránit Banknak ugyanis nincsenek fiókjai, szolgáltatásait interneten nyújtja, ám az ügyfelek azonosításához, a szerződéskötéshez azonban személyes találkozás is szükséges. Az együttműködés céljairól részletes pénzügyi terveket készítettek, ám azokat nem kívánta nyilvánosságra hozni.

A Gránit Bank A Gránit Bank akvizíciója 2010 május elején valósult meg, a bank azonban mégsem teljesen új szereplője a magyar bankpiacnak.. Jogelődjét, az Általános Vállalkozási Bankot a Magyar Nemzeti Bank 1988-ban alapította, majd 1992-ben eladta a West Deutsche Landesbanknak. A 18 évig WestLB Hungária néven működő hitelintézetet 2010 elején került a Walllishoz. Az akkor már Milton Bank néven működő társaságot 2010. májusában a Demján Sándor kizárólagos tulajdonában lévő Magyar Tőketársaság Zrt. vásárolta meg, majd 2010-ben vált a társaság résztulajdonosává Hegedüs Éva a tulajdonában lévő E.P.M. Tanácsadó kft-én keresztül. A társaság tulajdonosi szerkezetében az elmúlt két évben hazai pénzügyi és szakmai befektetők mintegy 18,4 százalékos részesedést szereztek, így a korábbi egyszemélyes tulajdonos Demján Sándor részesedése 81,6 százalékra olvadt. -->

hegedüs éva Demján Sándor Coop Brokernet Gránit Bank
Kapcsolódó cikkek