Pénz- és tőkepiac

Újabb fogyasztói csoportszervező cégeket bírságolt a GVH

Az Euromobilien Pénzügyi Szolgáltató Kft. és az Orion Lux Tanácsadó Kft. (korábbi nevén: 1ST 2011 Pénzügyi Szolgáltató Kft.) kereskedelmi kommunikációjával megtévesztette a fogyasztókat – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal.

A a vállalkozásokat összesen - a kiszabható legmagasabb – közel 4,4 millió forint bírság megfizetésére kötelezte. A GVH a fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével 2009 óta foglalkozó Euromobilien Kft.-vel szemben azért indított vizsgálatot, mert a nyomtatott sajtóban 2010.  június 1. és 2011. szeptember 6. között megjelent hirdetéseivel kapcsolatban feltételezhető  volt, hogy a fogyasztók számára valótlan tájékoztatást nyújtottak az általuk kínált  szolgáltatásról. 

Az Orion Lux Tanácsadó Kft. 2010 decemberétől foglalkozik fogyasztói csoportok  szervezésével. A GVH azért indított vizsgálatot a vállalkozással szemben, mert a 2011.  március 7. és 2011. június 28. közötti időszakban hirdetéseiben a fogyasztók részére nem,  vagy nem egyértelműen adott információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól.  Eljárásaiban a versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy az elsősorban az átlagosnál  jóval kiszolgáltatottabb helyzetben lévő, jellemzően anyagilag megszorult, a hitelintézetek  banki szolgáltatásaiból kirekesztett fogyasztókat (például BAR-listások, nyugdíjasok,  alacsony jövedelemmel bejelentett egyéni vállalkozók) célzó hirdetések, tájékoztatások  alapján az azokkal találkozó személyek tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció  lényeges elemeivel. 

A hirdetések vizsgálatát követően a GVH megállapította, hogy a fogyasztók számára a  hirdetésekből nem derült ki, hogy a vállalkozások kizárólag fogyasztói csoportok  szervezésével foglalkoznak. Nem derült ki továbbá, hogy a vállalkozások a kínált  konstrukcióban nem nyújtanak kölcsönt, holott a reklámokban használt fordulatok  („előtörlesztés lehetséges”, „nincs kamat”, „nincs árfolyamkockázat”, stb.) elolvasásakor a  fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy a vállalkozások pénzügyi szolgáltatást  kínálnak, és a reklámozott szolgáltatás igénybevétele esetén a fogyasztó azonnal  hozzájuthat az általa igényelt összeghez.

A hirdetések nem szolgálnak egyértelmű  információval a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól sem. Többek között arról,  hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel (a tagok befizetéseiből, és nem a  fogyasztói csoport szervezője által biztosított pénzügyi alapból) kerül sor, valamint, hogy a  fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, illetve hogy az ennek  elnyerését biztosító előtörlesztés vállalása esetén a megszerezhető vásárlói jog értéke  arányosan csökken.

A részvétel költségeivel kapcsolatos tájékoztatás is megtévesztőnek  minősült, mivel nem utaltak arra a hirdetések, hogy a feltüntetett havi „törlesztő részletek”  mellett egyszeri regisztrációs díj és havi rendszerességgel megbízási díj is fizetendő.  A Gazdasági Versenyhivatal mindkét vállalkozás esetében megtiltotta a vizsgált és kifogásolt  tartalmú tájékoztatások további megjelentetését, valamint – a jogsértés súlyára, a kifogásolt  hirdetések megjelenésének intenzitására, a vállalkozások felróható magatartására tekintettel  2  – az Euromobilien Kft.-t 911 832 Ft, az Orion Lux Kft.-t 3 427 400 Ft bírság megfizetésére  kötelezte.

bírság GVH fogyasztói csoport
Kapcsolódó cikkek