BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb fogyasztói csoportszervező cégeket bírságolt a GVH

Az Euromobilien Pénzügyi Szolgáltató Kft. és az Orion Lux Tanácsadó Kft. (korábbi nevén: 1ST 2011 Pénzügyi Szolgáltató Kft.) kereskedelmi kommunikációjával megtévesztette a fogyasztókat – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal.

A GVH a vállalkozásokat összesen - a kiszabható legmagasabb – közel 4,4 millió forint bírság megfizetésére kötelezte. A GVH a fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével 2009 óta foglalkozó Euromobilien Kft.-vel szemben azért indított vizsgálatot, mert a nyomtatott sajtóban 2010.  június 1. és 2011. szeptember 6. között megjelent hirdetéseivel kapcsolatban feltételezhető  volt, hogy a fogyasztók számára valótlan tájékoztatást nyújtottak az általuk kínált  szolgáltatásról. 

Az Orion Lux Tanácsadó Kft. 2010 decemberétől foglalkozik fogyasztói csoportok  szervezésével. A GVH azért indított vizsgálatot a vállalkozással szemben, mert a 2011.  március 7. és 2011. június 28. közötti időszakban hirdetéseiben a fogyasztók részére nem,  vagy nem egyértelműen adott információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól.  Eljárásaiban a versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy az elsősorban az átlagosnál  jóval kiszolgáltatottabb helyzetben lévő, jellemzően anyagilag megszorult, a hitelintézetek  banki szolgáltatásaiból kirekesztett fogyasztókat (például BAR-listások, nyugdíjasok,  alacsony jövedelemmel bejelentett egyéni vállalkozók) célzó hirdetések, tájékoztatások  alapján az azokkal találkozó személyek tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció  lényeges elemeivel. 

A hirdetések vizsgálatát követően a GVH megállapította, hogy a fogyasztók számára a  hirdetésekből nem derült ki, hogy a vállalkozások kizárólag fogyasztói csoportok  szervezésével foglalkoznak. Nem derült ki továbbá, hogy a vállalkozások a kínált  konstrukcióban nem nyújtanak kölcsönt, holott a reklámokban használt fordulatok  („előtörlesztés lehetséges”, „nincs kamat”, „nincs árfolyamkockázat”, stb.) elolvasásakor a  fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy a vállalkozások pénzügyi szolgáltatást  kínálnak, és a reklámozott szolgáltatás igénybevétele esetén a fogyasztó azonnal  hozzájuthat az általa igényelt összeghez.

A hirdetések nem szolgálnak egyértelmű  információval a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól sem. Többek között arról,  hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel (a tagok befizetéseiből, és nem a  fogyasztói csoport szervezője által biztosított pénzügyi alapból) kerül sor, valamint, hogy a  fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, illetve hogy az ennek  elnyerését biztosító előtörlesztés vállalása esetén a megszerezhető vásárlói jog értéke  arányosan csökken.

A részvétel költségeivel kapcsolatos tájékoztatás is megtévesztőnek  minősült, mivel nem utaltak arra a hirdetések, hogy a feltüntetett havi „törlesztő részletek”  mellett egyszeri regisztrációs díj és havi rendszerességgel megbízási díj is fizetendő.  A Gazdasági Versenyhivatal mindkét vállalkozás esetében megtiltotta a vizsgált és kifogásolt  tartalmú tájékoztatások további megjelentetését, valamint – a jogsértés súlyára, a kifogásolt  hirdetések megjelenésének intenzitására, a vállalkozások felróható magatartására tekintettel  2  – az Euromobilien Kft.-t 911 832 Ft, az Orion Lux Kft.-t 3 427 400 Ft bírság megfizetésére  kötelezte.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.